Collegevoorstel
Onderbouwing
Collegevoorstel | | | | | | |Openbare Werken | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Beleid en | | | | | | | | | | | |Programma | |Auteur | | | |Datum |Paraaf | | | | |Gerwin de Boer (2556) | | | | | | | | | | | | |Leidinggevende |Datum |Paraaf | | |Registratienummer| | M. Polman | | | | |2011-019276 | | | | | | | |Directeur |Datum |Paraaf | | |Datum | |F.W. van Ardenne | | | | |22-03-2011 | | | | | | |Portefeuillehouder |Programmawethoude| | |Paraaf deponeren | | |r | | | | |R.T. Metz | | | | | | | | | | | |Presidium/PMA/Raad |Behandelvoorstel: | | | |ja |ter kennisname | | | | | | | | | | | | | | | | |Voorgesteld besluit |akkoord | | | | | | | | | |Beslissing burgemeester en wethouders | | | |Aantekeningen/vra| | | | | |gen | | | | | | |Schriftelijke vragen o.g.v. artikel 34 Reglement van Orde van de | |fractie van Gemeentebelangen betreffende Toenemende hinder van | |"Spookfietsers" in Apeldoorn. | | | |Voorgesteld besluit dienst Openbare Werken: | |Instemmen met beantwoording van de schriftelijke vragen zoals | |verwoord in bijgevoegd document. | |De antwoorden toesturen aan de fractie van Gemeentebelangen Apeldoorn| |en ter kennis te brengen van de gemeenteraad. | | | |Openbaarheid | | | |voorstel/beslui|wel openbaar | | | |t | | | | |toelichting |wel openbaar | |bijgevoegde |wel openbaar | |stukken | | | | | | | | |Afschrift aan | |auteur, Stoop (OW), Polman (OW), Boer (OW) en Oosterom (OW) |Beantwoording vragen op grond van artikel 34 van het Reglement van orde van de gemeenteraad.
Vragen van de fractie van: Gemeentebelangen
Datum vragen: 01-03-2011
Onderwerp: Toenemende hinder van "Spookfietsers" in Apeldoorn
|Integrale tekst van de inleiding + vragen: | |Apeldoorn, 01 maart 2011 | |Schriftelijke vragen van de raadsfractie van Gemeentebelangen Apeldoorn | |aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn. | |De vragen betreffen: Toenemende hinder van "Spookfietsers" in Apeldoorn | |Wat vooraf ging: De term "Spookfietsers " is ontstaan door tegen de | |rijrichting inrijden. Helaas zien we dit toenemen. Door de keuze van | |bestrating en uitstraling zijn er onduidelijke situaties. Belijningen zijn| |afwezig, onduidelijk of zwak. | |Tevens zijn er situaties waar fietsers en wandelaars elkaar hinderen. | | | |Visueel: Apeldoorn heeft erg veel verschillende fietsbestratingen die | |elkaar snel afwisselen: gele en grijze klinkers, leem, rood en zwart | |asfalt, rode en grijze trottoirtegels | |Vraag 1: Is het niet beter enige "eenheid" in de fietsverharding aan te | |brengen? | | | |Praktijkvoorbeeld: Hofstraat: u maakt gebruik van gladde metalen bollen en| |kleine fietssymbolen. | |Vraag 2 : zijn witte midden belijningen niet duidelijker? | | | |Praktijkvoorbeeld Molenstraat en Kerklaan ( ter hoogte Oranjepark) in | |Apeldoorn komt het regelmatig voor dat er bij twee vrijliggende fietspaden| |er sprake is van verschillende verhardingen. Hierdoor maken fietsers vaak | |(onbewust) fouten. | |Vraag 3: kunt u dit visuele probleem bij nieuwe investeringen wegnemen? | | | |Praktijkvoorbeeld Winkelcentrum Egelantier ( omgeving winkel: De | |Bloemensteeg) | |Het fietspad in twee richtingen heeft geen midden belijning. Het fietspad | |loopt óver het zebrapad, veel conflicten.. | |Vraag 4 : wat is uw mening? Gaat u hier wel of geen verbeteringen | |aanbrengen? | | | |Praktijkvoorbeeld Stationsdwarsstraat, Stationsstraat ( nabij ING Bank) en| |Kerklaan ( richting naar Gemeentehuis) Er is geen hoogteverschil tussen | |trottoir en fietspad. Tevens zijn de kleuren (bijna) gelijk. Fietsen en | |lopen doorkruist elkaar... | |Vraag 5: ziet u mogelijkheden om dit te verbeteren? | | | |In de Stationsstraat, met name omgeving Omnizorgcentrum loopt het | |"spookfietsen" de spuigaten uit! | |Vraag 6: Wat heeft u in het verleden gedaan aan handhaving of gerichte | |acties ? | | | |Zo de politie geen of te weinig capaciteit heeft: Apeldoorn heeft THORREN| |(Toezicht Houders Openbare Ruimte) | |Vraag 7: kunt u die inschakelen om bovenstaande problemen te verminderen? | | | |Tijdens de Politieke Markt Apeldoorn (PMA) heeft Gemeentebelangen | |nadrukkelijk bovenstaande probleempunten aan de orde gebracht voor de | |nieuwe inrichting Regentesselaan. | |Vraag 8: kunt u uitleggen hoe u bij deze nieuwe investering bovenstaande | |punten gaat voorkomen of verbeteren? | | | |Met vriendelijke groet, | | | |Fractie Gemeentebelangen Apeldoorn | |Voor deze, Ben Hendrikse | |Beantwoording vragen: | | |Algemeen: | | |Wij delen uw bezorgdheid als het gaat om de toenemende hinder van | | |spookfietsers. Hoewel dit voor een belangrijk deel een | | |verantwoordelijkheid is van de fietser zelf, zijn wij er ons van | | |bewust dat de keuze voor een bepaalde bestrating of uitstraling kan | | |leiden tot onduidelijkheid. Een eenduidige weginrichting draagt nu | | |eenmaal bij aan een herkenbaar wegbeeld waarin de gebruikers weten | | |wat van hen verwacht wordt. Uiteindelijk ontstaan hierdoor minder | | |conflictsituaties met minder hinder/onveiligheid tot gevolg. Een | | |dergelijke inrichting wordt door het College nagestreefd, hoewel | | |uitzonderingen overwogen moeten kunnen worden. In onderstaande | | |beantwoording zult u lezen dat het langzaam verkeer in elke | | |herinrichtingopgave de aandacht krijgt die het verdient. Dit zullen | | |wij in de toekomst ook blijven doen om te streven naar een zo | | |eenduidig mogelijke inrichting en het daarmee beperken van het aantal| | |spookfietsers. | | | | | |Vraag 1: Is het streven naar eenheid in fietsverharding wenselijk? | | |Het streven naar eenheid in verhardingen wordt met Gemeentebelangen | | |gedeeld en is altijd al een standaard uitgangspunt voor nieuwe | | |projecten. In de stad worden daarom vrijwel alle (nieuwe of | | |vernieuwde) fietspaden uitgevoerd in dezelfde reguliere asfalt en | | |tegelmaterialen (denk aan recente projecten zoals Asselsestraat, | | |Stadhoudersmolen, Arnhemseweg). | | |Uitzonderingen zijn er op de regel, omdat: | | |er andere (hogere) kwaliteitseisen worden gevraagd, bijvoorbeeld in | | |de binnenstad; | | |er specifieke aanleidingen kunnen zijn om af te wijken; | | |er praktische en financiële overwegingen zijn. | | | | | |Ad 1. In de binnenstad worden hogere kwaliteitseisen gesteld aan de | | |openbare ruimte. Hierdoor worden andere materialen gebruikt en | | |ontstaan verschillen in uitvoeringsvormen. Daarnaast is de binnenstad| | |een complex gebied waar vanuit verschillende beleidsvelden eisen | | |worden gesteld aan de (beperkte) openbare ruimte. Uiteindelijk wordt | | |per project een integrale afweging gemaakt waarin de samenhang in | | |vormgeving en een logische opzet een randvoorwaarde blijft. | | | | | |Ad 2. Uitzondering met een specifieke aanleiding is bijvoorbeeld het | | |leempad in het Oranjepark bij de Kerklaan. Hier is het niet mogelijk | | |om binnen de beschikbare ruimte aan alle wensen tegemoet te komen. | | |Voor herinrichting van de Kerklaan was fietsen aan de parkzijde niet | | |mogelijk. In het ontwerp is daarom een gecombineerd fiets/voetpad | | |opgenomen dat als leempad is uitgevoerd. Een praktische invulling | | |binnen de beschikbare ruimte. Een integrale afweging leidt tot de | | |gemaakte keuze (zie ook antwoord op vraag 3). | | | | | |Ad 3. De praktische en financiële overwegingen moeten ook niet uit | | |het oog worden verloren. | | |De materialen veranderen, worden duurzamer of zijn kosteneffectiever | | |in te zetten. Na de investering is het doorgaans logisch dat de | | |uitvoering tientallen jaren meegaat voor sprake is van reguliere | | |vervanging. In de praktijk betekent dit, dat voor de stad als geheel | | |soms verschillen in uiterlijk op