Dienstenbond CNV

Nieuws

11 april 2011

Kwaliteitsagenda AH DC: dichtbij en betrokken

Op 6 april is er weer een overleg geweest tussen vakbonden en AH in het kader van de kwaliteitsagenda. Dit overleg stond in het teken van de werkstroom `Dichtbij en Betrokken'. Met de eerste gespreksronde op de sites was geïnventariseerd wat er leeft bij medewerkers en hiermee gaan we nu aan de slag. AH heeft aan de hand van een actieplan toegelicht wat zij de komende periode extra gaat doet op het terrein van:


1. Rol van teamleaders
AH gaat teamleaders helpen betere voorlichting te geven over verzuimregels door een nieuwe folder te maken. Ook kijkt AH naar een verbetering van het beoordelingsformulier. Tot slot wordt gewerkt aan verbetering van aansprekend teamleiderschap.


2. Veiligheid en werkdruk
In een nieuwe folder zal AH aan iedereen uitleggen hoe de minutennorm werkt. Ook zal de bonus/malus voor uitzendkrachten beter worden uitgelegd. Om veiligheid op de werkvloer te vergroten, worden de goede ervaringen met aangepaste belijning en verkeersborden uitgerold in alle DC's.


3. De opleiding van uitzendkrachten
Er wordt gekeken naar het gelijktrekken van de opleidingen van uitzendkrachten over alle sites heen. Zo kan iedere site profiteren van de beste ervaringen.

Experts
Verder hebben we een aantal experts uitgenodigd om ons over twee weken aansprekende voorbeelden te laten zien op het gebied van roosteren, contractsvormen en arbeidsvoorwaarden (geld of vrije tijd).

Nu snel concreet worden
Eerste gesprekken met medewerkers zijn gevoerd en de eerste acties zijn met het bovenstaande actieplan uitgezet. Op een aantal terreinen komt meer duidelijkheid en verbetering en dat is goed. Dat geldt ook voor de minutennorm en de bonusregeling voor uitzendkrachten. Tegelijk blijft CNV Dienstenbond vraagtekens houden bij deze minutennorm en bonusregeling. De discussie daarover zullen we, met de grotere duidelijkheid die AH hierover gaat geven, blijven voeren.

De experts die zijn uitgenodigd moeten ons verder een inkijk geven hoe binnen andere bedrijven wordt omgegaan met bijvoorbeeld roosters (meer invloed van medewerkers), arbeidsvoorwaarden (meer keuze tussen tijd en geld) en contractsvormen. Hopelijk kunnen zij goede voorbeelden aanreiken die ook bij AH van toepassing kunnen zijn. Als dat zo is kunnen we snel concreet worden. Ook zal nog steeds zoals eerder aangegeven een vragenlijst onder medewerkers worden uitgezet om jouw wensen op dit gebied te inventariseren.


1 april?
De kwaliteitsagenda is niet op 1 april klaar zoals wel is afgesproken in de cao. Samen met de kadergroep is CNV Dienstenbond tot de conclusie gekomen dat er een serieuze start is gemaakt. Zorgvuldigheid en kwaliteit staan echter voorop. En daarom is er meer tijd nodig om tot afspraken te komen. Doel blijft om voor de zomer belangrijke onderdelen af te ronden. Samen met onze kaderleden is besloten om eind juni (voordat de vakanties beginnen) jullie uitgebreid verslag te doen van de voortgang en de resultaten, zodat jullie ook zelf daarover een oordeel kunnen vellen. Waar en wanneer dit precies gaat plaatsvinden horen jullie nog van ons.

Samen sterk!
CNV Dienstenbond wil samen met medewerkers en AH tot goede afspraken komen over jouw werk en arbeidsvoorwaarden. Als je de constructieve inbreng van CNV Dienstenbond steunt dan wordt het tijd om lid te worden of je collega's lid te maken. Alleen een sterk CNV Dienstenbond kan deze rol goed vervullen en ervoor zorgen dat er geluisterd wordt naar medewerkers. Bespreek het lidmaatschap van CNV Dienstenbond eens met je collega's. De eerste drie maanden zijn gratis! Kijk voor alle voordelen van het lidmaatschap op onze website www.cnvdienstenbond.nl of onderaan deze nieuwsbrief en meld je direct aan als nieuw lid.

Contact

Heb je vragen en/of opmerkingen over deze nieuwsbrief dan kun je bij mij (Wessel Breunesse) terecht. Ook als je de nieuwsbrief in het vervolg ook graag per mail wilt ontvangen kun je dat bij mij melden. Dan ben je nog sneller op de hoogte. Ik ben namens jullie en voor CNV Dienstenbond de onderhandelaar bij Albert Heijn en bereikbaar per telefoon op 035-6460580 of per email via
w.breunesse@remove-this.cnvdibo.nl.
Kijk ook eens op onze website over de DC's van Albert Heijn, met daarop het meest volledige nieuws: www.cnvdienstenbond.nl/ahdc