EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
Geachte redactie,
Zoals u wellicht weet, is EVO voorvechter van vrije marktwerking en dus tegen elke vorm van prijsafspraken.
Daarom hierbij een kleine aanvulling van EVO op onderstaand artikel van nieuwsblad Transport over de vrijstelling van Amerikaanse reders op de anti-kartelwetgeing.
Verladersorganisatie EVO steunt de stapsgewijze aanpak van haar Amerikaanse evenknie. Als politici niet open staan voor het volledig opbreken van de kartelstructuur moeten verladers realistisch zijn en in kleinere stappen toewerken naar het einddoel, aldus EVO. EVO houdt zelf druk op de Europese Commissie om structureel bij de Amerikaanse overheid aan te dringen op maatregelen om de zeevaartkartels zo spoedig mogelijk ongedaan te maken. Jaarlijks lijden verladers honderden miljoenen euro's schade door prijsafspraken tussen rederijen.
Amerikaanse verladers nemen vrijstellingen reders opnieuw onder vuur
De Amerikaanse verladers willen dat het Congres nog dit jaar opnieuw de vrijstelling voor reders op de anti-kartelwetgeving bekijkt. Vraag is of een hervorming van de maritieme regels er snel komt.
Het conferentiesysteem werd in Europa onwettig nadat de vrijstelling voor reders op de anti-kartelwetten in oktober 2008 werd afgeschaft. Maar in de VS mogen reders nog steeds vrachttarieven bespreken en marktinformatie delen via organisaties als het Transpacific Stabillization Agreement.
Onder impuls van verladers wereldwijd en van de Europese Commissie werden initiatieven genomen om ook daar een eind aan te maken. Maar het wetsvoorstel terzake van congreslid James Oberstar - de Shipping Act of 2010 - bleef in de lade steken nadat Oberstar niet herkozen werd.
Verladersorganisaties in de VS willen nu dat die draad weer opgenomen wordt. Ze vragen het Congres nog dit jaar een nieuw wetsvoorstel uit te werken om de immuniteit van reders af te bouwen. Ze willen echter niet meer zo ver gaan als het voorstel van Oberstar, wat de pil moet vergulden voor de reders. Joint ventures en allianties zouden wel nog kunnen zolang bepaalde marktaandelen niet overschreden worden, een verwijzing naar de Europese consortiaregelgeving.
Uit de reactie van reders en beleidsmakers kan echter opgemaakt worden dat een nieuw wetsvoorstel om de maritieme regelgeving te veranderen er niet snel zal komen, niet in het minst omdat de agenda van het Congres al overvol zit en het onderwerp geen prioriteit is voor de Amerikaanse overheid. Die lanceerde via de FMC zelfs een onderzoek naar de impact op het maritiem vervoer van de Europese maatregel om conferenties te bannen.