Dekken Vestia Zoetermeer opgedeeld en opgeknapt naar leefstijl
Persbericht van Stichting Vestia Groep
Vestia Zoetermeer kan aan de slag met de dekken in de Rodebuurt in de
wijk Buytenwegh. Ruim zeventig procent van de bewoners van de
dekwoningen is akkoord met het vernieuwingsplan van de dekken dat
Vestia Zoetermeer hen heeft voorgelegd. Inmiddels heeft ook de gemeente
het plan goedgekeurd. Vestia Zoetermeer verwacht deze week de
bouwvergunning te ontvangen. Aannemer Smits Vastgoed is momenteel bezig
met de voorbereidende werkzaamheden.
Woonkwaliteit verbeteren
Met het vernieuwingsplan verbetert Vestia Zoetermeer de woonkwaliteit
van de dekwoningen in de Rodebuurt. De in de jaren zeventig opgeleverde
woningen liggen aan een autoloze straat, het dek, met daaronder
halfopen parkeergelegenheid. Dit bij oplevering vernieuwende
woonconcept blijkt nadelen te hebben. Het is lastig om de smalle,
steeds verspringende woondekken te onderhouden. Openbaar gebied en
privéterrein lopen bijna ongemerkt in elkaar over. Fietsers en
scooterrijders gebruiken de dekken als doorgaande route. En in de
parkeerstraten is weinig sociale controle en zorgen hard rijdende
auto's voor gevaarlijke situaties. Daar komt nog bij dat de dekken nu
ongeveer veertig jaar oud zijn. Sommige onderdelen zijn versleten.
Zes aparte buurtjes
In nauw overleg met een klankbordgroep van bewoners en als onderdeel
van het Wijkontwikkelingsplan (WOP) Buytenwegh heeft Vestia Zoetermeer
een plan van aanpak gemaakt om de dekken op te knappen en de inrichting
te veranderen. De huren blijven voor de huidige huurders hetzelfde.
Hoofdzaak is dat de woondekken zijn opgedeeld in zes dekgedeeltes met
per dekdeel een leefstijl die past bij de meeste bewoners van dat
dekgedeelte. Verhuur van de woningen gebeurt sinds 1 oktober 2010 op
basis van deze leefstijlen. In aansluiting hierop worden de dekken in
2011 ook fysiek opgesplitst door verbindingsbruggen weg te halen en
doorgangen af te sluiten. Zo verdwijnt de doorgaande route en ontstaan
zes aparte buurtjes. Ieder dekdeel krijgt een eigen, duidelijk
herkenbare hoofdentree met een brede trap en nieuwe brievenbussen voor
alle woningen van dat dekgedeelte. Loopbrug en/of trap bij de
hoofdentree worden opgeknapt of zo nodig nieuw aangelegd. Ieder dek is
ook bereikbaar via een hellingbaan, bij de hoofdentree of op een andere
plek. Ieder dekdeel krijgt een tweede, kleinere toegang zodat een goede
ontsluiting gegarandeerd is.
De garages onder de dekken worden eveneens opgesplitst zodat ze
veiliger en minder anoniem worden. Betonnen paaltjes zorgen ervoor dat
automobilisten niet meer kunnen doorrijden van de ene naar de andere
garage. Een deel van de garages wordt privéparkeerruimte.
Eigen sfeer en uitstraling
Elk dekgedeelte krijgt een eigen sfeer en uitstraling met schilderwerk,
verlichting en straatmeubilair passend bij de leefstijl van dat
dekgedeelte. De hekken van de galerijen langs de bovenwoningen worden
vervangen door stalen hekken met platen van gehard glas. De gemetselde
muurtjes aan het eind van de dekgedeeltes worden ook vervangen door dit
soort hekken. De transparante hekken geven de dekgedeeltes een open
karakter. Dat vergroot het veiligheidsgevoel en bevordert onderlinge
sociale contacten tussen bewoners.
Planning
De werkzaamheden gaan in mei van start. Naar verwachting worden de
vernieuwde dekken begin 2012 opgeleverd.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet
(www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
*
Razende Robot Reporter