Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Wabo vraagt meer samenwerking tussen provincie en gemeente

Rondetafelgesprekken Wabo van Pels Rijcken geven inzicht in juridische knelpunten invoering Wabo

Den Haag, 8 april 2011 - In februari hield Pels Rijcken een serie rondetafelbijeenkomsten over de juridische consequenties van de invoering van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). In totaal hebben meer dan vijftig geïnteresseerden, onder wie veel vertegenwoordigers van gemeenten en provincies, zich over de problematiek gebogen.

De gesprekken maken duidelijk dat de Wabo het extra belangrijk maakt dat er goede afstemming is tussen bevoegde instanties (met name provincie en gemeente), zowel bij verlening van vergunningen als bij handhaving. Als er onduidelijkheid is over wie het bevoegd gezag is, bestaat de kans dat bijvoorbeeld gemeentelijke handhavers minder geneigd zijn om naleving van provinciale regelgeving te handhaven. Dit kan zich voordoen doordat sommige provinciale en gemeentelijke verordeningen (nog) niet helemaal 'Waboproof' zijn.

Korte beslistermijn

Voor aanvragen die met een reguliere procedure worden voorbereid is de Lex Silencio Positivo van toepassing. Het komt regelmatig voor dat aanvragen die bij B&W binnenkomen moeten worden doorgestuurd naar een andere bevoegde instantie. Dan is de beslistijd van acht weken erg kort. Hierdoor kiezen veel provincies nu standaard voor een verlenging met zes weken. Ook dan is de beslistermijn soms nog te kort. Inmiddels zijn de eerste vergunningen van rechtswege verleend. Overigens hoeft dit geen probleem te zijn. Om ernstige nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving als gevolg van het van rechtswege verlenen van vergunningen te voorkomen, kunnen alsnog voorschriften aan de vergunning worden verbonden.

Liever op papier

Bijna alle deelnemers aan de bijeenkomsten worstelen met de invoer van het Omgevingsloket en de verwerking van digitale aanvragen. Een van de oorzaken is dat digitaal verleende vergunningen juridische problemen kunnen opleveren, vanwege het ontbreken van de mogelijkheid om bestanden te waarmerken, archiveren en 'sealen'. Zolang ICT geen goede oplossingen heeft voor onder meer elektronische handtekeningen, zullen vergunningverlenende instanties met papier blijven werken (al of niet gescand).

Een uitgebreid verslag van de bijeenkomsten is op te vragen door een e-mail te sturen naar wabo@pelsrijcken.nl. Binnenkort is het verslag ook digitaal te raadplegen via www.kennisportalwabo.nl. Op deze website worden alle actuele ontwikkelingen omtrent de Wabo bijgehouden.

Over Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn

De advocaten en notarissen van Pels Rijcken zijn gespecialiseerd in het leveren van juridisch maatwerk. Met vakmanschap en intellectuele scherpte werken ze voor toonaangevende cliënten zoals de Staat, provincies, gemeenten, bestuursorganen, toezichthouders, instellingen en ondernemingen. De landsadvocaat is één van de 38 partners van het kantoor. In totaal zijn er 335 mensen werkzaam. Meer informatie over het kantoor en de medewerkers is te vinden op www.pelsrijcken.nl.

***