Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF wil dat patiënt tandarts op kwaliteit kan vergelijken
12 april 2011
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil dat het voor
de patiënt duidelijker wordt wat de kwaliteit is van zijn tandarts. De
NPCF publiceert daarom vanaf vandaag een checklist waarmee iedereen de
kwaliteit van zijn tandarts kan toetsen.
Ook wil de NPCF pas op de plaats met het invoeren van vrije prijzen
voor tandartsen. 'Er moet eerst een proefperiode komen van twee jaar,
voordat we kunnen besluiten of het in ons aller belang is dat
tandartsen hun eigen prijzen mogen bepalen', zegt NPCF-directeur Wilna
Wind.
Vanaf 2012 gaan tandartsen in onderhandeling met de zorgverzekeraars om
de tarieven te bepalen voor vullingen, kronen, beugels, kunstgebitten
en controles. De NPCF gaat daar niet zomaar mee akkoord. 'De patiënt is
weliswaar gebaat bij meer concurrentie op kwaliteit', zegt Wilna Wind,
'maar dan moet je ook kunnen kiezen voor de beste tandarts en kunnen
nagaan of je ook waar voor je geld krijgt. Je moet kunnen vergelijken.
Hoe goed is mijn tandarts eigenlijk?'
De NPCF vindt dat de kwaliteit voor patiënten tot nu toe nog niet
duidelijk is. Sinds vandaag is er een checklist beschikbaar waarmee
iedereen de kwaliteit van zijn tandarts kan beoordelen. 'Trekt je
tandarts altijd schone handschoenen aan in je bijzijn? Informeert hij
altijd naar je medicijngebruik en je gezondheid? Vertelt hij over de
mogelijke bijwerkingen van verdoving? Als de tandarts aan de meeste van
de 10 punten voldoet, heb je goed in beeld wat de kwaliteit is van je
tandarts', zegt Wilna Wind.
Donderdag 14 april vergadert de Tweede Kamer over vrije prijzen in de
mondzorg. De NPCF dringt er in een brief aan de Vaste Kamercommissie
van Volksgezondheid op aan om via een tweejarig experiment toe te
werken naar een definitief besluit over vrije prijzen. Zo kan er eerst
aan gewerkt worden om de kwaliteit van tandartsen inzichtelijk te
krijgen voor de patiënt. Gedurende deze periode zal de NPCF actief de
vinger aan de pols houden om te bezien of er daadwerkelijk sprake is
van zichtbare kwaliteit.
De NPCF vindt verder dat tandartsen prijslijsten bekend moeten maken
via hun website en in de praktijk. 'Eerder kunnen de prijzen wat ons
betreft niet worden vrijgegeven', aldus Wind. 'Wij willen dat
tandartsen in begrijpelijke taal beschrijven welke behandelingen ze
bieden en wat dat kost. Anders weet je als patiënt niet waar je aan toe
bent en kun je geen echte keuze maken voor de beste tandarts voor jouw
situatie. En dat is toch het doel'.
Een derde voorwaarde die de NPCF stelt is dat er iets gedaan wordt aan
de huidige schaarste aan tandartsen in bepaalde regio's. 'Als er weinig
tandartsen zijn, kan de prijs makkelijk stijgen. In het slechtste geval
gaat de kwaliteit zelfs achteruit. Een tekort aan tandartsen komt
bovendien de keuzevrijheid niet ten goede', zegt Wind.