Stork Technical Services kondigt sterk verbeterde resultaten 2010 aan
Persbericht van Stork Technical Services Holding B.V.
Stork Technical Services kondigt sterk verbeterde resultaten voor 2010
en de succesvolle voltooiing van de 'ONE Stork' implementatie aan;
voldoen aan de klantvraag: één aanspreekpunt en geïntegreerde service
verlening.
Financiële hoogtepunten in 2010
- Netto-omzet van EUR 981 miljoen (2009: EUR 885 miljoen), een toename
van 11%
- Operationele EBITDA van EUR 77 miljoen (2009: EUR 60 miljoen), een
toename van 28%
- Orderboek 14% toegenomen tot EUR 602 miljoen (2009: EUR 530 miljoen)
- 9,443 werknemers eind 2010 (8,435 eind 2009) (+12%)
NB) Alle cijfers zijn exclusief de Stork Materials Testing-activiteiten
die op 30 september 2010 zijn verkocht
CEO Doug Meikle:
"Ondanks de economische uitdagingen die nog stammen uit 2009, was Stork
Technical Services in staat om zijn strategie door te blijven voeren en
hebben wij ons gericht op het beheer van de kernactiviteiten. In 2010
startte Stork Technical Services met de eerste transformatiefase. Meer
dan 50 verschillende organisaties werden gestroomlijnd in "ONE Stork",
en is georganiseerd in een matrix van Business Lines en Regio's. In het
nieuwe model zijn er zeven wereldwijd toonaangevende Business Lines:
Asset Management, Consultancy, Integrity Solutions & Services, Process
Equipment, Electric Equipment, Rotating Equipment en Industrial
Equipment & Services en twee Business Lines die op lokaal niveau geleid
worden; Mechanical en E&I Services.
Kernactiviteiten
Stork Technical Services is een kennisintensieve leverancier van
geïntegreerde technische diensten en componenten van
verwerkingsfabrieken en -machines in de industriële markt. De nadruk
ligt op het creëren van toegevoegde waarde door de 'total cost of
ownership' te optimaliseren. Dit betekent de laagst mogelijke kosten
per producteenheid tijdens de levenscyclus van een installatie of
machine
(Asset and Integrity Management).
Stork streeft ernaar om zakelijke en bedrijfskritische continuïteit te
bieden in de relatie met haar klanten. De leidinggevenden van ons
bedrijf begrijpen dat dit een doorlopend proces is dat passie vereist
om deze technische uitdagingen aan te gaan door beheersing van
specialismen, verantwoordelijkheidsgevoel voor de prestaties en de
productiviteit in volledige samenwerking met de klant.
Strategie
Ons bedrijf heeft een eenvoudige maar unieke strategie: samenwerken met
klanten in de energie- en verwerkingssector, zoals Chemical, Oil & Gas
en Power (COGP), op een manier die door middel van het denken en doen
resulteert in veilig, consistent en productief "asset integrity
management".
Asset integrity in onze markten gaat verder dan het voorkomen van
directe schade, productieverlies letsel- of milieuschade - het heeft
ook rechtstreeks invloed op de reputatie en waarde van de betrokken
bedrijven. Onze klanten investeren in toenemende mate in asset
integrity management en Stork Technical Services kan een aanzienlijke
bijdrage leveren aan het versterken van een grotere productie
voorspelbaarheid, stabiliteit en langetermijngroei met onze
turnkey-service en samenwerking met onze klanten.
Segmenten en Regio's
In 2010 hadden wij een goedgebalanceerde portefeuille, verdeeld over de
segmenten met 35% omzet in Oil & Gas, 18% in Power, 15% in Chemical en
32% in de overige industrieën. Ongeveer 77% van de verkoop is afkomstig
van klanten in Europa, 15% uit Noord-, Midden- en Zuid-Amerika en 8%
uit het Verre Oosten en het Midden-Oosten.
Commerciële hoogtepunten
- Verplaatsing van volledige OCI stikstoffabriek van IJmuiden naar
Geleen (NL)
- Upgrade E&G MFC Boiler, niet-destructief testen en
warmtebehandelingsdiensten bij Worsley Alumina (Australië)
- 4-jarige operationele en onderhoudsdienst van de olievelden Guando,
Matachines en Purificacion voor PETROBRAS (Colombia)
- Levering van corrosiecontrolesysteem bovenzijde voor het offshore
boorplatform Gumusut Kapak (Maleisië)
- Habshan 5-Procesinstallatie: Warmtebehandeling, niet-destructief
testen en inspectie vooraf voor Kharafi National Co. LLC, contractduur
18 maanden, (Verenigde Arabische Emiraten)
- Contractverlenging van 2 jaar voor aanhoudende controle en onderhoud
van een ConocoPhillips pipeline integrity management production.
(Verenigd Koninkrijk)
- Contract met Fairfield Energy voor meting van de dikte van leidingen
door middel van een op afstand aangestuurd tractorvideosysteem
(Verenigd Koninkrijk)
- Inspectiediensten voor McConnell Dowell voor de uitbreidingen van de
Rapid Growth Projects 5 & 6 van BHP (Australië)
- Meerjarige dienstenovereenkomst met NAM voor het gasveld in Groningen
(NL)
- 4-jarig onderhoudscontract OCENSA (Ecopatrol)-olieleiding van
Cupiagua naar Cove(nn)as en van Vasconia naar Cove(nn)as. (Colombia)
Vooruitzicht
In 2010 heeft Stork de aanzet gegeven voor de transformatie van
regionale leverancier van gespecialiseerde diensten naar een
internationale partner die service verleent aan grote bedrijven in de
energie- en procesindustrie. Ons bedrijf legt de nadruk op verdere
succesvolle en aanhoudende groei van onze kernactiviteiten. In dit
opzicht zijn duidelijke ambities geformuleerd en is er een robuuste
basis waarop gebouwd kan worden.
Daarnaast genereert Stork een solide kasstroom die een buffer creëert
voor de economische uitdagingen resterend van de crisis in 2009 en die
een stimulans zijn voor toekomstige groei, met focus op de opkomende
markten en gerealiseerd door een combinatie van autonome groei en
acquisities.
Stork blijft een grote hoeveelheid energie en aandacht besteden aan de
structurele verbetering van winstgevendheid en kapitaalintensiteit en
heeft de ambitie om in de top 25% van de benchmarkgroep te komen. Wij
blijven investeren in onze klanten, mensen, producten,
technologieprojecten en Business Lines.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.storktechnicalservices.nl/sts-home.html
Bijlage:
* pr007cc2011uk-annualresults2010_defpdf
* pr007cc2011nl-annualresults2010_defpdf
* pr007cc2011de-annualresults2010_defpdf
Razende Robot Reporter