voor het oog gelijkwaardige | | |situaties kunnen ontstaan. Het actief vervangen hiervan is een | | |kostbare zaak. Per locatie is echter altijd sprake van een samenhang | | |in vormgeving en een logische opzet, en waar mogelijk wordt bij | | |uitvoering van werken het updaten van bestaande materialisatie | | |overwogen. | | | | | |Achtergrondinformatie: | | |In 2010 is mede door vragen over de gekozen oplossingen rond | | |materialen van fietspaden door de dienst OW een interne notitie | | |opgesteld die de 'lijn' uitzet voor de manier waarop | | |fietsdoorstroomassen zijn ingepast. Hiermee wordt de eenheid in de | | |uitvoeringsvormen nagestreefd. In deze notitie zijn alle aspecten die| | |een rol spelen vanuit comfort, beeld en beheer integraal afgewogen. | | |De notitie wordt ambtelijk gebruikt als leidraad voor het ontwerp en | | |geeft ook aan in welke gebieden er ruimte is om af te wijken. Indien | | |gewenst kunnen we u de notitie doen toekomen. | | | | | |Vraag 2: Zijn witte middenbelijningen niet helderder dan stalen | | |bollen of fietsmarkeringen? | | |Of witte belijningen duidelijker zijn is afhankelijk van de | | |ondergrond. Op zwart of rood is het contrast sterk. Op gele | | |verharding (binnenstad) met reguliere vervuiling zijn witte | | |belijningen al snel nauwelijks meer zichtbaar. | | |Daarnaast bestaan fietspaden in de binnenstad meestal uit | | |elementverhardingen (tegels/dubbelklinkers) omdat er kabels en | | |leidingen onder de fietspaden liggen waardoor asfaltverharding | | |uitgesloten is. Thermoplast belijningen op elementverhardingen hebben| | |als nadeel dat ze snel afslijten. Juist vanwege de kabels en | | |leidingen gaan de paden relatief vaak open waarbij de bestrating | | |wordt verwijderd en teruggebracht. Op dat moment is het vanuit | | |beheerskosten effectiever met elementen zoals metalen bollen te | | |werken. | | | | | |Vanwege klachten uit het verleden over de gladheid van de metalen | | |bollen worden deze echter al niet meer toegepast en bij aanpassingen | | |vervangen door een klinker in afwijkende kleurstelling om het | | |fietspad of de middenstreep te markeren (bijvoorbeeld Kanaal Noord | | |waar recent de metalen bollen zijn verwijderd in dat deel dat is | | |gereconstrueerd). Wel is het hier van belang op te merken dat het | | |bestuur met name in de binnenstad een totaaluiterlijk voorstaat met | | |een aantrekkelijke, voetgangersvriendelijke vormgeving. Binnen dat | | |geheel is gezocht naar een opzet waarbij enerzijds de fietsfunctie | | |optimaal wordt benadrukt, maar waarbij deze niet onevenredig als | | |dissonant wordt ervaren in het totaalbeeld. | | | | | |Vraag 3: Visueel probleem van verschillende verhardingen | | |Uitgangspunt is dat in vergelijkbare situaties fietspaden aan | | |weerszijden van de weg een gelijke verharding hebben. Uitzonderingen | | |hierop hebben dan ook altijd een specifieke motivatie en worden tot | | |een minimum beperkt juist om onduidelijkheid of verschil in | | |fietscomfort (met als gevolg 'spookfietsen' te voorkomen). Rond het | | |Oranjepark is die aanleiding het feit dat er op een groot aantal | | |plekken grote bomen staan die qua stam en met wortels onder het | | |fietspad liggen. Het uitvoeren van het fietspad in tegels zou hier | | |tot gevolg hebben dat de bomen schade oplopen of dat de verharding | | |zou worden opgedrukt door boomwortels met veel schade en letselschade| | |kansen tot gevolg. De halfverharding ondervangt dit. | | | | | |Bij nieuwe investeringen zal de huidige lijn dat fietspaden eenduidig| | |worden uitgevoerd aan weerszijden van de weg dan ook worden | | |doorgezet, tenzij de specifieke situatie een technische | | |aanleiding/noodzaak geeft dit niet te doen. | | | | | |Vraag 4: Het fietspad nabij Winkelgebied Eglantier in twee richtingen| | |heeft geen middenbelijning. Daarnaast