Gemeente Hellevoetsluis
Voorkeur voor nieuwe oeververbinding ten oosten van Rozenburg.
Eilandgemeenten willen Blankenburgtunnel
Er kan twee keer zo veel verkeer door, het effect op de doorstroming op
de A15 en de A4 is veel gunstiger en de Groene Kruisweg wordt er
meer door ontlast. Als de gemeenten op Voorne-Putten konden bepalen
wat de nieuwe verbinding onder de Nieuwe Waterweg moet worden,
kozen ze voor de Blankenburgtunnel. Het alternatief, de
Oranjetunnel, is verkeerskundig gezien minder aantrekkelijk.
Beide opties staan in het Masterplan Rotterdam Vooruit. Daarin
worden allerlei maatregelen voorgesteld om Rotterdam en het
havengebied bereikbaar te houden, ook als de Tweede Maasvlakte er
eenmaal is. De Oranjetunnel en het bijbehorende tracé zouden ter
hoogte van de Maeslantkering moeten komen. De Blankenburgtunnel en
het bijbehorende tracé staan net ten oosten van de lijn
Rozenburg-Maassluis ingetekend.
Behalve de positievere effecten op de verkeersafwikkeling in de
regio, is er nog een reden waarom de gemeenten de Blankenburgtunnel
willen. Uit studies blijkt dat deze tunnelvariant flink wat verkeer
door de Beneluxtunnel wegneemt. Dat is belangrijk. De
Blankenburgtunnel zorgt voor ontlasting van de Beneluxcorridor,
waardoor realisatie van van de A4-Zuid (ten oosten van Spijkenisse)
dichterbij komt.
Inpassen in veenweidgebied
De voorkeur van de eilandgemeenten betreft een voorlopig standpunt,
gebaseerd op de nu beschikbare studies en inzichten. De gemeenten
stellen wel twee randvoorwaarden. Het Blankenburgtracé moet
zorgvuldig worden ingepast in het veenweidegebied tussen
Vlaardingen en Maassluis.
Verdubbelen N57
Daarnaast moet het onderliggend wegennet worden aangepast. De N57
(tussen de N15 en Hellevoetsluis) moet twee keer twee rijbanen
krijgen. Door de komst van de Blankenburgtunnel zal de
verkeersdrukte op de N57 immers flink toenemen. Dat komt doordat
veel Hellevoeters die nu via de Kanaalweg WZ, de Groene Kruisweg en
de Hartelbrug richting Rotterdam rijden, zullen kiezen voor de N57
en de Blankenburgtunnel. Komend vanuit die tunnel kunnen ze dan via
de A20 richting Maasstad. Hier ligt ook de grote winst voor het
verkeer op het eiland: dankzij dit alternatief worden Groene
Kruisweg en Hartelbrug ontlast. De bereikbaarheid van Voorne-Putten
zal hierdoor verbeteren.
Meerdere varianten
De voorkeuroptie van de regiogemeenten kent in het Masterplan
Rotterdam Vooruit drie varianten. Aan de Rozenburgse kant begint de
tunnel in ieder geval halverwege het gebied tussen de oever en de
plek waar de N15 in de A15 overgaat. Daar zal ook de afslag naar de
tunnel komen. Aan de andere kant kunnen tunnel en tracé op drie
plekken komen te liggen: vlak langs Maassluis, meer in de richting
van Vlaardingen of daar precies tussenin. Elke variant takt aan op
de A20. Ook van de Oranjetunnel bestaan op papier drie varianten.
Nog dit najaar besluit de minister van Infrastructuur en Milieu
welke tunnel er komt en welke variant daarvan.
04/12/2011