UMC Groningen
Traumaheli UMCG vanaf 12 april ook 's nachts operationeel
11 april 2011
Na een succesvol verlopen oefenperiode is de traumahelikopter van het
UMCG vanaf 12 april bij goed weer dag èn nacht inzetbaar bij ernstige
ongevallen. Inwoners van het noorden kunnen dan ook in de avond en
nacht rekenen op snelle gespecialiseerde traumazorg per helikopter. Het
UMCG verwacht dat de traumaheli in de nacht- en avonduren ongeveer 200
keer per jaar zal worden ingezet en grotendeels vóór middernacht. Dit
is gebaseerd op de ervaring met de nachtelijke inzet van de traumabus
in het noorden en van de traumaheli in Nijmegen.
In de afgelopen twee maanden hebben de piloten, artsen en
verpleegkundigen van het Mobiel Medisch Team (MMT) speciale trainingen
gevolgd om zich goed voor te bereiden op het nachtvliegen. In de eerste
maand vonden de trainingen plaats op vliegveld Lelystad en vanaf 13
maart werd geoefend vanaf het dak van het UMCG. Na een aanvankelijke
vertraging door slechte weersomstandigheden is goede voortgang
gemaakt.
Dank aan inwoners
Bewonersorganisaties rond het ziekenhuis waren vroegtijdig door het
UMCG geïnformeerd over de oefenvluchten. Via de media werden ook de
overige inwoners van het noorden geïnformeerd. Hoewel enkele inwoners
lieten weten geluidshinder te ondervinden van de oefenvluchten,
benadrukken de meesten het grote belang dat zij hechten aan de
beschikbaarheid van de traumahelikopter. Het UMCG is de inwoners en
direct omwonenden zeer erkentelijk voor hun begrip.
Beperken overlast
Het UMCG doet er - binnen de veiligheidsmarges - alles aan om de
geluidsoverlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Zo wordt
er gevlogen met het modernste en stilste toestel in de vereiste klasse
voor daklocaties, wordt afhankelijk van de windrichting rekening
gehouden met aanvliegroutes en bekijkt het UMCG per nachtelijke inzet
kritisch wat de meerwaarde van de inzet van de traumaheli is ten
opzichte van de traumabus. Omdat de voorbereiding voor het vertrek van
de traumaheli in het donker meer tijd vraagt dan bij daglicht (o.a.
door het vooraf in kaart brengen van de landingsplaats en obstakels)
wordt de traumaheli 's nachts (pas) ingezet voor ongevallocaties met
een aanrijtijd vanaf ongeveer 15 minuten. Bij ongevallen met een
kortere aanrijtijd wordt `s nachts gekozen voor de traumabus. Ter
vergelijking: bij daglicht wordt de traumaheli ingezet bij ongevallen
met een aanrijtijd vanaf ongeveer 5 minuten. De traumabus blijft ook 's
nachts in gebruik bij extreme weersomstandigheden, wanneer de
traumaheli niet kan vliegen.
Andere standplaats
Het 's nachts vliegen vanaf het ziekenhuisdak is tijdelijk totdat het
UMCG een nieuwe standplaats voor de helikopter heeft gevonden. Het UMCG
kijkt al geruime tijd uit naar een meer centraal en zuidelijker gelegen
standplaats voor de traumaheli om zo meer inwoners in het noorden
sneller van gespecialiseerde traumazorg te kunnen voorzien. Het huidige
helidek van het UMCG blijft ook dan in voorkomende gevallen in gebruik
om een patiënt snel in het ziekenhuis te kunnen brengen als de
gezondheidstoestand van de patiënt dit noodzakelijk maakt.