DINALOG viert 1-jarig bestaan en lanceert nieuwe initiatieven
Persbericht van Dinalog
'Nederland wereldleider logistieke regie in 2020'
In 2010 is het Technologisch Top Instituut DINALOG opgericht als
uitvoerder van het Nationale Innovatie Programma om innovatie in
logistiek en supply chain management te realiseren. Dat werd op 7 april
gevierd in Breda in het bijzijn van ruim 400 gasten.
Tijdens het evenement werd een aantal nieuwe initiatieven gelanceerd:
de Lean and Green Stage Award van Connekt , de Kennis DistributieCentra
(samenwerking HBO, branche en Dinalog), Dinalog Incubator en een
samenwerkingsverband over Service Logistics tussen SLF/SLR en Dinalog .
Resultaat 1 jaar dinalog
Er waren vertegenwoordigers van een groot aantal bedrijven en
kennisinstellingen, waaronder Ballast Nedam, Universiteit Wageningen,
Mattel en Hogeschool Rotterdam. Véronique van der Roer van Trinité gaf
aan dat ze DINALOG vooral zag als een kennisinstituut. 'Het is een
enthousiaste club mensen met ontzettend veel kennis in huis'.
'We willen dat Nederland in 2020 wereldleider logistieke regie is',
aldus wetenschappelijk directeur Henk Zijm. Dat wordt bereikt door meer
innovatie, meer samenwerking en een duidelijke ketenregie die is
gericht op de totale levensketen. In 2007 stond Nederland tweede op de
lijst van logistieke landen. Singapore stond toen op één. In 2010 stond
Duitsland op één en Nederland op vier. Werk aan de winkel dus. Het
kabinet heeft in het regeerakkoord negen topsectoren aangewezen als de
drijvende kracht voor de nationale economie. Logistiek is er daar één
van.
DINALOG is gevestigd in Breda en naast de huidige locatie moet een
DINALOG campus verrijzen. 'We willen echt open innovatie', aldus Wim
Bens, algemeen directeur van DINALOG. 'Ik begon een jaar geleden als
directeur van niets. En kijk wat we in een jaar al bereikt hebben. We
worden steeds actiever, dus een campus is gewoon nodig.' Op de campus
met een nationale functie is plaats voor Research & Development, Human
Capital, kennisverspreiding en experimentele ontwikkeling. Het moet een
samenwerkingsverband worden tussen opleidingsinstituten, DINALOG en
bedrijven. De bestemmingsplanprocedure loopt inmiddels voor het dertien
hectare braakliggend terrein naast de A16. De wens is om eind dit jaar
al met de bouw te kunnen beginnen.
In 15 parallelsessies werden de twee thema's van de dag neergezet.
Enerzijds het volledige programma van Dinalog en anderzijds, in
samenwerking met brancheorganisaties, HBO en MBO Stage 2.0, de nieuwe
logistieke stage.
Logistieke Stage 2.0
Een belangrijk en actueel onderwerp is hoe je meer mensen enthousiast
krijgt voor een baan in de logistiek. Johan Kerver van EVO Logistieke
Opleidingen vertelde over de 'logistieke stage 2.0'. Het doel is om
studenten in contact te brengen met bedrijven. Er komt een nieuwe
generatie studenten aan. Zijn bedrijven en opleidingen daar wel op
voorbereid? Kunnen ze een zogenaamde 2.0 stage faciliteren? Belangrijk
is hier de driehoek student, opleiding en bedrijf. Waarom kiest iemand
voor een baan in de logistiek en wat zijn de verwachtingen? Tijdens de
sessie werden ook een aantal goede voorbeelden uit de praktijk
gepresenteerd. Zo verzorgt het Schiphol College trainingen en
opleidingen voor de luchthaven Schiphol, op mbo, hbo en universitair
niveau. 'Je moet ons zien als een stage portal. We leggen contact
tussen de student en de onderwijstelling aan de ene kant en het bedrijf
aan de andere kant', legt Piet Mathot van het college uit. 'We regelen
stageplekken in de facilitaire dienstverlening en beveiliging en sinds
een jaar ook op logistiek niveau 2 en 3. Dat doen we voor de KLM, vier
beveiligingsbedrijven en logistieke bedrijven.'
