Vlaamse Overheid
rechten en plichten drinkwaterleverancier en klant
Waterverkoopreglement verduidelijkt rechten en plichten drinkwaterleverancier
en klant
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 8 april 2011
Op voorstel van Joke SCHAUVLIEGE, Vlaams minister van Leefmilieu,
Natuur en Cultuur, keurde de Vlaamse Regering vandaag het Algemeen
Waterverkoopreglement definitief goed. Het reglement bepaalt de rechten
en de plichten van de drinkwaterleverancier, de rioolbeheerder en de
klant. "We maken komaf met de voorheen versnipperde werkwijzen van de
drinkwatermaatschappijen. De eenduidigheid van het nieuwe reglement
moet zowel de exploitant als de klant ten goede komen", aldus minister
Schauvliege.
Na een raadpleging van verenigingen die werken rond armoede, en het
inwinnen van de adviezen van de SERV, de Minaraad en de Raad van State,
keurde de Vlaamse Regering op voorstel van minister Schauvliege het
Algemeen Waterverkoopreglement (AW) nu definitief goed. Het wordt van
kracht op 1 juli van dit jaar.
Het AW legt de rechten en de plichten van zowel de
drinkwatermaatschappij, de rioolbeheerder als hun klanten vast voor:
- de levering van drinkwater,
- de sanering van het afvalwater,
- en de afvoer van regenwater.
Tot nog toe hadden de verschillende drinkwatermaatschappijen en de
rioolbeheerders elk hun werkwijze en reglement. Het AW werkt die
onnodige verschillen weg en stemt de regels van de dienstverlening
waaraan elke drinkwatermaatschappij of rioolbeheerder zich moet houden,
op elkaar af. Voortaan krijgt iedereen in Vlaanderen een gelijke en
verbeterde behandeling voor de aansluiting op het drinkwater- en
rioleringsnetwerk. Ook de klant wordt met duidelijke regels op zijn
verplichtingen gewezen.
Het AW bevat een aantal nieuwe en belangrijke elementen:
o een regeling voor lekken: drinkwatermaatschappijen moeten hun klanten
actief informeren als hun waterverbruik met minimum 50% en minstens 100
m³ is toegenomen tegenover de vorige verbruiksperiode. Op verzoek van
de klant voert de drinkwatermaatschappij kosteloos een eerste
controleonderzoek uit om de oorzaak van het afwijkend hoge
waterverbruik te verklaren; de klant heeft het recht om onder bepaalde
voorwaarden een minnelijke schikking te krijgen bij een verborgen lek.
Het AW legt deze voorwaarden vast;
o afsluitingen: klanten krijgen de waarborg dat ze niet zomaar kunnen
afgesloten worden:
1. er worden minimale termijnen bepaald en drempels ingebouwd
vooraleer een drinkwatermaatschappij een verzoek tot afsluiting
naar een lokale adviescommissie kan sturen;
2. de drinkwatermaatschappij moet in de herinneringsbrief en de
ingebrekestelling de mogelijkheden vermelden om een afbetalingsplan
uit te werken op maat van de financiële draagkracht van de klant;
3. de drinkwatermaatschappij stuurt het dossier door naar het OCMW op
vraag van de klant. Dit is een drempelverlagende maatregel voor
mensen in financiële problemen, die zelden de eerste stap zetten.
o duidelijke richtlijnen voor de klant over zijn plichten bij de
aanleg, het gebruik en het onderhoud van zijn eigen installatie en
leidingnet. Nieuw is de verplichte keuring voor de eerste ingebruikname
en bij grote wijzigingen, van zowel de binneninstallatie van het
drinkwatercircuit, als van het leidingennet voor de afvoer van
afvalwater;
o afspraken over de aansluiting op het waterleidingnet en het rioolnet;
over hoe een overname bij verhuizing wordt geregeld en over hoe een
opzeg van aansluiting moet verlopen;
o afspraken over de levering van drinkwater en de afvoer van het
afvalwater en het regenwater o.m. over hoe bij tijdelijke
onderbrekingen met de klant gecommuniceerd moet worden;
o een watermeter per wooneenheid wordt verplicht voor nieuwbouw. Voor
bestaande gebouwen geldt een overgangsregeling;
o regels over de samenstelling en duidelijkheid van de integrale
waterfactuur en de betalingstermijnen;
o eigenaars kunnen niet langer verantwoordelijk gesteld worden om de
facturen van nalatige klanten (huurders) te betalen;
o een regeling voor hoe met klachten moet worden omgesprongen;
o drinkwatermaatschappijen worden verplicht om systematisch te
rapporteren over hun lekverliezen, klachtenbehandeling, beleid rond
wanbetaling.
Vlaams minister Joke Schauvliege: "Dit besluit beoogt duidelijkheid,
eenvormigheid en transparantie. Het is in het belang van zowel de klant
als de exploitant, namelijk de drinkwatermaatschappij en de
rioolbeheerder. Voor de klant komt er een betere bescherming tegen de
gevolgen van lekken, een transparantere waterfactuur en een betere
regeling voor wanbetalingen en klachten. De exploitanten van hun kant
krijgen meer zekerheid over het correcte gebruik van hun drinkwater en
afvalwaterinfrastructuur."