Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

COUNTDOWN BEGONNEN VOOR SXC

Amsterdam, 12 april, 2011 - Space Expedition Curaçao heeft opnieuw een aantal belangrijke stappen gezet naar haar eerste vlucht begin 2014. Exact 50 jaar nadat Yuri Gagarin de eerste mens in de ruimte werd, gaf het Nederlandse ruimtevaartinitiatief samen met het Amerikaanse bedrijf XCOR (de ontwerper en producent van het ruimtevaartuig) vandaag een toelichting aan de internationale pers bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).

SXC oprichter Ben Droste: 'De reden dat wij het NLR als locatie voor deze persconferentie hebben gekozen, is het feit dat SXC ook voor de wetenschappelijke wereld een belangrijk project is. Het Lynx ruimtevaartuig is in staat wetenschappelijke projecten in gewichtsloosheid uit te voeren en kan bovendien de steeds meer gevraagde kleine satellieten in een baan om de aarde brengen. Om dit kennisplatform zo veel mogelijk te stimuleren, werkt onze partner KLM aan een motiverend format om een van de studenten van studievereniging VSV 'Leonardo da Vinci' verbonden aan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft, mee de ruimte in te laten gaan'.

TICKET SALES GESTART: VEEL BEKENDE NAMEN ONDER DE CO-PILOT ASTRONAUTS

Maar er was ook belangrijk commercieel nieuws te melden. Op 1 april 2011 startte de verkoop van space tickets officieel. De eerste 100 vluchten worden uitgevoerd door een groep van 'Founder Astronauts' die op persoonlijke titel worden uitgenodigd. Onder de eerste 15 'Founder Astronauts' zitten meteen al enkele beroemde namen.

Een van hen is de Nederlander Armin van Buuren (34), vorig jaar voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot beste DJ ter wereld. Zijn radioshow A State Of Trance trekt elke uitzending zo'n 30 miljoen luisteraars wereldwijd. Van Buuren: 'Het is natuurlijk voor elke DJ een droom om 3 keer sneller dan z'n eigen geluid te gaan! En dan op 100 km hoogte een oorverdovende stilte. I can't wait. Een hartslag van 200 BPM moet haalbaar zijn'.

Martin Schröder (79), oprichter van Martinair, is een andere opvallende naam op de lijst: 'Wij Nederlanders zijn altijd pioniers op het gebied van de luchtvaart geweest. De stap naar commerciële ruimtevaart is mijns inziens minstens zo belangrijk als de introductie van de straalmotor. Een baanbrekend initiatief in de traditie van Nederlands sterke ondernemerseigenschappen. Ik vind het daarom geweldig nog een keer onderdeel van de luchthistorie te kunnen zijn'.

Volgens velen is zij de mooiste vrouw ter wereld, maar vanaf 2014 zal ze dat ook buiten deze planeet zijn; Nederlands supermodel Doutzen Kroes (26). 'Mijn werk heeft mij letterlijk naar de mooiste plekjes op aarde gebracht. Maar toch schijnt niets zo mooi te zijn, als de aanblik van de aarde vanuit de ruimte. Alle astronauten die van dat beeld hebben mogen genieten, zeggen dat die ervaring hun leven heeft veranderd. Ik sta zelf te popelen om te gaan, en kan daarnaast heel trots aankondigen dat SXC één extra ticket beschikbaar heeft gesteld aan dance4Life, de organisatie die jongeren inspireert om de verspreiding van hiv en aids wereldwijd terug te dringen. Dit ticket zal op 2 juli, voorafgaand aan Sensation White, worden geveild!'

Uiteraard ontbreekt de inbreng van het tropische eiland Curaçao zelf niet. Hensley Meulens (44) won in 2010 als coach van de San Francisco Giants de World Series Baseball, waarmee zijn naam in de Verenigde Staten in één klap gevestigd was. Meulens: 'Amerikanen zijn natuurlijk gek op ruimtevaart. Maar ook voor Curaçao is dit een geweldig initiatief. Niet alleen voor het toerisme, maar ook voor alle maatschappelijke en educatieve projecten die rond het ruimtevaartprogramma worden uitgerold op het eiland'. De kersverse premier van het eiland, Gerrit Schotte is dolenthousiast over de ruimteplannen en is blij dat een van de eerste future astronauts uit Curaçao komt.

De laatste bekende naam in het voorlopige lijstje van Founder Astronauts is niemand minder dan Erica Terpstra. Haar hele leven droeg zij de zorg voor een gezonde planeet een warm hart toe, en het SXC initiatief verdient daarom volgens haar bijzondere aandacht: 'Reizen buiten de dampkring scheelt enorm in de belasting voor het milieu op aarde. De expedities die SXC onderneemt zijn in feite de eerste stappen naar een significant efficiëntere manier van reizen. Dat kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen. Kortom, een inspirerend project op Olympisch niveau!!!'

De founder astronauts doorlopen een speciaal programma, waarbij ze heel specifiek onderdeel mogen uitmaken van het ontwikkelingstraject. Dit programma omvat, onder andere, de aanwezigheid bij de testvluchten van het ruimtevaartuig, maar ook speciale trainingen op het gebied van G-krachten en gewichtloosheid.

Michiel Mol, een van de initiatiefnemers van SXC: 'Natuurlijk zijn we waanzinnig blij met de mooie lijst van founder astronauts. Dit is het bewijs dat deze reizen voor een erg breed publiek bedoeld zijn. Voor deze mensen gaat al heel snel een droom in vervulling, en ik hoop dat nog velen hun voorbeeld zullen volgen'.

X-COR en SXC tekenen een exclusiviteitscontract voor 'tailnumber 1' Naast de aankondiging van de ticket sales maakte SXC nog een belangrijke mijlpaal bekend. Eerder deze maand werd het Memorandum of Understanding, waarin de betrokken partijen hun exclusieve afspraken vastleggen, officieel bekrachtigd. SXC zal de enige partij, naast XCOR zijn, die van het eerste ruimtevaartuig gebruik zal maken.

Namens XCOR lichtte drievoudig Space Shuttle piloot Rick Searfoss dit toe: 'Het testprogramma waar we op dit moment middenin zitten, loopt uiterst voorspoedig. Begin volgend jaar zullen we de eerste sub-orbital vlucht gaan maken, waarna de finale ontwikkeling verder in een stroomversnelling gaat komen. Volgens schema zijn we eind 2013 klaar voor commerciële take-off.'

Harry van Hulten: 'Voor ons is deze overeenkomst van extreem groot belang. Er zijn slechts twee ruimtevaartuigen ter wereld waarmee dit soort vluchten worden aangeboden. Wat wij uniek hebben is 's werelds enige raket die kan starten, stoppen en opnieuw kan starten. Zelfs de spaceshuttle is daar niet toe in staat. Bovendien zit er slechts een passagier in ons toestel en die zit direct naast de piloot. Vergelijk het met een straaljager, en als oud F16 vlieger laat het zich raden dat dit mij aanspreekt.'




Ingezonden persbericht