Einde persoonlijke dienstverlening aan grensarbeiders
Persbericht van Jonckers & Partners
Het Nederlandse Bureau voor Belgische Zaken (BBZ), onderdeel van de
Sociale Verzekeringsbank (SVB) Breda, biedt al ruim 50 jaar
laagdrempelige en kostenloze persoonlijke dienstverlening aan
grensarbeiders (bijeenkomsten, spreekuren, telefoon). Het Bureau
fungeert ook als kenniscentrum voor andere belanghebbenden, zoals
accountantkantoren, bedrijven, particulieren, vakbonden etc. in de
grensstreek.
Persoonlijke dienstverlening vervalt door bezuinigingen.
De persoonlijke dienstverlening door BBZ gaat mogelijk medio 2012
vervallen. SVB biedt dan uitsluitend nog elektronische dienstverlening
via een website en email. Oorzaak is een bezuiniging die SVB moet
doorvoeren in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid. De Tweede Kamercommissie SZW zou op 6 april een
definitief besluit over de bezuiniging nemen. De debatten werden op
deze datum vroegtijdig beëindigd en zullen worden verder gezet op 19
april aanstaande.
Rem op economische groei
Zonder de persoonlijke dienstverlening van BBZ, voorziet Jonkers &
Partners (advieskantoor met veel klanten die te maken hebben met
Belgische, Nederlandse en Europese regelgeving over sociale zekerheid),
en naast hun ongetwijfeld veel andere organisaties en bedrijven, een
toename in probleemdossiers op het gebied van sociale zekerheid.
Klanten zijn bijvoorbeeld jarenlang sociaal verzekerd in het verkeerde
land. Gevolg: ingewikkelde premieverrekeningen en verlies van sociale
zekerheidsrechten. Probleemdossiers kosten veel tijd en geld om op te
lossen. Bovendien werken de problemen vaak door in de arbeidsverhouding
tussen de grensarbeider en zijn werkgever. De arbeidsverhouding komt
onder druk te staan en de motivatie om grensoverschrijdend te werken
neemt af. Terwijl grensarbeid een belangrijke stimulans is voor de
economische groei in de grensstreek.
Wat het meest verontrust is de mededeling van Dhr. Kamp in de
commissievergadering van 6 april jongstleden dat "de voorlichting
gewaarborgd wordt door een (verbeterde) website en een telefonische
opvang. Mensen kunnen bij de SVB kantoren terecht."
SVB gaat inderdaad over AOW, Anw en AKW.
Mogelijk is aan de aandacht van Dhr. Kamp ontsnapt dat de bureaus
daarentegen naast voorgaande ook actief zijn , en een meer dan
voortreffelijke kennis in huis hebben inzake:
1. AWBZ (dus alle volksverzekeringen).
2. Alle werknemersverzekeringen.
3. Alle Belgische en Duitse tegenhangers van de Nederlandse wetten
inzake sociale zekerheid.
4. En bovendien hebben zij ook nog eens kennis van de EG-verordeningen
die de sociale zekerheid binnen de EU coördineren.
Het is trouwens ook zo dat CVZ en UWV de bureaus mede financieren.
Als we realistisch blijven moeten we toch vaststellen dat niet alle SVB
kantoren al deze materies kunnen beheersen.
Er gaat toch niets boven een aanspreekpunt waar de ondernemers en
werknemers een volledig antwoord kunnen krijgen op hun vragen, waarbij
men tevens het causaal verband tussen het ene en het andere mee krijgt.
Was het trouwens niet Dhr. Kamp, die volkomen terecht, een pleidooi
heeft gehouden voor de "één-loket gedachte".
Doorvoeren van de thans voorgestelde bezuiniging heeft een averechts
effect.
Bijlagen: "taakstelling SZW-domein 2012-2015", brief van 14 maart van
minister Kamp aan de voorzitter van de Tweede Kamer (p8, paragraaf
3.2.2).
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.j-p.be
Bijlage:
* taakstelling bezuiniging szwpdf
Razende Robot Reporter