Nog een goed voorbeeld is het Avans ondernemerscentrum. 'We hebben
24.000 potentiële nieuwe logistieke medewerkers', aldus Clemens van den
Broek. Onze bijdrage aan DINALOG richt zich met name op de inbreng van
ICT-kennis en het aanbieden van actievere opleidingen. Ook bieden we
stageplaatsen in het DINALOG lab. Onze grootste toegevoegde waarde voor
DINALOG is het samenbrengen van praktijk, onderwijs en onderzoek. Ook
Topcoaches voor Toptalent is een goed voorbeeld uit de praktijk. Bij
dit initiatief brengt EVO toptalent in contact met topbedrijven. Na een
strenge selectie volgt een psychologische test en een koppeling tussen
de student en een topbedrijf. Erik Ellen was deelnemer in 2009. 'Ik ben
vooral blij dat ik de kans heb gekregen me persoonlijk te ontwikkelen
en me heb kunnen onderscheiden.' Frank Roodenrijs is een van de huidige
toptalenten. Hij studeert aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle en
loopt stage bij Scania. 'Ik ben hier vandaag vooral om te netwerken',
zegt hij. EVO wil met dit project bereiken dat vooral de intake van
studenten veel beter verloopt. Het is belangrijk dat er een goede
afstemming is tussen student en ondernemer.
6 regionale KennisDistrubtieCentra
Peter van der Meij van het Kennisakkoord Logistiek presenteerde dit
nieuwe initiatief waarin onder andere kennisinstellingen (WO,HBO en
MBO), brancheorganisaties, Syntens, regionale
ontwikkelingsmaatschappijen, KvK's en Dinalog gaan samenwerken om een
landelijk dekkend kennisnetwerk te realiseren voor ondernemers in de
logistiek en supply chain.
Dinalog Incubator
Incubator zoekt jonge ondernemers met een innovatief concept of product
die ondersteuning willen bij het vermarkten van hun product.
Samenwerking SLF/SLR en Dinalog
Dinalog en het Service Logistics Forum en Service Logistics Research
gaan samenwerken om onderwijs en onderzoek ten behoeve van de innovatie
van Service Logistics een flinke 'boost te geven'.
Een greep uit de R&D Projecten
In een latere sessie gingen Ton de Kok van de TU Eindhoven en Goos Kant
van de Universiteit van Tilburg in op de logistieke thema's 4C4More en
4C4D.
4C4More heeft een onderzoeksfunctie. Er is momenteel een gebrek aan
kennis en aan medewerkers in de logistieke sector. Maar de klant wordt
steeds veeleisender en om die klant goed te kunnen bedienen, is
samenwerking hard nodig. Samenwerking tussen logistieke
dienstverleners, tussen fabrikanten en tussen retailers. Alleen zo kun
je efficiënter en duurzamer werken en verhoog je de responsiviteit.
'ICT-technisch kan het, maar het vergt wel een cultuuromslag', aldus
Ton de Kok. De toekomst is een zogeheten Transport Management Systeem
waar bedrijven op aangesloten zitten. Bedrijven communiceren met het
systeem en dat systeem plant vervolgens de vrachten. Bij dit project
wordt samengewerkt met C1000, Plus, Sligro en DeliXL. Het 4C-concept
moet uiteindelijk leiden tot nieuwe banen, nieuwe bedrijven en
4C-professionals.
Goos Kant ging in op 4C4D: City Distribution. Bij stadslogistiek zijn
een groot aantal partijen betrokken: de overheid, leveranciers,
vervoerders, inwoners en consumenten. Een gezamenlijke aanpak is
lastig, omdat niet iedereen dezelfde problemen ervaart. De overheid,
winkeliers en vervoerders hebben allemaal weer andere prioriteiten. Er
zijn al een aantal initiatieven geweest, waaronder Cargohopper Hoek
Transport in Utrecht en binnenstadservice.nl in Nijmegen. Maar die
initiatieven staan of vallen met het verstrekken van subsidie en het
afsluiten van de binnenstad.
