Ingezonden persbericht

Havo-vwo leerlingen in Europese Sci-Tech Challenge
Jong Ondernemen en ExxonMobil dagen scholieren uit met technologieopdracht

Den Haag, 8 april 2011

Techniek en chemie studeren is niet alleen leuk, het is ook de beste manier om een positieve bijdrage te leveren aan de mondiale energie- en milieuproblematiek. Dat is de inzet van de eerste Europese Sci-Tech Challenge die aanstaande maandag en dinsdag 11 en 12 april plaatsvindt in Brussel. Initiatiefnemers Jong Ondernemen en ExxonMobil willen jongeren hiermee het grote belang van wetenschap en technologie in de dagelijkse praktijk laten ondervinden. Een delegatie van zes havo/vwo-leerlingen reist af naar de Belgische hoofdstad.

Wie heeft de beste oplossing
De European Sci-Tech Challenge 2011 is een 24-uurs intensieve experience gefocust op het bevorderen van probleemoplossing en innovatievaardigheden in Maths, Science en Technology (MST) onder jonge mensen. Bijna 5.000 leerlingen uit heel Europa namen deel aan de nationale Sci-Tech Challenge activiteiten. De 50 beste leerlingen, tussen de 15 en 18 jaar oud, uit zes Europese landen (Belgie, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk) komen naar Brussel om hun innovatieve en levensvatbare oplossingen te presenteren. Tijdens het evenement zijn naast de leerlingen, bedrijfsvrijwilligers en expert juryleden uit heel Europa aanwezig.
Vanuit Nederland zullen naast de winnaars van de nationale challenge ook de nummers twee en drie deelnemen aan de Europese finale op 11 en 12 april a.s.. Bovenbouwleerlingen van het Helinium College uit Hellevoetsluis wonnen de eerste prijs in februari met hun innovatieve auto in aerodynamische druppelvorm. De 2e prijs ging naar OSG de Ring van Putten uit Spijkenisse en leerlingen van het Lentiz Groen van Prinsterer lyceum uit Vlaardingen werden derde.

Carriere in de techniek
De Sci-Tech Challenge is een meerjarig Europees lesprogramma dat Junior Achievement - Young Enterprise (JA-YE) - een internationaal netwerk dat jong ondernemerschap op Europees niveau stimuleert - en ExxonMobil samen hebben opgezet om scholieren van 15 tot 18 jaar kennis te laten maken met de carrièremogelijkheden die een technische opleiding biedt. Interactieve webpagina's, workshops, colleges, Classroom Visits en een Sci-Tech Challenges moeten jongeren enthousiast maken voor een bètastudie. Bijkomend doel is om jongeren bewust te laten nadenken over de mondiale vraagstukken op het gebied van energievoorziening. In Nederland werd het programma afgelopen jaar op verschillende middelbare scholen uitgerold door stichting Jong Ondernemen - onderdeel van JA-YE - en ExxonMobil. De leerlingen die het programma het best doorliepen, mochten het in februari tegen elkaar opnemen bij de nationale challenge in Rotterdam.

Kenniseconomie
De Sci-Tech Challenge biedt ExxonMobil de kans om scholieren inzicht te geven in het belang van wiskunde, wetenschap en technologie. De scholieren van nu zijn de studenten van de toekomst. Het vermogen om wereldwijd voorop te blijven lopen, hangt af van de volgende generatie wetenschappers en ingenieurs, vindt ExxonMobil. Daarom steunt het bedrijf de Sci-Tech Challenge met 500.000 euro en de inzet van zijn medewerkers.

Stichting Jong Ondernemen wil met de Sci-Tech Challenge bijdragen aan de aanwas van studenten bij technische universiteiten. Het aantal eerstejaars aan de Nederlandse universiteiten stijgt nog altijd, maar technische universiteiten weten niet van deze toename te profiteren. Nederland moet zich als kenniseconomie kunnen blijven presenteren, vindt Jong Ondernemen. Daarom zal de stichting zich blijven inzetten met initiatieven als de Sci-Tech Challenge.
Jong Ondernemen is onderdeel van een internationaal netwerk genaamd JA-YE (Junior Achievement - Young Enterprise) dat jong ondernemerschap op Europees niveau stimuleert.

Fotobijschrift: Het team van het Helinium College uit Hellevoetsluis won in februari de nationale Sci-Tech Challenge in Rotterdam.

--- Einde bericht ----

Trefwoorden: Jong Ondernemen, ExxonMobil, Sci-Tech Challenge, Brussel, JA-YE, economie, studentenbedrijf, werkgelegenheid.