Onderzoeksraad voor de Veiligheid
De Onderzoeksraad voor veiligheid
Onderzoeksraad aanhoudend bezorgd over luchtwaardigheid Zenair 601XL
vliegtuigen
Op 14 september 2008 vond een ongeval plaats met een microlight
aircraft, type Zenair CH601XL Zodiac. Tijdens de vlucht klapte, op een
hoogte van ongeveer 1100 voet, de rechtervleugel van het toestel
plotseling omhoog waarna het vliegtuig neerstortte en bij Hoorn in het
Markermeer terechtkwam. Beide inzittenden kwamen hierbij om het leven.
De resultaten van het onderzoek tonen aan dat tijdens de laatste fase
van de vlucht de rechtervleugel bezweken is en daarna omhoog gebogen.
Al vroeg in het onderzoek van de Raad bleek dat er meerdere
vergelijkbare ongevallen hadden plaatsgevonden met hetzelfde type
vliegtuig. De Raad heeft om deze reden op 23 oktober 2008 een
tussentijdse waarschuwing gepubliceerd voor de gebruikers van dit type
vliegtuig. Dit rapport was voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat
aanleiding om voor alle Nederlands geregistreerde vliegtuigen van dit
type per 24 oktober 2008 tot nader order een vliegverbod op te leggen.
Het door IVW ingestelde vliegverbod is door een aantal andere landen,
waaronder Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië, Zweden en Noorwegen,
overgenomen.
De fabrikant heeft naar aanleiding diverse ongevallen met dodelijke
afloop wereldwijd en aantal aanpassingen verplicht gesteld. De
Inspectie heeft deze verplichting overgenomen. Het vliegverbod is
opgeheven nadat de eigenaren van de in Nederland geregistreerde
toestellen de betreffende modificaties, zoals het balanceren van de
rolroeren en verstevigen van enkele verbindingen, aan het vliegtuig
hadden aangebracht. Wereldwijd zijn er meer dan 1000 vliegtuigen van
dit type in de luchtvaartuigenregisters ingeschreven.
Nederland kent geen eigen luchtwaardigheidseisen voor micro light
aircraft en accepteert zonder nadere inspectie van het vliegtuig of
vliegtuigtype alle modellen die voldoen aan de luchtwaardigheidseisen
van Groot-Brittannië, Tsjechië of Duitsland. De beoordeling van de
luchtwaardigheid van micro light aircraft is door de autoriteiten van
die landen aan belangenorganisaties uitbesteed en in Nederland wordt
verder geen toezicht uitgeoefend op het functioneren van deze
organisaties noch op het toelatingsproces. Ook een onderzoek van de
Amerikaanse autoriteiten toonde aan dat het ontwerp van de Zenair
CH601XL niet voldeed aan de Amerikaanse eisen.
De Raad is verontrust door bovenstaande feiten. In het bijzonder omdat
uit het onderzoek is gebleken dat de constructie, ondanks de
modificaties, zwak blijft en nog altijd niet voldoet aan de gestelde
eisen.
De fabrikant Zenair wordt dan ook aanbevolen het ontwerp van het
vliegtuigtype CH601XL zodanig te wijzigen dat het vliegtuig aantoonbaar
voldoet aan de in Nederland gehanteerde luchtwaardigheidseisen, in dit
geval de Duitse. Vanwege de verontrusting over het ontoereikend zijn
van de wijzigingen beveelt de Onderzoeksraad de minister van
Infrastructuur en Milieu aan de bewijzen van luchtwaardigheid voor de
vliegtuigen van het type Zenair CH601XL in te trekken zolang het
vliegtuig niet aantoonbaar voldoet aan de luchtwaardigheidseisen.
Razende Robot Reporter