Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Abonnementsplannen NS: meer keuze, avondspitskorting alleen nog voor huidige VDU-kaarthouders

Rover vindt dat NS een goede stap zet door regelmatige reizigers meer keuze uit verschillende abonnementsvormen te geven, met aantrekkelijke uitbreidingsmogelijkheden voor gezinsleden. Rover is het echter oneens met het streven van NS om tijdens de avondspits geen 40% korting meer te geven. De huidige Voordeelurenkaart geeft deze korting wel. NS kent onze kritiek en is tot een compromis bereid gebleken. Iedereen die per 1 augustus a.s. een Voordeelurenabonnement heeft lopen, kan dit tegen de bestaande voorwaarden blijven verlengen.

Rover waardeert de compromisbereidheid van NS, in het belang van de vele reizigers die tevreden zijn met hun huidige Voordeelurenabonnement. Maar we blijven er ongelukkig mee dat de opvolger van dit abonnement (Dal Voordeel) geen korting meer geeft in de avondspits. Rover vindt de lichte verlaging van de aanschafprijs niet opwegen tegen het ongemak (of de hogere reiskosten) van een extra spitsbeperking.

Rover denkt dat NS goed op een reizigersbehoefte inspeelt met het aanbieden van nieuwe tussenvormen tussen de NS Jaarkaart en het Voordeelurenabonnement. Ook omdat deze abonnementen tevens voor een maand verkrijgbaar zijn. Wel zit ook hier de avondspits-uitzondering in. Daar staan dan weer laaggeprijsde uitbreidingsmogelijkheden voor gezinsleden tegenover.

Sommige reizigers met een Trajectabonnement kunnen misschien beter overstappen op één van de nieuwe abonnementen. Maar Rover heeft NS sterk ontraden om het Trajectabonnement af te schaffen, omdat dit voor andere reizigers tot een grote kostenverhoging zou leiden. Wij vinden het dus verstandig dat NS dit abonnement voorlopig handhaaft.

Rover heeft de afgelopen jaren aangedrongen op betere tariefsamenwerking tussen NS en de regionale spoorvervoerders (Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia). Toch krijg je met het Voordeelurenabonnement geen korting bij de regionale vervoerbedrijven als je 'op saldo' reist: twee van die bedrijven zijn al met eigen kortingsregelingen gekomen (die de reiziger ook weer apart moet activeren). Ook van de nieuwe NS-abonnementen staat nog niet vast of ze op de regionale spoorlijnen bruikbaar zijn. De vervoerbedrijven zijn met elkaar in overleg, maar Rover vindt dat dit te lang duurt: nu er meer gechipt wordt en er nieuwe abonnementen komen, willen we resultaat zien. We hebben gewezen op het voorbeeld van Zwitserland, waar de vervoerbedrijven een prima vorm van tariefsamenwerking hebben gevonden.

Rover en de andere consumentenorganisaties in het LOCOV zullen binnen zes weken een definitief advies aan NS uitbrengen over de veranderingen bij de NS-abonnementen. Pagina geplaatst: 8 april 2011