Gemeente Breda

12Apr
Breda maakt kans op Nationale Citymarketing trofee Samen met Dordrecht, Den Haag, Eindhoven en Haarlem is Breda in de categorie `steden met meer dan 100.000 inwoners' genomineerd voor de Nationale Citymarketing trofee', die op 30 mei tijdens het nationaal congres Citymarketing & Evenementen wordt uitgereikt.

Op uitnodiging van de organisatie konden steden zichzelf aanmelden en hun stem uitbrengen op twee andere steden. Breda maakte van deze gelegenheid gebruik en beantwoordde voor de eerste selectieronde vragen over doelstellingen, vastgesteld beleid en bereikte doelen. De stad kon daarbij melding maken van aantoonbare prestaties, zoals het winnen van de titel `Beste Binnenstad van Nederland 2009-2011' en eerder het binnenhalen van het Nederlands Topinstituut voor Logistiek `Dinalog'.

Stadssport nr. 1
Zaken als `Expeditie Breda' en de `Strategische Agenda', waarbij veel partijen uit de stad betrokken zijn, vormen het beleidsmatige fundament voor de Bredase citymarketing. De intensieve samenwerking o.a. met VVV Breda en verschillende netwerken van ondernemers en onderwijspartners zorgt in de praktijk voor goed effect en resultaat.

"Meedoen is willen winnen, maar het is nog geen gelopen race. We kunnen de positieve aandacht goed gebruiken, want citymarketing moet je samen doen. Ik heb weleens gezegd dat het onze stadssport nummer één zou moeten zijn. Als we dat kunnen bereiken door samen in de `winning mood' te komen, dan wakkeren we dat enthousiasme nog even aan. Het lukte ons eerder in Breda ook met de finale van Mijn Tent is Top en toen we voor het Glazen Huis de eerste gaststad buiten de Randstad waren. Onze passie voor de stad is een ongekende kracht." Aldus Cees Meeuwis, wethouder Economische Zaken en Citymarketing, die eraan toevoegt' dat, `het voor Brabant een mooie opsteker is dat twee van de vijf grote steden genomineerd zijn".

Vakjury
De komende weken beoordeelt de onafhankelijke vakjury, onder leiding van Frits Huffnagel, oud-wethouder citymarketing van de gemeente Den Haag, de nominaties en wijst uiteindelijk de winnende gemeenten aan. Breda moet hiervoor opnieuw informatie aanleveren. De jury kijkt naast vakinhoudelijke zaken ook naar onderwerpen als `profilering in de media', `meetbare effecten' en een `kosten-batenanalyse'.

Bredaas eigen, gastvrije, manier
Rondom de titel `Breda Beste Binnenstad' heeft Breda veel aandacht van de media gekregen en met een originele aanpak, en creatieve, enthousiaste samenwerking veel consumenten in de Randstad en Vlaanderen op het idee gebracht voor een `dagje Breda'. Met `Dinalog', dat onlangs de eerste verjaardag vierde' is Breda veelvuldig in beeld bij de logistieke vakpers. Cees Meeuwis: "Die resultaten hebben we samen met heel wat Bredanaars bereikt. Voor deze nominatie wil ik hen graag bedanken. Breda, wat wil een mens nog meer! Voor ons geen slogans of grootscheepse campagnes. We werken samen hard aan een stad, waar mensen graag wonen, werken, studeren of gezellig ontspannen. Op onze eigen gastvrije manier zetten we Breda samen op de kaart. Het zou mooi zijn om met die aanpak in de prijzen te vallen."
Breda, 12 april 2011