Ingezonden persbericht
()
Beschrijving: Beschrijving: biennale zwart (3)
Opera Aperta / Loose Work
Nederlands Paviljoen
54ste Biënnale van Venetië
Deelnemers: Barbara Visser, Herman Verkerk, Johannes Schwartz, Joke Robaard, Maureen Mooren, Paul Kuipers, Sanneke van Hassel, Yannis Kyriakides
Curator: Guus Beumer
Georganiseerd door: Mondriaan Stichting
www.venicebiennale.nl
Curator Guus Beumer presenteert in het Nederlandse Paviljoen de kunstenaars Joke Robaard, Johannes Schwartz en Barbara Visser, ontwerper Maureen Mooren, architecten Herman Verkerk en Paul Kuipers (EventArchitectuur), auteur Sanneke van Hassel en componist Yannis Kyriakides. Op zijn uitnodiging werken zij aan een installatie voor de Biënnale van Venetië: Opera Aperta / Loose Work.
Opera Aperta / Loose Work vindt zijn oorsprong in de koppeling van het begrip nationale identiteit aan het begrip gemeenschap. Gemeenschap kent in Nederland een unieke vertaling in de culturele infrastructuur. Deze fijnmazige infrastructuur is sinds de jaren zestig door de Nederlandse overheid ontwikkeld. Dit heeft een publiek systeem van productie, distributie en reflectie van kunst en cultuur opgeleverd, waarin de maatschappelijke positie van de kunstenaar is verankerd. Deze culturele infrastructuur heeft aan draagvlak verloren en staat uitdrukkelijk ter discussie. Het idee van een publieke ruimte, de maatschappelijke positie van kunst en de kunstenaar en het idee van gemeenschap moeten in Nederland opnieuw worden gedefinieerd.
In Opera Aperta / Loose Work wordt de potentie van deze culturele infrastructuur impliciet zichtbaar. Om te beginnen is gekozen voor een multidisciplinaire groep deelnemers: beeldend kunstenaars Johannes Schwartz, Joke Robaard en Barbara Visser, grafisch ontwerper Maureen Mooren en architecten Herman Verkerk en Paul Kuipers. Ondanks hun uiteenlopende disciplinaire achtergrond delen zij een fascinatie voor het vraagstuk van representatie. Verder zijn de Mondriaan Stichting en de curator samenwerkingen aangegaan met het Nederlands Letterenfonds en het Fonds Podiumkunsten. Daaruit zijn opdrachten ontstaan voor auteur Sanneke van Hassel en componist Yannis Kyriakides.
Naast deze methodologie van werken refereert Opera Aperta / Loose Work aan het model van de opera en het idee van een opeenvolging in tijd, met diverse scènes en een pauze, voortgestuwd door een compositie, gesteund door een libretto, een stem, een decor, een lichtplan en een kostuum. Dit model biedt een even conflictueus als verleidelijk uitgangspunt voor de stapeling van disciplines en opdrachten. De titel is ontleend aan de gelijknamige publicatie van Umberto Eco uit 1962. De Mondriaan Stichting is sinds 1995 verantwoordelijk voor de Nederlandse inzending op de Biënnale van Venetië, en benoemt voor iedere inzending een curator.