Gemeente Purmerend
Purmerenders testen digitale producten
12 april 2011
De gemeente gaat haar (digitale) dienstverlening veranderen. Hiervoor
heeft ze de hulp ingeschakeld van een aantal Purmerenders die
verschillende digitale producten hebben getest.
Begrijpelijkheid en gebruiksgemak
Tijdens een informatieavond over onze digitale dienstverlening is een
soort bewonerspanel ontstaan van betrokken Purmerenders. Bij het
ontwikkelen van digitale producten die de gemeente binnenkort aan alle
inwoners wil aanbieden, is het belangrijk dat ze eerst worden getest.
Het bewonerspanel helpt ons hierbij en test verschillende producten op
bijvoorbeeld begrijpelijkheid, gebruiksgemak en correctheid.
Verbeteren dienstverlening
Als consument bent u tegenwoordig gewend dat u steeds meer zaken vanuit
huis kunt regelen. Zo kunt u een nieuwe garderobe, of auto op internet
bestellen, of een oude kast verkopen. De gemeente moet haar
dienstverlening ook aanpassen op dit digitale tijdperk. Daarom zijn we
onze producten aan het digitaliseren. Binnenkort hoeft u voor veel
zaken niet meer naar het stadhuis te komen. U regelt deze eenvoudig
vanuit uw stoel.
Na de testfase...
Op dit moment heeft het burgerpanel verschillende producten getest,
zoals:
* het aanvragen van een parkeervergunning,
* doorgeven van een verhuizing;
* het aanvragen van een uittreksel van de gemeentelijke
basisadministratie (GBA).
Zodra alle testresultaten binnen zijn, kunnen we bekijken in hoeverre
we de producten hierop kunnen aanpassen. Daarna willen we het aantal
producten- en diensten steeds verder uitbreiden. Het is de bedoeling
dat u steeds meer zaken kunt aanvragen en betalen via een 'digitaal
loket', waar u ook de status van uw aanvraag kunt volgen.
We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.