Rijksoverheid
Speech van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van
Haegen, Autorai
Toespraak | 13-04-2011
Auto's worden in rap tempo schoner en zuiniger. De gemiddelde
CO2-uitstoot van nieuwe auto's is in drie jaar tijd met een vijfde
afgenomen. Minister Schultz van Haegen verwelkomde deze ontwikkeling
bij de start van de Autorai, op 12 april. Auto's met een A- en B-label
maken inmiddels twee derde uit van alle nieuw verkochte auto's. Het
kabinet wil de meest zuinige auto's blijven stimuleren en
tegelijkertijd wat meer balans brengen in het fiscale pakket.
"Een zuinige auto is in ieder geval een auto die doorrijdt", aldus de
minister. Daarom bouwt ze ambitieus door aan nieuwe infrastructuur en
werkt ze samen met het bedrijfsleven aan een slimmere benutting van
onze wegen.
Dames en heren,
Toys for boys...
and girls.
Die biedt deze Autorai volop.
Er staat hier voor de liefhebbers genoeg moois om van te watertanden.
Lamborghini. Bugatti. Aston Martin.
300 kilometer per uur schijnt voor die wagens geen enkel probleem te
zijn.
Het originele James Bond-gevoel.
Daarom zeg ik het toch nog maar even.
Mocht u in de verleiding komen...
Het wordt echt 130 kilometer per uur max!
Dames en heren, deze Autorai vindt onder iets andere omstandigheden
plaats dan de vorige, in 2009.
Toen ging de autobranche diep gebukt onder de crisis.
Nu klimt u uit het dal.
Vorig jaar groeide de autoverkoop met 25 procent.
En die trend lijkt zich voort te zetten.
Als we wat scherper naar de cijfers kijken, dan zien we een
interessante onderliggende ontwikkeling.
Het zijn vooral de zuinige auto's die de groei omhoog trekken.
Auto's met een A en B-label maken inmiddels twee derde uit van alle
nieuw verkochte auto's.
Bijna één derde van de nieuw verkochte auto's is zo energiezuinig dat
ze belastingvrij zijn.
De consument stemt met de wielen.
Daarbij geholpen door de fiscus, die duurzaam inkopen door de consument
beloont.
Ik denk overigens dat het niet alléén een kwestie is van fiscale
stimulering.
Ook de pittige benzineprijs speelt mee.
Zuinig rijden loont fors tegenwoordig.
Gevolg is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in rap tempo
daalt.
In drie jaar tijd met zo'n 20 procent.
En auto's zijn niet alleen zuiniger geworden. Sinds 1980 is de uitstoot
van verontreinigende stoffen door benzineauto's met 60 tot 95 procent
verminderd.
Het kabinet bekijkt hoe we de positieve trend kunnen vasthouden.
We willen de meest zuinige auto's blijven stimuleren en tegelijkertijd
wat meer balans brengen in het fiscale pakket.
Ik zie hier op de Autorai dat de markt heel goed beseft waar de
toekomstkansen liggen.
Veel deelnemers getuigen van een brede blik op duurzaamheid.
Er is een ruime selectie te zien aan elektrische auto's, hybrides en
auto's op aard- en biogas.
Ik heb het gevoel dat de markt voor duurzame mobiliteit volop aan het
uitbotten is, net als de natuur buiten. Er komen elektrische auto's die
geschikt zijn voor woon-werkverkeer tot 250 kilometer per dag.
Wie meer wil weten: overmorgen is hier op de RAI de `Verleidingsdag
Elektrisch Rijden'.
Ik vind het belangrijk dat innovaties zo snel mogelijk zichtbaar zijn
op de weg.
Dat is de toegevoegde waarde van de Autorai; u verleidt ons met de
nieuwste duurzame oplossingen.
Een zuinige auto is in ieder geval een auto die doorrijdt. Files zijn
de pest voor het milieu en voor de economie.
Ik bouw daarom stug door. Deze kabinetsperiode komt er zo'n 800
kilometer aan rijstroken bij. Daar maken we veel mensen gelukkig mee.
Eén voorbeeld wil ik u niet onthouden.