Met de hulp van de Ambassadeur Stedelijke Distributie kunnen er ook
echt kansen gecreëerd worden. Het is nu zo dat de handlingskosten van
de retailers veel te hoog zijn. Door in overleg te gaan met de
transporteur kan er gekozen worden voor slimmere leverdagen. Logistieke
dienstverleners kunnen bijvoorbeeld kiezen voor het bundelen van hun
activiteiten, 's nachts leveren of een mobiel depot in de stad
plaatsen. De samenwerking tussen de diverse partijen moet uiteindelijk
leiden tot innovatievere businessmodellen.
Lean & Green Challenge
Frans van den Boomen van Mars verzorgde aan het eind van de dag op
spectaculaire wijze de introductie van de 'Lean & Green Challenge'. Hij
kwam op een gloednieuwe Vectrix elektrische scooter de zaal
binnengereden. 'En nee, deze scooter stinkt dus echt niet', antwoordde
Frans op opmerkingen uit de zaal. De doelstelling van Lean & Green is
om de C02-uitstoot in 2012 met
20 procent te reduceren. Het project telt nu nog 89 deelnemers, de
zogenaamde koplopers, maar de verwachting is dat dat aantal in 2012 is
uitgegroeid tot 250. Er is een Lean & Green Award voor bedrijven én
studenten. De uitreiking vindt dit jaar plaats op 11 november. En voor
de student die met het meest duurzame logistieke plan, staat er wel
iets heel moois klaar: de elektrische scooter.
Lagerhuisdebat
Als afsluiting van de dag werd er een Lagerhuisdebat gehouden met als
thema 'Hoe ziet de logistiek manager in 2020 eruit?'. Er werden een
aantal stellingen gelanceerd waarop voor- en tegenstanders mochten
reageren. Op stellingen, zoals 'Een stagiair levert in principe niets
op' en 'Als het stageresultaat goed bruikbaar is, dan is het niet erg
als dat niet goed onderbouwd is' werd heftig gereageerd. Vooral Hans
Damen van de Koninklijke Landmacht zorgde met zijn uitgesproken mening
voor een levendig debat. De meerderheid was wel van mening dat een
stagiair altijd iets oplevert.
Feestelijk diner
Aansluitend op het dagprogramma vond er een diner plaats bij DINALOG
thuis. Captains of industry, overheid en wetenschap/onderwijs zaten met
elkaar aan tafel. Tijdens het diner vonden er interessante speeches
plaats. Willem Heeren (voorzitter Dinalog Board) openende de avond
waarbij hij de noodzaak van het Innovatieprogramma in samenhang met de
Dinalog Campus benadrukte. Hij noemde het eerste jaar een sprintje als
aanloop van een lange marathon. De tweede gastspreker betrof Siebe
Riedstra ( SG Ministerie I&M ). Hij gaf vooral aan erg tevreden en
trots te zijn met de resultaten die DINALOG afgelopen jaar heeft
bereikt, met de boodschap; 'zet dit voort!'. In het verlengde van
Willem Heeren benadrukte hij dat het in zijn ogen niet een marathon was
waar we aan begonnen zijn, maar een Elfstedentocht. Aansluitend sprak
Leo van Wijk (voorzitter SPL en boegbeeld van het Topteam Logistiek)
over het economische en maatschappelijke belang van de Topsector
Logistiek en de keuzes die er nu gemaakt moeten worden. Zijn
kernboodschap was: Geen woorden maar daden, ook van de sector en alle
betrokkenen zelf. Commissaris van de Koningin Wim van der Donk van de
Provincie Noord Brabant, als laatste spreker van de avond, vertelde
over het belang van een Logistiek Topinstituut en de Open Innovatie
Campus voor de provincie Brabant, maar ook voor Nederland en
internationaal. Hij benadrukte blij te zijn dat de Provincie en regio
mee mag vormgeven aan de nationale en internationale ambities van de
logistieke sector.
Met een tevreden gevoel werd de avond afgesloten met het uitreiken van
de eerste exemplaren van het Dinalog Jaarboek 2011.
*
Links:
http://www.dinalog.nl/institute/news/dinalog-viert-1-jarig-bestaan-en-l
anceert-nieuwe-initiatieven/7
Razende Robot Reporter