Chronisch zieke kinderen: grote kans op afwijkende voedingstoestand
Persbericht van InnovatieNetwerk
De maaltijdvoorziening op LZK-scholen, ofwel basisscholen voor
langdurig zieke kinderen, staat zwaar onder druk en is op een aantal
scholen al wegbezuinigd. Dit is een zorgelijke ontwikkeling omdat uit
onderzoek blijkt dat ruim een op de vier leerlingen een afwijkende
voedingstoestand heeft; er is sprake van zowel chronische ondervoeding
als overgewicht
Daarnaast is uit dit onderzoek gebleken dat een aanzienlijke groep
kinderen een verhoogd risico heeft om ondervoed te raken tijdens acute
ziekte. In plaats van afbouwen van de voedingszorg is juist uitbreiding
nodig. Dit is de conclusie op basis van nieuw onderzoek, gedaan door
dr. Koen Joosten, kinderarts-intensivist van het Sophia
Kinderziekenhuis (Erasmus MC), in opdracht van InnovatieNetwerk.
Onderzoek
Om de actuele voedingstoestand en het risico op ondervoeding van de
LZK-leerlingen vast te kunnen stellen zijn gewicht, lengte en
bovenarmomtrek gemeten. De vergelijking van deze metingen met
landelijke cijfers geeft inzicht in de actuele voedingstoestand van de
chronisch zieke kinderen en het effect van veranderingen in de
voedingszorg op deze scholen. Om het risico op ondervoeding te bepalen
die kan ontstaan tijdens een acute ziekte werd het
STRONGkids-risico-instrument gebruikt. Dit instrument is ontwikkeld
voor ziekenhuizen om te bepalen of kinderen risico lopen op
ondervoeding en groeiachterstand bij ziekenhuisopname.
Resultaten
In het onderzoek werden 642 kinderen onderzocht in de groepen 1 tot en
met 8 van de onderbouw op 9 scholen. Het betrof meer dan de helft van
het aantal kinderen dat op de LZK-scholen zitten.
Acute ondervoeding en chronische ondervoeding is vastgesteld bij
respectievelijk 3% en 13,8%. Overgewicht kwam voor bij 13,1%. Bij
kinderen die al vanaf de geboorte een chronische ziekte hebben, komt
acute en chronische ondervoeding het meest voor.
Maar liefst 40% van de leerlingen heeft een verhoogd risico om
ondervoed te raken.
Conclusie
Ruim 1 op de 4 kinderen op de onderzochte LZK-scholen heeft een
afwijkende voedingstoestand, en bijna de helft heeft een verhoogd
risico op ondervoeding. Deze hoge percentages maken duidelijk dat
aandacht voor voeding een integraal onderdeel moet zijn van het beleid
op LZK-scholen. Een afwijkende voedingstoestand kan voor de leerlingen
gevolgen hebben op zowel korte als lange termijn. Dit kan een
verstoorde cognitieve ontwikkeling betekenen en een vermindering van de
schoolprestaties.
*
Links:
http://www.innovatienetwerk.org/nl/concepten/view/95/Samengoedeten.html
Razende Robot Reporter