Gemeente Oldebroek


Omgevingsloket online stapt over van DigiD voor bedrijven naar eHerkenning

Wanneer u de afgelopen maanden voor uw bedrijf een omgevingsvergunning heeft aangevraagd of in voorbereiding heeft via het Omgevingsloket online heeft u gebruik gemaakt van DigiD voor bedrijven.

DigiD voor bedrijven wordt overheidsbreed omgezet naar eHerkenning. eHerkenning is net als Digid voor bedrijven, een identificatiedienst waarmee u zich bekend maakt bij een overheidsdienst, in dit geval bij Omgevingsloket online. eHerkenning voldoet beter aan de huidige eisen die de overheid stelt aan het elektronisch herkennen van medewerkers van bedrijven. Het omgevingsloket gaat daarom ook over op eHerkenning. Om uw (concept) aanvraag te kunnen blijven volgen en eventueel aan te vullen, moet u dan ook overstappen op eHerkenning.

Overstappen naar eHerkenning: aanvragen kan nu al

Momenteel is het omgevingsloket nog uitsluitend bereikbaar met DigiD voor bedrijven, maar vanaf medio mei kunt u met het zogenaamde eHerkenningsmiddel op het omgevingsloket inloggen. Vanaf 1 juni 2011 kunt u vervolgens geen gebruik meer maken van uw DigiD code, maar kunt u alleen nog maar inloggen met eHerkenning.

Indien u al een eHerkenningsmiddel heeft, dat geregistreerd is op hetzelfde KvK (vestigings)nummer als uw DigiD, dan kunt u dit eHerkenningsmiddel vanaf medio mei gebruiken om uw aanvragen aan te vullen en te blijven volgen.

Mocht u nog geen eHerkenningsmiddel hebben, dan raden we u aan om binnenkort deze overstap te maken. U kunt tot 1 juni op een snelle manier overstappen van DigiD voor bedrijven naar eHerkenning. Dit kan via: https://overstappen.eherkenning.nl/

Let wel: tot medio mei kunt u Omgevingsloket online alleen nog gebruiken met uw DigiD voor bedrijvencode. Na 1 juni kunt u alleen nog met eHerkenning inloggen.

Overstappen na 1 juni 2011

Indien u na 1 juni overstapt, dan vraagt u voor de personen die een aanvraag namens uw bedrijf (vestiging) mogen doen, eHerkenning aan bij een erkende aanbieder te herkennen aan het keurmerk:

U kunt de erkende aanbieders vinden via: http://www.eherkenning.nl/bedrijven/aanbieders

Wanneer u het eHerkenningsmiddel aanvraagt voor dezelfde vestiging waarvoor u ook uw 'oude' DigiD had, dan blijven lopende en concept aanvragen zichtbaar. Beide middelen zijn namelijk gekoppeld aan uw KvK nummer.

Belangrijk om te weten bij het aanvragen van e-Herkenning

Welk betrouwbaarheidsniveau nodig?

Als u een eHerkenningsmiddel aanvraagt, wordt u gevraagd om te kiezen uit verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Voor het omgevingsloket heeft u betrouwbaarheidsniveau 1 nodig. Betrouwbaarheidsniveau 1 is vergelijkbaar met DigiD voor bedrijven. Dit niveau krijgt u ook toegekend als u gebruik maakt van de eenvoudige overstapmethode via: https://overstappen.eherkenning.nl/

Meer informatie over betrouwbaarheidsniveaus kunt u vinden op: http://www.eherkenning.nl/bedrijven/voordelen

Speciale aandacht voor de volgende situaties

Als binnen uw bedrijf meerdere medewerkers (met verschillende DigiD's) aanvragen hebben samengesteld en/of ingediend

Met DigiD voor bedrijven konden er per bedrijfsvestiging meerdere DigiD's worden aangevraagd. Deze aanvragen waren alleen zichtbaar per DigiDcode. Bij de omzetting van het omgevingsloket naar eHerkenning worden alle (concept) omgevingsvergunningaanvragen zichtbaar voor alle medewerkers van de desbetreffende vestiging die een eHerkenningsmiddel hebben.

We adviseren bedrijven die meerdere aanvragen hebben ingediend om na 1 juni(datum overstap) te controleren of de profielen (de contactgegevens) van de aanvragen nog op de juiste personen binnen uw vestiging staan. Mochten deze niet goed zijn dan kunt u die wijzigen in de juiste contactgegevens per aanvraag. De profielen zijn namelijk in het systeem niet gebonden aan de aanvraag zelf, maar aan het vestigingsnummer van uw bedrijf.

Als binnen uw bedrijf meerdere medewerkers in de toekomst aanvragen gaan samenstellen of indienen

Wanneer er een nieuwe aanvraag wordt samengesteld en/of ingediend met eHerkenning dan is deze zichtbaar en bewerkbaar voor alle medewerkers (van de bedrijfsvestiging) met een eHerkenningsmiddel. De behandelende overheid ziet in de aanvraag wel de contactgegevens zoals deze zijn ingediend en zal die persoon hanteren als contactpersoon. Bij het opnieuw aanmaken van een aanvraag zal in het standaardprofiel altijd de standaardcontactgegevens van het bedrijf staan. Dit profiel kan per aanvraag aangevuld en/of gewijzigd worden met de gegevens van de medewerker die de aanvraag doet.

Afdrukken

© gemeente Oldebroek - Laatst gewijzigd 13-04-2011