Gemeente Rotterdam

servicenormen gemeente rotterdam beter nageleefd

08 april 2011 | Bestuursdienst | persbericht

Het gaat steeds beter met de dienstverlening aan de Rotterdammers.

Het gemeentelijke telefoonnummer 14010 is volgens Kassa (VARA) het best bereikbaar en Rotterdam is de op één na beste digitale lokale overheidsdienstverlener.

In 2010 zijn de vier beloften uit het burgerjaarverslag 2009 uitgevoerd. Een van die beloften was vermindering van de administratieve lasten voor ondernemers. Burgemeester Ahmed Aboutaleb: "Die belofte hebben we ingelost door afspraken te maken ondernemers in onze stad. Het resultaat is om trots op te zijn, een vermindering van de administratieve lasten voor ondernemers met 39%". De afspraken zijn gemaakt met EDBR (Economic Development Board Rotterdam), Deltalinqs, Kamer van Koophandel, MKB (midden- en kleinbedrijf) Rotterdam en VNO-NCW.

Drie beloften
Om de servicenormen beter na te leven is er een standaard procedure voor publieksreacties gekomen, worden parkeervergunningen automatisch afgehandeld en is het programmaplan Dienstverlening 2011- 2014 opgesteld. Tevens is er een model- dwangsomclausule opgesteld zodat alle informatie met betrekking tot de dwangsomregeling eenvoudig te raadplegen en te downloaden is.

Aandachtspunt
In 2011 werkt Rotterdam verder aan de verbetering van de efficiency en aan een vermindering van de regeldruk en de kosten. "Er blijven echter ook aandachtspunten binnen de gemeente Rotterdam", stelt burgemeester Ahmed Aboutaleb. "Één daarvan is de telefonische bereikbaarheid van de ambtenaren". Volgens eigen onderzoek wordt slecht 64% van de gesprekken binnen 20 seconden opgenomen, een verslechtering ten opzichte van 2009. De oorzaken hiervan zijn te zoeken in een groter aantal en langere telefoontjes per uur en computer- en telefoonstoringen.

Burgerjaarverslag
Burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft het burgerjaarverslag 2010 op 5 april 2011 vastgesteld. Het burgerjaarverslag 2010 gaat over de zorgvuldigheid in de burgerparticipatie, de kwaliteit van de dienstverlening en van de behandeling van klachten en bezwaren binnen de gemeente Rotterdam. Het is belangrijk dat een correcte afhandeling van klachten goed verankerd is in het gemeentelijke beleid.

Aanvullende informatie

Burgerjaarverslag 2010