Gemeente Berkelland
basisschool in Berkelland gaat kennismaken met muziek
Ieder kind op de basisschool in Berkelland gaat kennismaken met muziek
Doel B&W: Algemene muzikale vorming voor àlle kinderen van 4 t/m 12
jaar
Muziekles op school
Muziek maken is niet alleen goed voor de ontwikkeling, maar ook voor de
gemoedstoestand en intelligentie van het kind, blijkt uit
wetenschappelijk onderzoek.
Burgemeester en wethouders willen een nieuwe vorm van muziekonderwijs
bieden. In Berkelland verandert het muziekonderwijs van `opleider van
muzikale specialisten' naar `muziekles voor ieder kind'. Samen met de
basisscholen wil B&W stimuleren dat leerlingen in de leeftijd van 4 tot
en met 12 jaar kennismaken met muziek en algemene muzikale vorming
(AMV). Burgemeester en wethouders vinden dit belangrijk omdat uit
diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat muziek maken een
zeer positieve invloed heeft op de ontwikkeling van kinderen, op de
gemoedstoestand en ook op de intelligentie. Jonge kinderen die
muziekles krijgen ontwikkelen een beter geheugen dan leeftijdsgenoten
die hiervan verstoken blijven.
Berkelland verder met:
* Berkellands Muziekverenigingen Overleg
* De Triangel, muziek, dans en theater
* Vivace, muziek, dans, kunst, educatie
De gemeente Berkelland is door zes partijen benaderd om het
maatschappelijk doel te realiseren. De partijen waar de gemeente
Berkelland verder mee het traject in gaat zijn de BeMO (Berkellands
Muziekverenigingen Overleg), `De Triangel muziek, dans en theater' en
Vivace muziek, dans, kunst, educatie uit Enschede. De BeMO
vertegenwoordigt de 14 muziekverenigingen in Berkelland. BeMO zal zich
vooral richten op een deel van de specialisatiefase voor het spelen op
een muziekinstrument. Deze fase volgt op algemene muzikale vorming dat
door één van de andere twee partijen zal worden verzorgd.
BeMO
Alex Zomer van de BeMO ziet een belangrijk voordeel voor de nieuwe
aanpak. "Als meer kinderen op de basisschool in aanraking komen met
muziekonderwijs hopen wij dat door deze brede aanpak meer kinderen
besluiten om na school ook daadwerkelijk een instrument te gaan
bespelen", zegt Zomer. "En dan hopen we natuurlijk dat een deel van
deze kinderen een instrument gaat bespelen bij één van de 14
muziekverenigingen in Berkelland. Muziekonderwijs is zéér belangrijk
voor kinderen. Kinderen leren daardoor ook buiten kaders te denken. En
ontwikkelen ook hun fantasie, gevoel èn muzikaliteit". Zomer ziet voor
de BeMO een belangrijke rol in de ondersteuning aan het basisonderwijs.
En de partner die de algemene muzikale vorming in het basisonderwijs
gaat verzorgen. Vooral in de oriëntatiefase kan de BeMo ondersteunen
met vrijwilligers en instrumenten van de muziekverenigingen. Zo kunnen
op alle basisschool kinderen een goed beeld krijgen van de
verschillende instrumenten.
Alex Zomer (BeMO): "We hopen dat door deze
aanpak meer kinderen een instrument gaan bespelen"
De Triangel
Arie Ravesloot van De Triangel is het met Zomer eens. "Belangrijk is",
legt Ravesloot uit, "dat we ieder kind de kans te bieden om zijn of
haar eigen muzikale vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen".
Algemene muzikale vorming is een welkome aanvulling op het onderwijs.
Dat is over het algemeen gericht op de ontwikkeling van het
kennisvermogen. Alle kinderen leren, via de weg van ervaren, bewust
worden en toepassen, op welke manier muziek een rol kan spelen in het
uitdrukken van gevoelens en ervaringen", zegt hij. De vraag van het
onderwijs is voor Ravesloot bepalend voor het aanbod dat door De
Triangel wordt aangeboden. Door intensief contact met het onderwijs
gaat De Triangel de vraag omzetten in een aanbod op maat.
muziektheater
Arie Ravesloot (De Triangel): "Kinderen leren
op welke manier muziek gevoelens kan uitdrukken"
Vivace
Een nieuwe speler in Berkelland is Vivace. Vivace is eigenlijk een
uitzendbureau, maar heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een
serieuze partner voor gemeenten en basisscholen voor algemene muzikale
vorming. Haye Swart is erg blij dat Vivace meedingt om algemene
muzikale vorming in het basisonderwijs te geven.
