Rijksoverheid
Rechtspraak slagvaardiger door nieuwe gerechtelijke kaart
Persbericht | 08-04-2011
De rechtspraak wordt slagvaardiger door de gebiedsindeling van
rechtbanken en gerechtshoven te veranderen. De ministerraad heeft op
voorstel van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie ingestemd
met het wetsvoorstel dat de herziening van de gerechtelijke kaart van
Nederland regelt.
De herziening betekent dat het aantal arrondissementen wordt
teruggebracht van 19 naar 10 en het aantal ressorten van 5 naar 4.
Sinds 1934 zijn er in Nederland 19 rechtbanken. De 5 gerechtshoven
dateren uit 1877. Door de nieuwe gebiedsindeling fuseren diverse
rechtbanken, zodat er 10 rechtbanken ontstaan. Daarnaast worden de
gerechtshoven in Arnhem en Leeuwarden samengevoegd. Door deze
opschaling ontstaan er meer mogelijkheden om de behandeling van zaken
binnen één rechtbank of gerechtshof beter te organiseren. De
rechtspraak krijgt zo meer ruimte om deskundigheid op te bouwen op
specialistische terreinen. Ook biedt de nieuwe indeling meer
mogelijkheden om maatwerk te leveren en rechtspraak zichtbaarder te
maken voor de burger.
Elke rechtbank en elk gerechtshof krijgt verschillende
zittingsplaatsen. Er komen in totaal 32 zittingsplaatsen die op
voordracht van de minister van Veiligheid en Justitie in een algemene
maatregel van bestuur worden aangewezen. De Raad voor de rechtspraak
stelt in overleg met alle betrokkenen vast hoe de zaken over deze
zittingsplaatsen worden verdeeld. Daarnaast kan de Raad voor de
rechtspraak nog andere zittingsplaatsen aanwijzen. Dat kunnen ook
tijdelijke zittingsplaatsen zijn, bijvoorbeeld voor de berechting van
strafbare feiten die zijn begaan bij een grootschalig incident.
De nieuwe indeling in 10 arrondissementen zal ook gaan gelden voor de
indeling van de toekomstige regionale eenheden van de te vormen
nationale politie.
Ook het openbaar ministerie volgt deze indeling. Er komen dus 10
arrondissementsparketten. Verder worden de huidige 5 ressortsparketten
vervangen door één landelijk ressortsparket. Voor het openbaar
ministerie verandert er echter feitelijk weinig, omdat de nieuwe
arrondissementen aansluiten op de huidige regio's en omdat er in de
zgn. tweede lijn al één landelijke ressortelijke organisatie is. Het
wetsvoorstel regelt verder dat de gerechtsbesturen anders worden
georganiseerd. Er komen kleinere gerechtsbesturen, die zich meer zullen
bezighouden met het daadwerkelijk besturen van een gerecht. In de
nieuwe gerechtsbesturen zitten twee rechters en een niet-rechter.
De rechtbanken worden als volgt samengesteld:
* De rechtbanken Alkmaar en Haarlem fuseren tot de rechtbank
Noord-Holland;
* De rechtbanken Dordrecht en Rotterdam fuseren tot de rechtbank
Rotterdam;
* De rechtbanken Breda en Middelburg fuseren tot de rechtbank
Zeeland-West-Brabant;
* De rechtbanken Assen, Groningen en Leeuwarden fuseren tot de
rechtbank Noord-Nederland;
* De rechtbanken Almelo, Arnhem, Zutphen en het Overijsselse deel van
de rechtbank Zwolle-Lelystad fuseren tot de rechtbank
Oost-Nederland;
* De rechtbank Utrecht en het Flevolandse deel van de rechtbank
Zwolle-Lelystad fuseren tot de rechtbank Midden-Nederland;
* De rechtbanken Roermond en Maastricht fuseren tot de rechtbank
Limburg;
* De rechtbank Amsterdam blijft bestaan, met dien verstande dat het
Gooi en de Vechtstreek bij de rechtbank Midden-Nederland worden
gevoegd;
* De rechtbank 's-Gravenhage blijft bestaan. De naam wordt rechtbank
Den Haag;
* De rechtbank 's-Hertogenbosch blijft bestaan.
De 32 zittingsplaatsen die worden aangewezen bij algemene maatregel van
bestuur zijn: Almelo, Alkmaar, Almere, Amersfoort, Amsterdam,
Apeldoorn, Arnhem, Assen, Bergen op Zoom, Breda, Dordrecht, Eindhoven,
Enschede, Gouda, 's-Gravenhage, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer,
's-Hertogenbosch, Leeuwarden, Leiden, Lelystad, Maastricht, Middelburg,
Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zaanstad, Zutphen en
Zwolle.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan
de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het
advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de
Tweede Kamer.