Duits-Nederlandse Handelskamer
DNHK: Nieuw economisch profiel Duitsland gepubliceerd
Den Haag, 11 april 2011
Alles wat ondernemers moeten weten over Duitsland en de Duitse economie
staat te lezen in het actuele `Economisch profiel Duitsland', dat de
Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) zojuist heeft gepubliceerd. De 22
pagina's tellende publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste
economische ontwikkelingen en trends, actuele handelscijfers en de
groeimarkten en kan kosteloos op de website van de DNHK worden
gedownload.
Het gezamenlijk handelsvolume van beide landen is in 2010 op 132 mrd.
euro uitgekomen, een groei van 20 mrd. euro. Nederland blijft daarmee
de op één na belangrijkste handelspartner van Duitsland, ook al
exporteerde China voor het eerst meer goederen naar de Bondsrepubliek.
De meest geleverde producten waren cokes- en aardolieproducten,
chemische producten en voedingsmiddelen. Omgekeerd importeerde
Nederland vooral farmaceutische producten, IT-producten en machines.
Ook de export van dienstverleningen naar Duitsland nam toe tot meer dan
tien miljard euro. Naast toerisme en goederenverkeer ging het daarbij
vooral om communicatie-, computer en IT-dienstverleningen, maar ook om
verzekeringen, financiële en zakelijke dienstverleningen.
"Op het gebied van dienstverlening, maar ook in groeisectoren als de
gezondheidsbranche en op het gebied van innovatieve communicatie en
IT-oplossingen bestaan er in 2011 goede kansen", zegt Lars Gutheil,
woordvoerder van de DNHK. Volgens hem biedt Duitsland door de hoge
economische groei goede perspectieven voor Nederlandse investeerders.
"Het economisch profiel gaat ook in op groeisectoren als IT en zorg",
aldus Gutheil. Het profiel is een goede informatie- en oriëntatiebron
voor bedrijven die de Duitse markt willen betreden. Daarbij hoort ook
informatie over juridische, belastingtechnische en culturele
verschillen tussen beide landen waarop ondernemers bij hun marktentree
op de buurmarkt moeten letten.