Cebuco/ADCN Workshop 2011
Flinterman en Van Nistelrooij winnaars van de Cebuco/ADCN Workshop 2011
* 11 april 2011
Oscar Flinterman en Joost van Nistelrooij (Ogilvy - rechts op de foto)
hebben 31 maart de Cebuco/ADCN workshop gewonnen. Zij ontwierpen het
winnende concept voor een dagbladcampagne voor WE Fashion. Het team
heeft zich daarmee samen met de nummer twee (Celis Jansen en Joey
Boeters - links op de foto) geplaatst voor de Europese
dagbladcompetitie Best YET (Best Young European Team) die in mei in
Kroatië plaatsvindt.
De jonge creatieven kregen een pittige case, toegelicht door Linda de
Graaff, Marketing Strategy Manager bij WE Fashion: Ontwikkel een
concept voor de thematische dagbladcampagne `Create Your Own Style'.
Zet WE Fashion neer als inspirator. Ook werd er van de teams nog een
actiematig element op de WE Denim lijn verwacht.
Een strakke briefing, maar ook een briefing met ruimte voor
onconventioneel denken. "Hoe vaak krijg je de kans om 25 jongen
talentvolle teams aan jou briefing te kunnen laten werken" aldus een
enthousiaste De Graaff van WE Fashion.
Vanuit de ADCN was een team van mentoren/juryleden samengesteld om de
25 strijdende teams te begeleiden en te jureren: Stephan Gonnissen van
TBWA\NEBOKO, Arjen de Jong van Animal Farm, Sander van Muijen en Ap
Mollinga van de BVH Groep, Margriet Groen en Madelijne Kool van Groen &
Kool, Joeri Jansen en Edward van Tilburg van Roorda Reclamebureau en
Edsard Schutte van Kumpany.
Gesteund, uitgedaagd en geïnspireerd door de mentoren zagen enkele
schetsen al na het eerste uur het daglicht. De opdracht leek simpel,
maar rond half vijf, vlak voor de deadline, sloeg de stress bij menig
team toe.
Het resultaat:
Om half vijf in de middag presenteerden de 25 jonge creatieve teams de
concepten ten overstaande van hun concurrenten maar vooral voor de jury
en de opdrachtgever. De QR-codes waren populair, maar ook werd een
blinde man als model gepresenteerd, eeneiige tweelingen, de verhalen
van een versleten broeken, nep celebs, bodypainting en nog veel meer
concepten werden trots getoond. Daarna trok de jury zich terug om zich
te beraden.
Het juryberaad was boeiend. Na een eerste ronde bleven 13 concepten
over. Deze maakten allemaal kans om bij de laatste vijf te eindigen. Na
een pittige discussie waren de nummers 1 en 2 bekend. De nummers 3 tot
en met 5 kregen een eervolle vermelding.
Het jury rapport:
`Uitermate creatief, eerlijk en humoristisch, maar bovenal een perfecte
doorvertaling van de propositie' waren de lovende woorden van de jury
over de winnaars. Maar ook de nummers 2 (Jansen en Boeters) kregen
prachtige kritieken `een simpel maar ijzersterk idee' en `zeer goed
gebruik gemaakt van het medium dagbladen'. Terechte winnaars.
BestYET "11e editie in Kroatië"
Het winnende team (Oscar Flinterman en Joost van Nistelrooij) gaat
samen met het team Celis Jansen en Joey Boeters Nederland
vertegenwoordigen in de BestYET-competitie (Best Young European Team)
die dit jaar voor de elfde keer plaatsvindt. 22 teams uit elf Europese
landen strijden op 12 en 13 mei in Kroatië om de titel: het beste
Europese team.
Deelnemers:
Pascal van der Haar en Caspar Worst, Nieske Hak en Pia Huijgers, Edo
Slui en Jim Abbring, Axel Rueb en David Nelissen, Laurine Verweyen en
Tjerk Jan Oord, Celis Jansen en Joey Boeters, Daphne Koenen en Gertjan
van den Berg, Tim van de Rijdt en Mark van der Heijden, Geert Eichhorn
en Sophie te Pas, Billy Witbraad en Vanessa Burgmans, Oscar Flinterman
en Joost van Nistelrooij, Thomas Overweg en Tim Visser, Sophie Lever en
Maaike van de Wetering, Jan Bosch en Tim Ten Dam, Paul van Raak en
Pieter Perry, Gonnie Liebregts en Nina de Ridder, Roy van Bijsterveldt
en Mats Wilke, Ruben Verheggen en David van Tiel, Cynthia Tiebosch en
Marloes Scheffers, Daniël Samama en Tim de Waard, Andrew Maaldrink en
Mick Plomp, Anne Blaak en Nick van der Steenhoven, Pieter van de Heuvel
en Joost van Middelaar, Paul-Michael Wood en Milan Daniels, Huub van
Veenhuyzen en Tim Timmermans.
Nederlands Uitgeversverbond