Optimisme in het goederenvervoer enigszins getemperd

Persbericht van NEA Transportonderzoek en -opleiding

Na het sterke herstel in 2010 waarin een structurele groei van de vervoersmarkten is waargenomen, lijkt de groei in 2011 af te vlakken. Na een uitstekende start in 2011 zijn er sterke fluctuaties in februari en maart waargenomen. Het effect van de aardbeving in Japan begint zich langzamerhand te manifesteren in de logistieke keten, verschillende producenten in Europa zijn afhankelijk van intermediaire producten uit Japan waarvan de toelevering is verminderd. Het zijn vooral de sterk stijgende brandstofprijzen die het ingezette herstel van de transportsector onder druk zetten. Ook de zeer strenge winter in Rusland heeft gevolgen gehad voor de olietoevoer. Deze gebeurtenissen maken de verwachtingen op de ingezette groeiontwikkeling onzekerder, stelt onderzoek- en adviesbureau NEA in zijn korte termijn voorspellingen voor het goederenvervoer vast.

Voorzichtige groeiverwachtingen
Ondanks de recent opwaartse bijstelling van het CPB van de economische groei met een kwart procent naar boven, ziet NEA hierin geen aanleiding om de verwachting van de groei in het goederenvervoer voor 2011 naar boven bij te stellen. Het optimisme waarmee 2011 is ingegaan is iets afgevlakt door recente ontwikkelingen in de geopolitiek. De geïnterviewde bedrijven zijn zeer te spreken over de volumeontwikkeling zoals deze is ingezet in 2011, echter de tariefontwikkeling is nog steeds een punt van zorg door de stijgende brandstofprijzen. Voor 2010 komt de groei uit op 3,7%. Voor 2011 wordt een geringere stijging verwacht, het totaal vervoerde volume zal dan met 2% stijgen. Verder kijkend verwacht NEA ook voor 2012 dat de groei in het transportvolume zich beperkt tot 2%.

Lichte groei wegvervoer
Het totale binnenlandse wegvervoer is in 2010 met 2,3% gegroeid ten opzichte van 2009. Voor 2011 wordt een groei van 1,6% verwacht. De groei komt vooral uit de chemische sector, de metaalsector en uit eindproducten & containers. Het vervoer van bouwmaterialen zal ook in 2011 krimpen. De tarieven zijn in het wegvervoer in 2009 gedaald en in 2010 stabiel gebleven. De verwachting is dat het tarief in 2011 licht zal stijgen vanwege de aantrekkende volumes en een steeds groter beslag op de capaciteit. In tijden van piekdrukte begint het tekort aan capaciteit in het wegvervoer merkbaar te worden.

Tarieven binnenvaart stabiliseren zich
De groei in de binnenvaartvolumes in 2010 komt uit op ongeveer 4,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Voor 2011 wordt een groei verwacht van ongeveer 2,1%. De grootste stijgingen in het vervoersvolume in 2011 worden verwacht bij de productgroepen metaal en chemie. De productgroep bouw is de enige productgroep waarvan de vervoersvolumes per binnenvaart in 2010 verder zijn afgenomen (-5,5%). Ook in 2011 zullen deze volumes nog krimpen, verwacht wordt met 1,5%. De tarieven in de binnenvaart zijn vanaf het begin van de crisis sterk gedaald en in 2010 gestabiliseerd. Het aantrekken van de volumes zal een positieve uitwerking hebben op de tarieven, echter het niveau van de tarieven zal naar verwachting het komende jaar nog ver onder het niveau van voor de crisis liggen.

Volumestijging in spoorvervoer
Het spoorvervoer kende in 2010 een volumegroei van bijna 10%. Door de aantrekkende volumes in voornamelijk de metaal-, chemie- en containersector kon het spoorvervoer aanzienlijk groeien. Ondanks de heersende onzekerheid in de markt, is de verwachting dat ook in 2011 de volumestijgingen zullen doorzetten, zij het in een lager tempo (+4,5%). De aanvoer per spoor kende in 2010 een lichte teruggang van 0,2%. De afvoer groeide explosief met 13% en ook het binnenlands vervoer deed het in 2010 goed; een groei van 5%.

Links:
http://www.nea.nl



Razende Robot Reporter