loopt het fietspad over een | | |zebrapad wat conflictsituaties oplevert. Gaat u dit aanpassen? | | |In het kader van de revitalisering van het Winkelgebied Eglantier | | |worden verschillende aanpassingen gedaan, waarmee onder andere | | |bestaande klachten worden verholpen. Ten eerste wordt het | | |winkelgebied bij de Bloemensteeg aangeduid als voetgangersgebied, | | |waarbinnen op winkeltijden niet meer gefietst mag worden. Het | | |zebrapad over de Eglantierlaan wordt verwijderd in verband met de | | |onduidelijke voorrangssituatie die is ontstaan. Het overige deel van | | |het fietspad (tussen de Eglantierlaan en Vedelaarshoeve) blijft | | |ongewijzigd. In het kader van de revitalisering zijn hierover geen | | |klachten gemeld, waardoor de aanleiding hiervoor ontbreekt. Wij | | |zullen navraag doen bij handhavers en wijkvertegenwoordigers om dit | | |beeld te toetsen, en zonodig op basis daarvan nadere voorstellen | | |doen. | | | | | | | | | | | |Vraag 5: Ontbreken hoogteverschil en kleurverschil | | |Het niet realiseren van een hoogteverschil en het beperken van de | | |hoeveelheid kleurstellingen zijn bewuste keuzes die per project | | |afgewogen en gecommuniceerd zijn. Per project wordt een inschatting | | |gemaakt of dit tot (problematische) conflicten leidt en in hoeverre | | |fietsers en voetgangers gescheiden moeten worden. Hierbij gaan wij | | |uit van het dagelijks gedrag dat met name fietsers zich weinig | | |gelegen laten liggen aan formele fietspaden maar vaak de voor hun | | |meest korte route nemen, of dat nu tegen het verkeer in is of niet. | | |Voorbeelden waar dit gebeurt zonder dat het tot conflicten leidt zijn| | |bijvoorbeeld Stationsplein Noord en Zuid. Hier is gekozen voor het | | |geven van vooral veel ruimte aan fietsers en voetgangers. In beide | | |gevallen is er na een korte periode van gewenning geen sprake meer | | |van structurele conflicten. | | | | | |Op die specifieke plekken waar na langere tijd toch sprake blijft van| | |conflicten en irritatie van gebruikers zullen wij onderzoeken hoe de | | |helderheid verbeterd kan worden. Dat kan in sommige gevallen met | | |bebording of door het toevoegen van belijning/markeringsstenen of het| | |plaatsen van elementen (groen, paaltjes, hekwerk etc.). In alle | | |gevallen zal echter gezocht worden naar oplossingen die ook passen in| | |de hoge beeldkwaliteiteisen die wij in de binnenstad aan zowel de | | |bebouwing als de openbare ruimte stellen. Daarom is een 'standaard' | | |oplossing niet te geven. | | | | | |Vraag 6: Wat is er gedaan aan handhaving en gerichte acties om | | |spookfietsen te voorkomen? | | |Het spookfietsen wordt in beginsel voorkomen door een goed 'leesbare'| | |weginrichting te kiezen. Doordat de fietser weet hoe hij of zij moet | | |fietsen wordt zoveel mogelijk het onbewust spookfietsen voorkomen. | | |Het bewust spookfietsen kun je met de vormgeving niet afdwingen. Je | | |kunt nu eenmaal heel gemakkelijk met een fiets alle kanten oprijden | | |en tussendoor glippen. De politie besteedt weinig tot geen aandacht | | |aan de problematiek vanwege andere prioriteiten. Bovendien is het in | | |de praktijk van de handhaving moeilijk 'hard te maken' of een fietser| | |die buiten de bedoelde paden fietst daadwerkelijk een overtreding | | |begaat; vaak blijkt een dergelijke aanklacht juridisch niet houdbaar.