NMBS realiseert verbetering nettoresultaat, verdere stijging aantal reizigers
13/04/2011
Nettoresultaat bedraagt -215,9 miljoen euro, tegenover -473,6 miljoen euro in
2009
Voor 2010 boekt NMBS een nettoresultaat van -215,9 miljoen euro, wat meer dan
een halvering betekent ten opzichte van het verlies van het crisisjaar 2009
(-473,6 miljoen euro). Ondanks de tegenvallende stiptheid blijft het
binnenlands reizigersverkeer nieuwe klanten aantrekken (+2,4%). De
kostenbeheersing blijft een prioriteit.
Naar aanleiding van de negatieve resultaten van 2009, gevolg van o.m.
de economische en financiële crisis en de sterk gestegen kosten, stelde
NMBS in 2010 een financieel herstelplan op om tegen 2012 het EBITDA
terug te brengen tot -48 miljoen euro en om tegen 2015 break even te
draaien. Het EBITDA voor 2010 ligt in lijn met deze saneringsoperatie
en bevestigt de doelstellingen.
Resultaten NMBS (in miljoen euro):
2010 2009
verkopen en diensten
2 527,0
2 251,5
omzet
2 232,9
22 155,5
kosten
2 653,4
2 539,4
EBITDA
- 126,4
- 287,8
resultaat
- 215,9
- 473,6
De maatregelen (het financieel herstelplan, de herstructurering van de
vrachtactiviteit) leiden, samen met de economische heropleving, tot een
verbetering van de belangrijkste financiële indicatoren. De eigenlijke
omzet stijgt met 3,6% tot 2.232,9 miljoen euro en het bedrijfsresultaat
evolueert eveneens in gunstige zin. Het nettoresultaat kent een
significante verbetering, het negatieve resultaat wordt ten opzichte
van 2009 meer dan gehalveerd. Bovendien nam NMBS in 2010 een eenmalige
voorziening van 95 miljoen euro voor de herstructurering van haar
vrachtactiviteit, die het resultaat belastte.
De verschillende operationele takken van het bedrijf kenden in 2010 een
groei.
* NMBS Mobility vervoerde 215,1 miljoen reizigers in 2010, of 2,4%
meer dan in 2009. De omzet stijgt met 9%, vooral dankzij de verdere
groei van het woon-werk(school)-verkeer, en bedraagt in 2010 666,9
miljoen euro. De omzet verkoop derden (MIVB, De Lijn, ...) werd nu
rechtstreeks in de omzet opgenomen. De groei bij gelijke
omstandigheden bedraagt 1,6%.
* NMBS Europe realiseert een groei van 2,5%, tot 9,2 miljoen
internationale reizigers. De omzet uit het internationale
treinverkeer stijgt met 10,9% tot 236,1 miljoen euro. Dit ondanks
het wegvallen van 4 maanden omzet voor Eurostar, dat in september
2010 een onafhankelijk bedrijf werd.
* NMBS Logistics tekent in 2010 voor een groei van de volumes met
6,8% tot 39 miljoen ton, ook de ton-km stegen met 5,3% tot 5,729,4
miljoen ton-km. De omzet van de vrachtdivisie gaat omhoog met 11,1%
tot 296,1 miljoen euro.
Kostenreductie is evenwel geen evidentie. Toch ligt de evolutie van de
kosten in lijn met wat het financieel herstelplan vooropstelt. Bij
gelijklopende boekhoudkundige verwerking stegen de kosten met 2,4%. De
opname van de producten van derden (MIVB, De Lijn, ) in de omzet maakte
ook de opname hiervan in de kosten noodzakelijk. Eerder was een
commissieregeling geïntegreerd. Als gevolg van deze andere
boekhoudkundige verwerking stijgen de kosten met 4,5%. De verdere
stijging van de prijs voor tractie-energie met 20,0% ten opzichte van
2009 speelt een belangrijke rol in de kostenstijging. De stijging van
de personeelskost bleef beperkt, terwijl het personeelseffectief met
1,9% verder daalde tot 19.868 VTEs.
Het investeringsritme van NMBS houdt maat met de strategische
doelstellingen van het bedrijf. In 2010 werd voor 407,5 miljoen euro
geïnvesteerd. Het nieuwe en gemoderniseerde rollend materieel is de
grootste investeringspost (78,0%). De installatie van
veiligheidsuitrustingen en met name de versnelde invoering van het
TBL1+-systeem werd binnen de bestaande investeringsenveloppe
gerealiseerd. Zo werd in 2010 een bedrag van 31,7 miljoen euro
geïnvesteerd in de plaatsing van de boorduitrusting voor ETCS en GSM-R
aan boord van het bestaande rollend materieel.
NMBS