GroenLinks
voorstellen koolstoftax Grote tekst
GroenLinks verwelkomt voorstellen koolstoftax
Woensdag 13 april 2011, 12:54u - Bas Eickhout
BRUSSEL, 13 april - Vandaag heeft de Europese Commissie voorstellen
gepresenteerd over hoe de minimumtarieven voor energie aangepast dienen
te worden. GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout verwelkomt het
voorstel van de Commissie: "Huishoudens, bedrijven en de
transportsector verspillen te veel energie en onze afhankelijk van
olie-importen is een bedreiging voor onze economische groei. Wij zijn
met de Commissie van mening dat een koolstofbelasting een goed middel
is om dit tegen te gaan. Door de vervuiler te laten betalen kunnen
loonbelastingen omlaag en gaat de werkgelegenheid omhoog."
In de bestaande richtlijn uit het jaar 2003 zijn de minimumtarieven
voor kolen, diesel, benzine en andere energiebronnen gebaseerd op hun
energievolume in plaats van de energie-inhoud en CO2 uitstoot. Hierdoor
ontstaan perverse situaties waarin bijvoorbeeld de meest vervuilende
energiebron, kolen, het laagste minimumtarief heeft. Dat wordt in het
voorstel aangepakt door de introductie van een CO2-belasting op
sectoren die buiten het CO2 emissiehandelssysteem vallen: "Vieze kolen
hebben in de huidige situatie een voorrangspositie op duurzamere
energievormen zoals biomassa. Dat pakt de Commissie terecht aan, de
minimumbelasting voor het gebruik van kolen voor de verwarming van
huizen wordt meer dan vertienvoudigd bijvoorbeeld."
Eickhout is teleurgesteld dat de Commissie het nalaat om de wildgroei
aan uitzonderingen drastisch terug te dringen: "Op de kerosine die
gebruikt wordt in vliegtuigen hoeft geen energiebelasting betaald te
worden, waardoor regeringen in feite 30 miljard euro kado doen aan
vliegmaatschappijen. Reizigers hoeven ook al geen belasting te betalen
op hun vliegticket. Duurzamere transportvormen zoals de trein kunnen
moeilijk opboksen tegen deze oneerlijke concurrentie. Ik zou daar paal
en perk aan willen stellen."
In Nederland is de energiebelasting veelal hoger dan de minimumtarieven
die nu worden voorgesteld. Maar ook Nederland zal als dit voorstel
wordt aangenomen haar belastingtarieven moeten aanpassen. Het
minimumtarief per liter diesel zal dan namelijk hoger worden dan die
voor benzine, terwijl er momenteel in Nederland een hoger
belastingtarief voor benzine geldt. Eickhout vindt dit terecht:
"Dieselauto´s zijn zuiniger dan auto´s die op benzine rijden. Maar een
liter diesel heeft een grotere energie- en CO2-inhoud dan een liter
benzine en daarom is een liter benzine milieuvriendelijker dan een
liter diesel. Nederland heeft weliswaar een verschil in wegenbelasting
voor diesel en benzine, maar het principe de vervuiler betaalt komt
niet tot uiting."