Swart zegt: "Ik zie de algemene muzikale vorming als een vooropleiding
voor kinderen tussen de 4 tot en met 8 jaar, voordat zij voor een
muziekinstrument kiezen. Muziek, dans, kunst en cultuur zijn
belangrijke aspecten voor de opvoeding. Door kinderen hiermee in een zo
vroeg mogelijk stadium kennis te laten maken, bied je ruimte om
kinderen hun interesses en talenten te ontdekken en te ontwikkelen".
Elk
jaar is er geld voor drama/theater in het basisonderwijs
Om het gemeentelijk doel te bereiken onderzoekt Swart samen met het
basisonderwijs in welke vorm dat het beste kan. "We willen groepen, die
bij elkaar passen, bij elkaar brengen", aldus Swart. "De vraag van het
onderwijs is leidend voor dit totale traject. Wat vindt het
basisonderwijs van deze ontwikkelingen?".
Haye Swart (Vivace): "Kinderen
ruimte bieden om hun interesses en talenten te ontdekken en
ontwikkelen"
Stichting Oponoa
Jos Siemerink van de Stichting Openbaar primair onderwijs
N.O.-Achterhoek (Oponoa) ziet de ontwikkelingen op het gebied van
algemene muzikale vorming vol verwachting tegemoet. Siemerink ziet
vooral kansen voor de brede school ontwikkeling en overlegt hierover
graag met de verschillende aanbieders. Hij vertelt:"De Triangel en
Vivace gaan de komende weken gesprekken voeren met zowel het
basisonderwijs als de BeMO. Op basis van deze gesprekken gaan beide
partijen een presentatie geven over de wijze waarop zij invulling
willen geven aan die muzikale vorming binnen het basisonderwijs. "Ook",
vervolgt hij, "geven zij inzicht in de rol die zij innemen bij de
samenwerking met de BeMO over de nazorg in het specialisatietraject. Op
basis van deze presentaties neemt de gemeente uiteindelijk een besluit.
Doel is om in het schooljaar 2011 - 2012 te beginnen met het verzorgen
van de algemene muzikale vorming in het basisonderwijs.
Jos Siemerink (Oponoa): "Vooral kansen
voor de brede school ontwikkeling"
Muziek is belangrijk!
De gemeente Berkelland kiest ervoor om muziekonderwijs voor ieder kind
in het basisonderwijs en heeft hiervoor een beleidskader vastgesteld.
Jaarlijks is 200.000 euro beschikbaar voor algemene muzikale vorming in
het basisonderwijs. De vraag vanuit onderwijs en kind staat daarbij
centraal.
Jaarlijks is 5.000 euro beschikbaar voor drama/theater in het
basisonderwijs.
* Het bestaande budget van de beleidsregel voor Harmonie en Fanfare
(HAFA), ongeveer 70.000 tot 80.000 euro, blijft beschikbaar voor
het verzorgen van HAFA-lessen.
* Het is de bedoeling dat er twee combinatiefunctionarissen komen
voor cultuur/onderwijs (kosten zo'n 20.000 euro per fte). De
verwachting is dat er half mei van dit jaar een besluit komt. Dat
betekent een extra dekking aan het maatschappelijk doel van 40.000
euro.
* Het muziekonderwijs nieuwe vorm heeft als doel om het
basisonderwijs te ondersteunen bij het verzorgen van
muziekonderwijs.
* De basisscholen zijn een belangrijke partner bij het bereiken van
dit maatschappelijke doel. De gemeente streeft naar algemene
muzikale vorming voor àlle kinderen. De vraag en behoefte van het
kind staat daarbij centraal.
*
* Scholen zijn een deskundige partner om die vraag van het kind goed
te formuleren en te vertalen naar een werkbare vraag binnen het
onderwijs. Daarom komt er ook geen standaard aanbod voor alle
scholen.
* Scholen krijgen de gelegenheid om samen met de aanbieder een
maatwerk-oplossing te maken voor die school en dat jaar. De inhoud
is leidend en het budget staat vast, maar hoe het eruit komt te
zien, gebeurt in overleg tussen school en aanbieder.