Gemeente Purmerend

Purmerenders testen digitale producten

12 april 2011

De gemeente gaat haar (digitale) dienstverlening veranderen. Hiervoor heeft ze de hulp ingeschakeld van een aantal Purmerenders die verschillende digitale producten hebben getest.

Begrijpelijkheid en gebruiksgemak
Tijdens een informatieavond over onze digitale dienstverlening is een soort bewonerspanel ontstaan van betrokken Purmerenders. Bij het ontwikkelen van digitale producten die de gemeente binnenkort aan alle inwoners wil aanbieden, is het belangrijk dat ze eerst worden getest. Het bewonerspanel helpt ons hierbij en test verschillende producten op bijvoorbeeld begrijpelijkheid, gebruiksgemak en correctheid.

Verbeteren dienstverlening
Als consument bent u tegenwoordig gewend dat u steeds meer zaken vanuit huis kunt regelen. Zo kunt u een nieuwe garderobe, of auto op internet bestellen, of een oude kast verkopen. De gemeente moet haar dienstverlening ook aanpassen op dit digitale tijdperk. Daarom zijn we onze producten aan het digitaliseren. Binnenkort hoeft u voor veel zaken niet meer naar het stadhuis te komen. U regelt deze eenvoudig vanuit uw stoel.

Na de testfase...
Op dit moment heeft het burgerpanel verschillende producten getest, zoals:

* het aanvragen van een parkeervergunning,
* doorgeven van een verhuizing;

* het aanvragen van een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie (GBA).

Zodra alle testresultaten binnen zijn, kunnen we bekijken in hoeverre we de producten hierop kunnen aanpassen. Daarna willen we het aantal producten- en diensten steeds verder uitbreiden. Het is de bedoeling dat u steeds meer zaken kunt aanvragen en betalen via een 'digitaal loket', waar u ook de status van uw aanvraag kunt volgen.

We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.