Ingezonden persbericht
Online-onderzoek: veiligheid online veruit de grootste zorg
Maar Nederlander gedraagt zich niet altijd even voorzichtig op het internet
Schiphol, 7 april 2011 - Volgens een nieuwe poll van Microsoft die onlangs via MSN onder 11.000 internetgebruikers in 21 landen is gehouden, heeft tweederde van de consumenten de meeste zorg over veiligheid en virussen wanneer zij online surfen, gevolgd door snelheid, gebruiksgemak en privacy. In Nederland is veiligheid zelfs voor bijna driekwart van de consumenten de belangrijkste zorg.
Juist als het gaat om veiligheid signaleert het onderzoek ook alarmerend gedrag bij consumenten: een op de drie consumenten geeft toe bestanden te downloaden waarvan zij weten dat ze verdacht zijn. Ralf Becks, Windows Consumer business group lead bij Microsoft Nederland: "Dat is verrassend. Hoewel mensen zeggen veiligheid zo belangrijk te vinden, zijn er veel die bestanden downloaden waarvan zij niet zeker weten of ze veilig zijn. Dat blijken vooral jongeren te zijn waarvan je zou denken dat ze veel van internet weten. Met downloaden van onveilige bestanden neem je een enorm risico. Niet alleen je persoonlijke informatie loopt gevaar, maar je hele computer en alles wat er op staat. Om cyberaanvallen te voorkomen zitten er bijvoorbeeld in Internet Explorer 9 voorzieningen die consumenten helpen bepalen welke downloads veilig zijn."
Volgens de poll lopen kinderen in de leeftijd van 14 tot 17 jaar de grootste online risico's. De meerderheid heeft geen probleem met downloaden van bestanden waarvan zij weten dat die verdacht zijn. Ouders doen er daarom verstandig aan om een oogje in het zeil te houden wanneer hun kinderen online zijn.
Ook zorg over privacy
Ook privacy is een belangrijke zorg, want uit het onderzoek blijkt dat we ons zorgen maken over wie er mee kijken. En dan bedoelen we niet direct iemand die over onze schouder meekijkt, maar wel online. 'Big Brother is watching you' is van 68% een zorg, Google wordt zelfs door 42% een zorg genoemd.
Driekwart van de Nederlanders vindt verder dat bezoek aan financiële sites ook echt privé moet blijven. Opmerkelijk is dat maar 38 procent dat vindt van het bezoek aan 'sites voor volwassenen'.
"Onze MSN poll laat ook zien dat meer dan een kwart van de webgebruikers meer tijd spendeert aan het kiezen van hun wc-papier dan aan het kiezen van een internetbrowser. Dat wijst er op dat veel mensen niet beseffen welke impact hun browserkeuze heeft op hun veiligheid op internet en hun beleving online," zegt Ralf Becks. "De browser kan bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen om de privacy online te beschermen. Internet Explorer 9 biedt niet alleen de InPrivate functie om te voorkomen dat andere gebruikers van de computer kunnen zien welke sites zijn bezocht, maar je kunt ook instellen dat bedrijven je online gedrag niet kunnen volgen."
Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en stelt met zijn software, diensten en technologische oplossingen mensen en organisaties overal ter wereld in staat hun ambities te verwezenlijken.