Optimisme in het goederenvervoer enigszins getemperd
Persbericht van NEA Transportonderzoek en -opleiding
Na het sterke herstel in 2010 waarin een structurele groei van de
vervoersmarkten is waargenomen, lijkt de groei in 2011 af te vlakken.
Na een uitstekende start in 2011 zijn er sterke fluctuaties in februari
en maart waargenomen. Het effect van de aardbeving in Japan begint zich
langzamerhand te manifesteren in de logistieke keten, verschillende
producenten in Europa zijn afhankelijk van intermediaire producten uit
Japan waarvan de toelevering is verminderd. Het zijn vooral de sterk
stijgende brandstofprijzen die het ingezette herstel van de
transportsector onder druk zetten. Ook de zeer strenge winter in
Rusland heeft gevolgen gehad voor de olietoevoer. Deze gebeurtenissen
maken de verwachtingen op de ingezette groeiontwikkeling onzekerder,
stelt onderzoek- en adviesbureau NEA in zijn korte termijn
voorspellingen voor het goederenvervoer vast.
Voorzichtige groeiverwachtingen
Ondanks de recent opwaartse bijstelling van het CPB van de economische
groei met een kwart procent naar boven, ziet NEA hierin geen aanleiding
om de verwachting van de groei in het goederenvervoer voor 2011 naar
boven bij te stellen. Het optimisme waarmee 2011 is ingegaan is iets
afgevlakt door recente ontwikkelingen in de geopolitiek. De
geïnterviewde bedrijven zijn zeer te spreken over de volumeontwikkeling
zoals deze is ingezet in 2011, echter de tariefontwikkeling is nog
steeds een punt van zorg door de stijgende brandstofprijzen. Voor 2010
komt de groei uit op 3,7%. Voor 2011 wordt een geringere stijging
verwacht, het totaal vervoerde volume zal dan met 2% stijgen. Verder
kijkend verwacht NEA ook voor 2012 dat de groei in het transportvolume
zich beperkt tot 2%.
Lichte groei wegvervoer
Het totale binnenlandse wegvervoer is in 2010 met 2,3% gegroeid ten
opzichte van 2009. Voor 2011 wordt een groei van 1,6% verwacht. De
groei komt vooral uit de chemische sector, de metaalsector en uit
eindproducten & containers. Het vervoer van bouwmaterialen zal ook in
2011 krimpen. De tarieven zijn in het wegvervoer in 2009 gedaald en in
2010 stabiel gebleven. De verwachting is dat het tarief in 2011 licht
zal stijgen vanwege de aantrekkende volumes en een steeds groter beslag
op de capaciteit. In tijden van piekdrukte begint het tekort aan
capaciteit in het wegvervoer merkbaar te worden.
Tarieven binnenvaart stabiliseren zich
De groei in de binnenvaartvolumes in 2010 komt uit op ongeveer 4,4% ten
opzichte van het voorgaande jaar. Voor 2011 wordt een groei verwacht
van ongeveer 2,1%. De grootste stijgingen in het vervoersvolume in 2011
worden verwacht bij de productgroepen metaal en chemie. De productgroep
bouw is de enige productgroep waarvan de vervoersvolumes per
binnenvaart in 2010 verder zijn afgenomen (-5,5%). Ook in 2011 zullen
deze volumes nog krimpen, verwacht wordt met 1,5%. De tarieven in de
binnenvaart zijn vanaf het begin van de crisis sterk gedaald en in 2010
gestabiliseerd. Het aantrekken van de volumes zal een positieve
uitwerking hebben op de tarieven, echter het niveau van de tarieven zal
naar verwachting het komende jaar nog ver onder het niveau van voor de
crisis liggen.
Volumestijging in spoorvervoer
Het spoorvervoer kende in 2010 een volumegroei van bijna 10%. Door de
aantrekkende volumes in voornamelijk de metaal-, chemie- en
containersector kon het spoorvervoer aanzienlijk groeien. Ondanks de
heersende onzekerheid in de markt, is de verwachting dat ook in 2011 de
volumestijgingen zullen doorzetten, zij het in een lager tempo (+4,5%).
De aanvoer per spoor kende in 2010 een lichte teruggang van 0,2%. De
afvoer groeide explosief met 13% en ook het binnenlands vervoer deed
het in 2010 goed; een groei van 5%.
Links:
http://www.nea.nl
Razende Robot Reporter