| | | | | | | | |Het valt op dat het gedrag van fietsers steeds brutaler wordt. Denk | | |aan scholieren die met zijn drieën naast elkaar blijven rijden, maar | | |ook ouders met hun kleine kinderen naast zich die vinden dat de | | |tegenliggers (die feitelijk juist rijden) maar aan de kant moeten. | | |Dit is een kwestie van gedrag. Een mogelijkheid om de problematiek | | |aan te pakken zou een gedragsbeinvloedingscampagne (zoals "wij gaan | | |naar school" en Team Alert) kunnen zijn. Beleidsmatig is daar in de | | |Verkeerkaart op ingegaan. Het kader is dus aanwezig. | | | | | |Vraag 7: Is de inzet van Toezichthouders Openbare Ruimte mogelijk om | | |spookfietsers te verminderen? | | |De inzet van Toezichthouders Openbare Ruimte kan een bijdrage | | |leveren. Bij voorkeur gebeurt dit op plaatsen waar het spookfietsen | | |veel voorkomt en tot hinder leidt. Doel zou dan moeten zijn het | | |gedrag van de fietsers te beïnvloeden. De inzet van de | | |THOR-medewerkers is vastgelegd in een jaarplan. Indien naar uw mening| | |inzet op deze titel noodzakelijk is, kunt u dit tijdens de | | |behandeling hiervan kenbaar maken. Bekend is echter dat de inzet van | | |THOR wordt gelimiteerd door beschikbare fondsen, in die zin dat | | |doorgaans bij prioritering voor dit doel aangegeven zal moeten worden| | |op welke andere taken eenzelfde aantal uren dient te worden | | |ingeleverd. | | | | | |Een efficiënte aanpak zou zijn om gelijktijdig aan de genoemde | | |gedragsbeinvloedingscampagne de THOR-medewerkers in te zetten. Hun | | |inzet kan dan tot een minimum beperkt blijven met een maximaal | | |rendement. | | | | | |Vraag 8: Hoe worden bij de aanleg van de Regentesselaan de door | | |Gemeentebelangen genoemde knelpunten voorkomen of verbeterd? | | |Het door Gemeentebelangen genoemde probleem van de onduidelijkheid | | |van twee verschillende type fietspaden aan weerszijden van de weg | | |zoals ter hoogte van het Oranjepark bij Kerklaan aanwezig is, treedt | | |bij de Regentesselaan niet op omdat hier door het versmallen van de | | |rijbaan ruimte is gevonden om aan weerszijden van de weg een | | |vrijliggend fietspad in gelijke verharding aan te brengen. In het | | |deel van de Regentesselaan dat al in gebruik is zien wij dan ook dat | | |hier geen problemen of verwarring optreedt. | | | | | |Daarnaast is bij de Regentesselaan al tijdens de aanleg direct een | | |extra markering tussen het voetpad en fietspad opgenomen in de vorm | | |van een witte halve tegel die het verschil tussen voetpad en fietspad| | |los van de kleurverschillen extra verduidelijkt. Een oplossing die na| | |klachten over onduidelijkheid ook bij de Kerklaan alsnog is | | |toegevoegd. | | | | | |Bij de Regentesselaan is wel bewust ook gekozen voor het op gelijk | | |niveau houden van fietspad en voetpad om op de plekken waar de ruimte| | |beperkt is te zorgen dat (minder valide) voetgangers voldoende | | |trottoirbreedte overhouden om door te kunnen lopen waarbij ze | | |eventueel een stap op het fietspad kunnen zetten. Net als in de | | |Kerklaan is het voetpad namelijk de 'restmaat' in het profiel die | | |overblijft als alle vaste maten van rijbaan, fietspaden en | | |parkeer/boomstrook zijn ingepast. Er zijn specifieke plekken waarbij | | |het voetpad als dat verhoogd zou zijn uitgevoerd onder de door ons | | |gewenste minimale breedtemaat van 12 meter zou komen. Het op gelijk | | |niveau uitvoeren van fiets- en voetpad zorgt ervoor dat op die | | |specifieke plekken uitwijken eenvoudig is. Wij vinden het comfort dat| | |hierdoor ontstaat van groter belang dan het mogelijk optreden van een| | |incidenteel conflict tussen fietsers en voetgangers. | | | | | |Tot slot moet worden opgemerkt dat zowel de Kerklaan als | | |Regentesselaan in het beschermd stadsgezicht van de Parken ligt | | |waardoor ook het visuele aspect van een klassiek rustig wegbeeld met | | |ingetogen materiaalgebruik en aansluiting op de omgeving hier van | | |groot belang is. Hierdoor is in samenspraak met de Rijksdienst voor | | |Monumentenzorg, de CRK en CHAC gekozen voor het toepassen van twee | | |verschillende kleuren tegels voor voetpad en fietspad die echter wel | | |qua kleurstelling dicht bij elkaar liggen. Een bewuste keuze voor | | |eenheid in plaats van contrast die subtiel maar ons inziens voldoende| | |duidelijk is. |---- --