GS stellen MER RijnlandRoute vast en geven oordeel over voorkeursalternatief
Het gefaseerde voorkeursalternatief Zoeken naar Balans (F) is de enige begaanbare en verantwoorde weg voor de RijnlandRoute gegeven het budget waar nu zicht op is. Dat is de conclusie die het college van Gedeputeerde Staten vandaag trekt na het vaststellen van het onderzoek naar de milieueffecten (MER) van drie tracéalternatieven voor de RijnlandRoute. Zoeken naar Balans (F) is de gefaseerde variant van de RijnlandRoute die vanaf Katwijk en Valkenburg loopt via de A44 richting Wassenaar en vervolgens om Leiden heen een aansluiting krijgt bij Voorschoten op de A4.
"Dit college van GS wil het proces rondom de MER goed afronden", zegt Asje van Dijk, als verantwoordelijk gedeputeerde. "Daarom we spreken geen voorkeur uit, maar een oordeel. Als je alles op een rij zet, is dit wat we het nieuwe college van GS willen meegeven. Het is het nieuwe provinciale bestuur dat uiteindelijk de beslissing neemt." De betrokken regiogemeenten delen het oordeel van Gedeputeerde Staten over de RijnlandRoute over de keuze voor variant F van Zoeken naar Balans. Natuurlijk blijven er wel wensen. Zo willen de regiogemeenten dat in de komende anderhalf jaar geprobeerd wordt om waar mogelijk nog tot verdere optimalisaties in het ontwerp te komen, die dan bij eventuele meevallers of extra geld gerealiseerd kunnen worden. Zoeken naar Balans F biedt nu de beste match van mogelijkheden en middelen. Gisteren werd bekend dat de minister van Infrastructuur en Milieu 97 miljoen euro extra bijdraagt aan de Rijnlandroute.
Milieueffectrapportage (MER)
In de MER zijn efffecten op het milieu en de verkeersafwikkeling, maakbaarheid, bouwoverlast, ruimtelijke-economische ontwikkelingen, risico's en kosten onderzocht voor drie tracéalternatieven: N11-West, Zoeken naar Balans en Churchill Avenue. De eerste twee alternatieven lopen ten zuiden van Leiden; het laatste alternatief volgt het bestaande tracé door Leiden. Binnen de drie alternatieven zijn nog varianten onderzocht. De MER laat zien dat er niet direct goede of slechte alternatieven zijn. Voor elk alternatief is wel wat te zeggen en elk alternatief kent interessante aanknopingspunten voor de oplossing van de bereikbaarheidsproblematiek in de regio. Zoeken naar Balans scoort over de gehele linie licht positiever dan de andere alternatieven. Daarnaast leidt de aanleg van de Rijnlandroute via het tracé van Zoeken naar Balans tot een robuster wegennet rondom Leiden. De gefaseerde variant F van Zoeken naar Balans, maakt latere realisatie van het eindbeeld kansrijker. Tenslotte is m
et het budget dat nu beschikbaar is, de aanleg van de variant F mogelijk. Op basis hiervan komt GS tot het oordeel dat dit alternatief de enige begaanbare en verantwoorde weg is. De gehele MER is terug te vinden op de website van de Provincie Zuid-Holland.
Voorkeursbesluit door nieuw GS en PS
Dit demissionaire college van GS neemt geen besluit over het voorkeurstracé, maar geeft slechts een oordeel hierover en laat de besluitvorming over aan het nieuwe college van GS en de nieuwe Provinciale Staten.
De RijnlandRoute
De RijnlandRoute zorgt voor een betere mobiliteit en bereikbaarheid van de regio Holland Rijnland en verbindt de A4 en de kuststrook naar Katwijk (in oost-west richting). Deze verbinding is nodig voor de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de as tussen Leiden en Katwijk. Het gaat hierbij om het voorkomen van economische schade doordat het verkeer in de regio stilstaat en woningbouw niet gerealiseerd kan worden. De RijnlandRoute is een duidelijke verbetering van de oost-westverbinding voor het autoverkeer. Daarnaast verbetert de RijnlandRoute de leefbaarheid in de regio Holland Rijnland.
Provincie Zuid-Holland
Provincie Zuid-Holland