12Apr
Breda maakt kans op Nationale Citymarketing trofee
Samen met Dordrecht, Den Haag, Eindhoven en Haarlem is Breda in de
categorie `steden met meer dan 100.000 inwoners' genomineerd voor de
Nationale Citymarketing trofee', die op 30 mei tijdens het nationaal
congres Citymarketing & Evenementen wordt uitgereikt.
Op uitnodiging van de organisatie konden steden zichzelf aanmelden en
hun stem uitbrengen op twee andere steden. Breda maakte van deze
gelegenheid gebruik en beantwoordde voor de eerste selectieronde vragen
over doelstellingen, vastgesteld beleid en bereikte doelen. De stad kon
daarbij melding maken van aantoonbare prestaties, zoals het winnen van
de titel `Beste Binnenstad van Nederland 2009-2011' en eerder het
binnenhalen van het Nederlands Topinstituut voor Logistiek `Dinalog'.
Stadssport nr. 1
Zaken als `Expeditie Breda' en de `Strategische Agenda', waarbij veel
partijen uit de stad betrokken zijn, vormen het beleidsmatige fundament
voor de Bredase citymarketing. De intensieve samenwerking o.a. met VVV
Breda en verschillende netwerken van ondernemers en onderwijspartners
zorgt in de praktijk voor goed effect en resultaat.
"Meedoen is willen winnen, maar het is nog geen gelopen race. We kunnen
de positieve aandacht goed gebruiken, want citymarketing moet je samen
doen. Ik heb weleens gezegd dat het onze stadssport nummer één zou
moeten zijn. Als we dat kunnen bereiken door samen in de `winning mood'
te komen, dan wakkeren we dat enthousiasme nog even aan. Het lukte ons
eerder in Breda ook met de finale van Mijn Tent is Top en toen we voor
het Glazen Huis de eerste gaststad buiten de Randstad waren. Onze
passie voor de stad is een ongekende kracht." Aldus Cees Meeuwis,
wethouder Economische Zaken en Citymarketing, die eraan toevoegt' dat,
`het voor Brabant een mooie opsteker is dat twee van de vijf grote
steden genomineerd zijn".
Vakjury
De komende weken beoordeelt de onafhankelijke vakjury, onder leiding
van Frits Huffnagel, oud-wethouder citymarketing van de gemeente Den
Haag, de nominaties en wijst uiteindelijk de winnende gemeenten aan.
Breda moet hiervoor opnieuw informatie aanleveren. De jury kijkt naast
vakinhoudelijke zaken ook naar onderwerpen als `profilering in de
media', `meetbare effecten' en een `kosten-batenanalyse'.
Bredaas eigen, gastvrije, manier
Rondom de titel `Breda Beste Binnenstad' heeft Breda veel aandacht van
de media gekregen en met een originele aanpak, en creatieve,
enthousiaste samenwerking veel consumenten in de Randstad en Vlaanderen
op het idee gebracht voor een `dagje Breda'. Met `Dinalog', dat onlangs
de eerste verjaardag vierde' is Breda veelvuldig in beeld bij de
logistieke vakpers. Cees Meeuwis: "Die resultaten hebben we samen met
heel wat Bredanaars bereikt. Voor deze nominatie wil ik hen graag
bedanken. Breda, wat wil een mens nog meer! Voor ons geen slogans of
grootscheepse campagnes. We werken samen hard aan een stad, waar mensen
graag wonen, werken, studeren of gezellig ontspannen. Op onze eigen
gastvrije manier zetten we Breda samen op de kaart. Het zou mooi zijn
om met die aanpak in de prijzen te vallen."
Breda, 12 april 2011
Gemeente Breda