Naar aanleiding van de opening van de spitsstroken op de A9, kwam per
e-mail deze reactie binnen bij Rijkswaterstaat.
"Ik kan 20 minuten later opstaan, ik ben dan nog eens 25 minuten eerder
dan normaal op mijn werk, mijn brandstofverbruik is gedaald.
U heeft met uw spitsstroken mijn kwaliteit van leven simpelweg
verbeterd. Ik heet Water van mijn achternaam, ik krijg in juli, bij
gezondheid, een kind. Als het een zoon wordt noem ik `m Rijk. En als
iemand dan ooit vraagt: `Weet jij waar Rijk Water staat?' dan staat hij
in ieder geval niet in de file op de A9!"
Kijk, daar doen we het voor.
Maar ik zeg er meteen bij: bouwen alleen is niet voldoende om de groei
van de mobiliteit het hoofd te bieden.
Ik wil ook samen met u zorgen dat we onze infrastructuur beter gaan
benutten.
Ook al bent u er nog zo trots op, uw Lamborghini of uw Toyota Prius kan
ook best eens een dagje zonder u.
De helft van alle autoritten die worden gemaakt is korter dan 7,5
kilometer. Voor die korte afstanden zijn vaak prima alternatieven
voorhanden. Dat geldt overigens ook voor langere reizen.
Verder is er nog een wereld te winnen met flexibele werktijden en
thuiswerken. Uit onderzoek blijkt dat zevenhonderdduizend werknemers
dolgraag flexibeler zouden werken, maar stuiten op allerlei
belemmeringen.
Het bedrijfsleven wil het aantal autokilometers in de spits in 2015 met
5 procent hebben teruggebracht. Als toonaangevende Nederlandse
bedrijven zich zoiets voornemen, gaan ze dat natuurlijk ook
waarmaken...!
Met een slimmere benutting van onze infrastructuur kunnen we onze
steden en economische centra beter bereikbaar, schoner en leefbaarder
maken.
Daarom investeer ik in fietssnelwegen, transferia en logistieke
overslagpunten bij binnenhavens waarmee we containers van de weg halen.
Daarom ontvlechten we doorgaand en lokaal verkeer, zoals bij Eindhoven.
Daarom verbeteren we aansluitingen en zorgen we ervoor dat de weg na
een ongeval weer snel vrij is.
Ook u als autobranche kan helpen bij een betere benutting.
Bijvoorbeeld als u uw ingebouwde navigatiesystemen geschikt zou maken
voor dynamische uitwisseling van informatie tussen weggebruikers,
wegbeheerders en serviceproviders.
Een open standaard zou daarbij goede diensten bewijzen.
Goede en actuele informatie over en weer is essentieel voor de
doorstroming. Alleen dan kunnen weggebruikers en wegbeheerders goed
anticiperen en reageren op plotselinge knelpunten.
De weggebruiker kan zijn reisplannen tijdig aanpassen.
De wegbeheerder kan bijvoorbeeld een spitsstrook openstellen.
Ik kondig in dit verband aan dat ik samen met gemeente, stadsregio en
provincie een grote proef voorbereid in de regio Amsterdam om de
doorstroming te verbeteren.
Daarbij koppelen we systemen langs de weg (zoals installaties bij
toeritten die regelen hoe snel auto's de weg op kunnen) aan
navigatiesystemen in de auto's zelf.
Zo ontstaat een optimale toeritdosering.
Dat klinkt technisch, maar vergis u niet: het zijn dit soort zaken die
het verschil kunnen maken tussen een fikse file en verkeer dat
dóórrijdt.
Dames en heren, auto's zijn prachtig.
Maar ze staan niet op zichzelf.
Ze maken deel uit van een mobiliteitssysteem dat tegen grenzen
aanloopt. Grenzen op het gebied van bereikbaarheid, ruimte en milieu.
Hier op de Autorai zie ik dat u zich daarvan bewust bent.
En dat u werkt aan oplossingen vanuit een brede kijk op duurzaamheid.
Ik wil de organisatie feliciteren met het schitterende wagenpark dat
bijeen is gebracht.
En ik wens u en alle bezoekers enorm veel plezier op de Autorai 2011.