Nieuw-Vlaamse Alliantie
Witboek interne staatshervorming goedgekeurd
klok 8 april 2011
De Vlaamse Regering keurde vandaag op voorstel van Vlaams minister
Geert Bourgeois het witboek interne staatshervorming goed. In de zomer
van vorig jaar lanceerde de minister zijn groenboek: een toekomstvisie
voor de Vlaamse bestuurlijke organisatie, waarin de knelpunten van de
huidige situatie waren opgelijst. Na maandenlang advies en overleg met
de betrokken bestuursniveaus, sectoren en middenveldorganisaties zijn
nu de definitieve uitvoeringslijnen goedgekeurd.
Waarom een interne staatshervorming?
De interne staatshervorming moet ervoor zorgen dat de overheid
efficiënter gaat werken, over de grenzen van de bestuursniveaus heen.
De wildgroei van talloze tussenstructuren zorgt voor inefficiëntie,
verkokering en gebrek aan transparantie. Elk bestuursniveau is met
alles bezig, zodat burgers en bedrijven niet meer weten tot wie ze zich
moeten richten voor een dienst of een probleem. De gemeenten
ondervinden een gebrek aan bestuurskracht, omdat het
verwachtingspatroon ten aanzien van die gemeenten fors is toegenomen.
Vanuit de Vlaamse overheid is er bovendien te veel detailsturing,
controle en toezicht.
Welke concrete acties ondernemen we?
Versterking van de gemeenten
Om de bestuurskracht van de gemeenten te versterken zijn tal van
concrete maatregelen opgenomen in het witboek.
"De strategische beslissingen moeten opnieuw bij de gemeenteraad
liggen. Zo moet de gemeenteraad de spil blijven van het gemeentelijke
beleid. Daarom voegen we hier instrumenten toe of zullen bestaande
instrumenten versterkt worden: de benoeming van de voorzitter van de
gemeenteraad buiten het college wordt aangemoedigd. Dit moet zorgen
voor een extra dynamiek in de raad. Verder moet de gemeenteraad de
bewaker kunnen zijn van de beslissingen die genomen worden in de
intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en de autonome
gemeentebedrijven" aldus minister Bourgeois.
"Wij kiezen daarnaast voor de invoering van het herstel van de
bestuurbaarheid indien nodig. Het is toch niet normaal dat in een
gemeente waar bijvoorbeeld de coalitie wijzigt, de gemeente
onbestuurbaar wordt of de begroting niet meer goedgekeurd raakt, zelfs
na bemiddeling van de gouverneur. In zo'n gevallen bieden we de kans
aan de gemeenteraad om een nieuwe college voor te stellen."
Ook het politiek apparaat moet efficiënter worden. Vanaf 2013 zal de
voorzitter van het OCMW verplicht deel uitmaken van het college van
burgemeester en schepenen. Het aantal schepenen zal vanaf 2019 met één
verminderen, wat een daling van de apparaatkost en een meer efficiënte
politieke besluitvorming met zich meebrengt. De invoering van een
beperkte en geconditioneerde uittredingsvergoeding voor uitvoerende
mandatarissen moet het schepenambt aantrekkelijker maken voor capabele
mensen.
Om de bestuurskracht verder te versterken stimuleren we de verdere
integratie van gemeente en OCMW. In veel gemeenten werken de gemeente
en het OCMW al samen, bijvoorbeeld voor de personeelsdienst, ICT en/of
technische dienst. Bedoeling is de laatste decretale drempels weg te
werken om die integratie nog verder mogelijk te maken.
In het witboek is ook de herijking van het gemeentefonds opgenomen:
enerzijds zullen een aantal `technische anomalieën' weggewerkt worden,
omdat sommige gemeenten met te grote schommelingen geconfronteerd
worden in het bedrag dat ze jaarlijks ontvangen, anderzijds worden de
verdelingscriteria bekeken om te komen tot een eenvoudigere set. Er
wordt wel gegarandeerd dat de gemeenten niet minder zullen ontvangen
dan voor de aanpassing (waarborgregeling) en er zal in een redelijke
basisfinanciering als algemene ondersteuning voor de lokale
beleidsvoering voorzien worden.
Meer bewegingsvrijheid, autonomie en bevoegdheden voor de steden en
gemeenten
Steden en gemeenten krijgen een prominente rol in de bestuurlijke
organisatie.
"Een van de grootste problemen van onze steden en gemeenten is dat zij
meer tijd moeten stoppen in allerhande plannen en rapporten voor de
Vlaamse overheid, dan in het voeren van een beleid op maat voor de
eigen inwoners," legt minister Bourgeois uit. "Het opstellen en
controleren van al die plannen en rapporten kost een smak geld, zowel
aan de lokale besturen als aan de Vlaamse overheid."
