GroenLinks Utrecht
Geen afsluiting OV Terminal met tolpoortjes
GroenLinks zal in de commissievergadering van dinsdag 12 april mondelinge vragen stellen aan wethouder Everhart over de toegangspoortjes in de nieuwe OV terminal. Uit een bericht in de Telegraaf van 8 april j.l. blijkt dat de NS haar beleid rondom de toegang tot de stationshal via tolpoortjes heeft afgezwakt. Dit nadat de gemeentes Leiden, Gouda en Eindhoven druk op NS uitoefende om te voorkomen dat, door het sluiten van de poortjes, voetgangers niet meer van de ene kant van de stad naar de andere kunnen.
GroenLinks deelt deze zorgen en heeft de toezegging van de wethouder gekregen dat het college deze kwestie zal aankaarten bij NS. Daarom wil de fractie van de wethouder weten of hij nog steeds de opvatting van GroenLinks deelt over de nu nog voorgestelde afsluiting van de Utrechtse OV terminal. Bijvoorbeeld dat de geplande Oost-West 'loopgoot' geen doorloop door het stations is, maar langs het station loopt, omdat er geen verbinding met de hal is. Maar ook dat de stationshal, die zeker drie voetbalvelden groot is, ook gebruikt moet kunnen worden door bezoekers, passanten, afhalers en afscheidsnemers.
Daarom hebben we de volgende vragen aan u:
* Heeft u kennis genomen van het NS besluit om "waar mogelijk een doorloop door stations mogelijk te maken"? Kunt u ons informeren over het volledige besluit?
* Wat zijn uw inspanningen tot nu toe geweest om dit ook voor Utrecht te bereiken en wat was het resultaat tot dusver?
* Wordt in het voornoemde NS besluit ook de Utrechtse situatie meegenomen? Zo ja hoe?
* Hoe gaat u richting NS om met hun redenering, dat de doorgang in Utrecht is gegarandeerd met de "loopgoot", terwijl daarmee de kern van het probleem niet wordt opgelost?
* Waar liggen uw mogelijkheden en bevoegdheden om de druk op te voeren?
* Welke stappen bent u bereid te nemen en op welke termijn, om de druk ook vanuit Utrecht te verhogen in navolging van andere steden in Nederland?
Noot voor redacties
GroenLinks Utrecht