servicenormen gemeente rotterdam beter nageleefd
08 april 2011 | Bestuursdienst | persbericht
Het gaat steeds beter met de dienstverlening aan de Rotterdammers.
Het gemeentelijke telefoonnummer 14010 is volgens Kassa (VARA) het best
bereikbaar en Rotterdam is de op één na beste digitale lokale
overheidsdienstverlener.
In 2010 zijn de vier beloften uit het burgerjaarverslag 2009
uitgevoerd. Een van die beloften was vermindering van de
administratieve lasten voor ondernemers. Burgemeester Ahmed Aboutaleb:
"Die belofte hebben we ingelost door afspraken te maken ondernemers in
onze stad. Het resultaat is om trots op te zijn, een vermindering van
de administratieve lasten voor ondernemers met 39%". De afspraken zijn
gemaakt met EDBR (Economic Development Board Rotterdam), Deltalinqs,
Kamer van Koophandel, MKB (midden- en kleinbedrijf) Rotterdam en
VNO-NCW.
Drie beloften
Om de servicenormen beter na te leven is er een standaard procedure
voor publieksreacties gekomen, worden parkeervergunningen automatisch
afgehandeld en is het programmaplan Dienstverlening 2011- 2014
opgesteld. Tevens is er een model- dwangsomclausule opgesteld zodat
alle informatie met betrekking tot de dwangsomregeling eenvoudig te
raadplegen en te downloaden is.
Aandachtspunt
In 2011 werkt Rotterdam verder aan de verbetering van de efficiency en
aan een vermindering van de regeldruk en de kosten. "Er blijven echter
ook aandachtspunten binnen de gemeente Rotterdam", stelt burgemeester
Ahmed Aboutaleb. "Één daarvan is de telefonische bereikbaarheid van de
ambtenaren". Volgens eigen onderzoek wordt slecht 64% van de gesprekken
binnen 20 seconden opgenomen, een verslechtering ten opzichte van 2009.
De oorzaken hiervan zijn te zoeken in een groter aantal en langere
telefoontjes per uur en computer- en telefoonstoringen.
Burgerjaarverslag
Burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft het burgerjaarverslag 2010 op 5
april 2011 vastgesteld. Het burgerjaarverslag 2010 gaat over de
zorgvuldigheid in de burgerparticipatie, de kwaliteit van de
dienstverlening en van de behandeling van klachten en bezwaren binnen
de gemeente Rotterdam. Het is belangrijk dat een correcte afhandeling
van klachten goed verankerd is in het gemeentelijke beleid.
Aanvullende informatie
Burgerjaarverslag 2010
Gemeente Rotterdam