'Automatische piloot' funest voor veranderprocessen

Persbericht van BU Business Information

PERSBERICHT

Den Haag, 12 april 2011

'Automatische piloot' funest voor veranderprocessen Organisaties hebben voortdurend te maken met veranderingen. Maar in hoeverre houden organisaties eigenlijk rekening met het proces dat de betrokken medewerkers zelf doorlopen?

Reinier Mak, Senior consultant bij Pentascope, verbaasde zich hierover en ging op onderzoek uit:
'In veel methodieken en modellen gaat veranderen over anderen en hoe je hun weerstand kunt wegnemen. Het is echter belangrijk om in de eerste plaats jezelf centraal te stellen: hoe kun je door je eigen denken en handelen midden in de verandering gaan staan? Dan ontstaat beweging. Dat geldt voor alle niveaus, niet alleen voor de manager.'

In zijn nieuwe boek Het veranderkompas brengt hij een uniek navigatie-instrument voor verandermanagement. Het is bedoeld om mensen die bij veranderingen betrokken zijn aan het denken te zetten, nieuwe inzichten te geven en te laten afvragen waarom ze de dingen doen die ze altijd doen. Bovendien geeft het boek een aantal praktische handvatten om zelf te veranderen en daarmee in het proces voorop te lopen. 'Verandermanagement op "automatische piloot" is zelfs voor de meest ervaren veranderprofessional onverstandig,' vertelt Mak verder. 'Stel je open voor nieuwe inzichten, betrek mensen met verschillende perspectieven, bepaal de koers en blijf goed kijken naar zowel de zichtbare resultaten als de beweging in de onderstroom.'

Hoe je mensen 'mee' krijgt
Modellen suggereren, als vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid, vaak een zekere maakbaarheid van de wereld. Zeker als ze gekoppeld zijn aan een recept voor de manager om veranderingsprocessen gemakkelijker te maken (lees: hoe je de mensen 'mee' krijgt). Maar dat is nu juist niet de bedoeling van dit boek.
Het veranderkompas is een model dat geen antwoorden geeft, maar stimuleert om gevarieerde vragen te stellen, vanuit verschillende perspectieven. Het bevordert een nieuwsgierige en onderzoekende houding. Zo kunnen veranderprofessionals eigen routines onderzoeken, en die van de organisatie waarvoor ze werken.
Daarom is Het veranderkompas echt te typeren als een denk-doe-boek.

Over Sdu Uitgevers
Sdu Uitgevers behoort bij de top 3 van uitgeverijen van vakinformatie in Nederland en heeft tevens een belang in de Duitse juridische online uitgeverij juris Gmbh.
Met een uitgebreid aanbod van uitgeefproducten en -diensten blijft Sdu Uitgevers zichzelf én de dienstverlening aan haar klanten continu verbeteren. Innovatie staat daarbij op de eerste plaats. De belangrijkste klantgroepen van Sdu Uitgevers zijn professionals werkzaam bij de overheid, in de juridische en fiscale wereld, de zakelijke dienstverlening en in de bouwsector. Zij maken dagelijks intensief gebruik van de multimediale informatiebronnen van Sdu Uitgevers. Sdu Uitgevers is gevestigd in Den Haag en heeft ruim 600 medewerkers.
Meer informatie over Sdu Uitgevers kunt u vinden op www.sdu.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.academicservice.nl
Bijlage:
* persbericht veranderkompas 12-04-2011docx




Razende Robot Reporter