Ingezonden persbericht
Rotterdam, 07 april 2011
PERSBERICHT
Verhoging maximum snelheid is onbegrijpelijk
Studenten in actie tegen plannen kabinet
Studenten van de Hogeschool Rotterdam komen in actie tegen de plannen van het kabinet om de maximum snelheid op veel snelwegen te verhogen van 120 naar 130 kilometer per uur. De studenten begrijpen niets van deze verhoging. Zij vinden dat het haaks staat op de maatschappelijke ontwikkeling van 'groene mobiliteit' en de reductie van CO2-uitstoot. Door middel van ludieke acties roepen zij iedereen op om juist tien kilometer per uur zachter te rijden.
Met de acties willen de studenten aandacht vragen voor het thema duurzame mobiliteit. Eén van de acties is de verkoop van een speciale autosticker met de tekst '110 - duurzaam begrensd'. Door de sticker zichtbaar op hun auto te plakken kunnen automobilisten laten zien dat zij de actie steunen en bijdragen aan een beter milieu. Daarnaast reiken de studenten een duurzaamheidcertificaat uit aan overheden, bedrijven en instellingen die duurzame mobiliteit hoog in het vaandel hebben staan.
De aftrap van de acties vindt plaats op dinsdag 12 april, als de ogen van autominnend Nederland gericht zijn op de opening van de AutoRAI. Dan overhandigen zij het eerste exemplaar van de autosticker aan voorzitter Janneke Snijder-Hazelhoff van de Vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu .
Aanleiding
Directe aanleiding voor het studentenprotest is de huidige proef op de Afsluitdijk. In mei volgen nog meer soortgelijke experimenten, waarbij de maximum snelheid wordt verhoogd van 120 naar 130 kilometer per uur. De studenten begrijpen de wens van het kabinet om 'vooruit' te willen komen, maar vinden een verhoging van de maximum snelheid een onbegrijpelijke manier. Een hogere snelheid betekent meer brandstofverbruik en dus meer CO2-uitstoot. Dit is in strijd met de wereldwijde ontwikkeling om de uitstoot van schadelijke stoffen te reduceren.
Daarnaast vinden de studenten de timing van het kabinet ongelukkig; de brandstofprijzen stijgen op dit moment naar recordhoogten. Ongeveer tegelijk met de start van de proef op de Afsluitdijk maakte de Spaanse regering dan ook bekend de maximum snelheid per direct te verlagen van 120 naar 110 kilometer per uur. Reden is de hoge olieprijs. Door tien kilometer per uur zachter te rijden besparen de Spanjaarden fors op het benzineverbruik. De geschatte besparing op jaarbasis bedraagt bijna anderhalf miljard euro. Volgens de studenten zou het kabinet beter het Spaanse voorbeeld kunnen volgen. Een reductie van de maximum snelheid is ook goed voor de portemonnee van de Nederlandse automobilist.
Initiatief
Het initiatief voor het duurzame protest komt van zes studenten van de Hogeschool Rotterdam. Deze zes studenten runnen tevens het leerwerkbedrijf DOE-Rotterdam. Uniek aan dit leerwerkbedrijf is dat de studenten al vanuit hun studie de volledige leiding hebben over een echte commerciële onderneming. Het idee hierachter is dat studenten sneller praktijkervaring opdoen als ze zelf verantwoordelijk zijn voor alle facetten van een écht bedrijf, in plaats van te oefenen in een gesimuleerde omgeving, of slechts gedeeltelijk de verantwoording te dragen.
Kijk voor meer informatie op www.duurzaambegrensd.nl. Via deze site is ook de autosticker te koop. De sticker kost het symbolische bedrag van 110 eurocent.
Noot voor de redactie /