Positie communicatieprofessional steeds strategischer
Persbericht van Berenschot
Utrecht, 13 april 2011 - De communicatieprofessional wint terrein.
Communicatoren schuiven op naar een strategischer positie, dichter bij
de top van de organisatie. Dit is de belangrijkste uitkomst van een
trendonderzoek dat Berenschot hield onder 18 communicatiemanagers van
grote bedrijven en overheidsinstellingen.
Ondanks het feit dat communicatieadviseurs terrein winnen heerst er
twijfel over de vraag of zij op strategisch niveau mee kunnen draaien.
Uit het onderzoek blijkt dat (junior)communicatiemensen steeds minder
over de grenzen van hun eigen vak heen kunnen kijken. Dat was in het
verleden anders omdat communicatieprofessionals toen vooral uit andere
vakgebieden kwamen, stelt een van de ondervraagde managers.
De afstand tot de top mag dan kleiner worden, de kloof tussen
communicatoren en de werkvloer blijft groot. Communicatieprofessionals
hebben de neiging om teveel in hun eigen wereldje te opereren. Er is
een grotere inhoudelijke betrokkenheid van interne opdrachtgevers
gewenst. Bovendien neemt het belang van interne communicatie toe.
De druk vanuit de top om de toegevoegde waarde van
communicatieafdelingen inzichtelijker te maken groeit. Uit het
Berenschot-trendonderzoek blijkt dat de meeste
communicatieprofessionals nog niet goed raad weten met deze vraag naar
'accountability'.
Het verlagen van de budgetten van communicatieafdelingen heeft niet
alleen negatieve effecten. Afdelingen worden er vaak creatiever en
scherper door en/of concentreren zich meer op hun kerntaak adviseren.
De uitvoering wordt vaker uitbesteed.
Het belang van social media groeit, maar voor velen is het nog een 'ver
van mijn bed show.' De inzet van deze nieuwe media wordt vaak ervaren
als een doel op zich, terwijl het een middel moet zijn om de
organisatiedoelen dichterbij te brengen. Social media gebruiken als
bezuinigingsmethode blijkt een illusie.
Links:
http://www.berenschot.nl
Razende Robot Reporter