Daarom worden alle sectorale plannen en rapporten (zoals bijvoorbeeld
cultuurbeleidsplan, jeugdbeleidsplan, sportbeleidsplan enz.)
afgeschaft, en geïntegreerd in het strategische meerjarenplan dat elke
gemeente sowieso opstelt. Het kaderdecreet voor deze
planlastvermindering is vandaag goedgekeurd. Vanaf 2013 opteren we voor
slechts 1 omvattende meerjarenplanning en 1 omvattende rapportering, in
plaats van de huidige 14!
De gemeenten krijgen in heel wat beleidsdomeinen ook meer
bewegingsvrijheid en autonomie om lokaal maatwerk te realiseren op die
beleidsdomeinen die het dichtst bij de mensen staan (zoals
kinderopvang, Ruimtelijke Ordening, Werkgelegenheid en Onroerend
erfgoed). De Vlaamse overheid zal in deze domeinen het kader vastleggen
en ondersteunend optreden, maar minder vanuit Brussel de details
vastleggen.
Performante processen
Complexe processen en procedures, onvoldoende afstemming tussen Vlaamse
administraties, ... leggen een hypotheek op de slagkracht van een
lokaal bestuur. Ook daarvoor zijn enkele maatregelen opgenomen in het
witboek: in Vlaanderen gaan besluitvormingsprocessen te traag. Dit
willen we oplossen door geen bindende adviezen meer toe te laten en de
mogelijkheid verhinderen dat één ambtenaar op eigen houtje door middel
van beroepsprocedures bepaalde processen kan stilleggen. Verder wordt
de mogelijkheid uitgebreid om voorafgaand aan de formele
vergunningsprocedure een projectvergadering te vragen. Op deze
projectvergadering is het de bedoeling tegenstrijdige standpunten weg
te werken, uitsluitsel te krijgen over vereiste
aanpassingen/aanvullingen en de timing te bepreken.
Er moet een betere coördinatie komen tussen de Vlaamse diensten. De
gouverneur krijgt voortaan de opdracht de buitendiensten op elkaar af
te stemmen.
Tegelijk zal de functie van arrondissementscommissaris uitdoven.
In heel wat beleidsdomeinen geven zowel de Vlaamse overheid, de
provincies als de gemeenten subsidies. Subsidiëring willen we voortaan
clusteren op maximaal twee niveaus. Dat moet zorgen voor een kleinere
planlast voor zowel burger als overheid.
Halt aan de bestuurlijke verrommeling
Door middel van een regioscreening zal er een doorlichting gebeuren van
alle overheidsstructuren die in de loop der jaren zijn ontstaan naast
de Vlaamse overheid, de provincies en de gemeenten. Minister Bourgeois
ziet hier een belangrijke rol weggelegd voor de gouverneurs, die in hun
provincie samen met de gemeentebesturen en de intermediaire actoren per
regio een actieplan opstellen om tot een drastische vereenvoudiging te
komen.
Taakstelling voor de provincies
De klemtoon in de Vlaamse bestuurlijke organisatie komt te liggen bij
de gemeenten aan de ene kant en de Vlaamse overheid aan de andere kant.
Waar de gemeenten een maximale autonomie moeten kunnen genieten, is de
Vlaamse overheid ondersteunend en kaderstellend. De provincies zijn het
intermediaire bestuursniveau tussen de gemeenten en de Vlaamse
overheid. De taken van de provincies worden nu goed afgebakend en
afgestemd op de bevoegdheden en taken van de Vlaamse overheid en de
gemeenten.
"Voor de grondgebonden bevoegdheden kunnen de provincies hun
bevoegdheden blijven uitoefenen. Voor de niet-grondgebonden
bevoegdheden zal een decretale basis nodig," aldus minister Bourgeois.
Per lokale bestuursperiode zal een bestuursakkoord gesloten worden
tussen de Vlaamse Regering en de provincies. In dit bestuursakkoord
worden afspraken gemaakt over taken, doelstellingen, activiteiten en
financiering.
Bovendien moet ook het politiek apparaat van de provincies efficiënter:
in elke provincie zal het aantal provincieraadsleden verminderen en
moet het bestuur het vanaf 2019 met één gedeputeerde minder doen.
U vindt het witboek interne staatshervorming op
http://binnenland.vlaanderen.be/interne-staatshervorming.
Auteur(s):
Geert Bourgeois, Viceminister-president en Vlaams minister van
Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse
Rand
Contactinfo:
Ellen Devriendt, raadgever communicatie
Tel: 02/552 69 16
E-post: ellen devriendt vlaanderen be