Dekken Vestia Zoetermeer opgedeeld en opgeknapt naar leefstijl

Persbericht van Stichting Vestia Groep

Vestia Zoetermeer kan aan de slag met de dekken in de Rodebuurt in de wijk Buytenwegh. Ruim zeventig procent van de bewoners van de dekwoningen is akkoord met het vernieuwingsplan van de dekken dat Vestia Zoetermeer hen heeft voorgelegd. Inmiddels heeft ook de gemeente het plan goedgekeurd. Vestia Zoetermeer verwacht deze week de bouwvergunning te ontvangen. Aannemer Smits Vastgoed is momenteel bezig met de voorbereidende werkzaamheden.

Woonkwaliteit verbeteren
Met het vernieuwingsplan verbetert Vestia Zoetermeer de woonkwaliteit van de dekwoningen in de Rodebuurt. De in de jaren zeventig opgeleverde woningen liggen aan een autoloze straat, het dek, met daaronder halfopen parkeergelegenheid. Dit bij oplevering vernieuwende woonconcept blijkt nadelen te hebben. Het is lastig om de smalle, steeds verspringende woondekken te onderhouden. Openbaar gebied en privéterrein lopen bijna ongemerkt in elkaar over. Fietsers en scooterrijders gebruiken de dekken als doorgaande route. En in de parkeerstraten is weinig sociale controle en zorgen hard rijdende auto's voor gevaarlijke situaties. Daar komt nog bij dat de dekken nu ongeveer veertig jaar oud zijn. Sommige onderdelen zijn versleten.

Zes aparte buurtjes
In nauw overleg met een klankbordgroep van bewoners en als onderdeel van het Wijkontwikkelingsplan (WOP) Buytenwegh heeft Vestia Zoetermeer een plan van aanpak gemaakt om de dekken op te knappen en de inrichting te veranderen. De huren blijven voor de huidige huurders hetzelfde. Hoofdzaak is dat de woondekken zijn opgedeeld in zes dekgedeeltes met per dekdeel een leefstijl die past bij de meeste bewoners van dat dekgedeelte. Verhuur van de woningen gebeurt sinds 1 oktober 2010 op basis van deze leefstijlen. In aansluiting hierop worden de dekken in 2011 ook fysiek opgesplitst door verbindingsbruggen weg te halen en doorgangen af te sluiten. Zo verdwijnt de doorgaande route en ontstaan zes aparte buurtjes. Ieder dekdeel krijgt een eigen, duidelijk herkenbare hoofdentree met een brede trap en nieuwe brievenbussen voor alle woningen van dat dekgedeelte. Loopbrug en/of trap bij de hoofdentree worden opgeknapt of zo nodig nieuw aangelegd. Ieder dek is ook bereikbaar via een hellingbaan, bij de hoofdentree of op een andere plek. Ieder dekdeel krijgt een tweede, kleinere toegang zodat een goede ontsluiting gegarandeerd is.
De garages onder de dekken worden eveneens opgesplitst zodat ze veiliger en minder anoniem worden. Betonnen paaltjes zorgen ervoor dat automobilisten niet meer kunnen doorrijden van de ene naar de andere garage. Een deel van de garages wordt privéparkeerruimte.

Eigen sfeer en uitstraling
Elk dekgedeelte krijgt een eigen sfeer en uitstraling met schilderwerk, verlichting en straatmeubilair passend bij de leefstijl van dat dekgedeelte. De hekken van de galerijen langs de bovenwoningen worden vervangen door stalen hekken met platen van gehard glas. De gemetselde muurtjes aan het eind van de dekgedeeltes worden ook vervangen door dit soort hekken. De transparante hekken geven de dekgedeeltes een open karakter. Dat vergroot het veiligheidsgevoel en bevordert onderlinge sociale contacten tussen bewoners.

Planning
De werkzaamheden gaan in mei van start. Naar verwachting worden de vernieuwde dekken begin 2012 opgeleverd.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

*




Razende Robot Reporter