Helft Europese verzekeraars verwacht consolidatie naar shared service
Persbericht van Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger: "kostenbesparing van ruim 15% mogelijk"
Helft Europese verzekeraars verwacht consolidatie naar shared service
centra
Amsterdam, donderdag 7 april 2011 - Shared service centra zijn een
groeiende trend in de verzekeringswereld. Ze worden ingevoerd om kosten
te besparen en om de servicekwaliteit te verbeteren. Uit onderzoek van
Roland Berger Strategy Consultants en de European Financial Marketing
Association (EFMA) blijkt dat voornamelijk herverzekering,
vermogensbeheer en IT gerelateerde functies steeds vaker
gecentraliseerd worden. Meer dan de helft van de ondervraagde Europese
verzekeraars geeft dit aan. Vooral voor IT-gerelateerde functies ziet
het strategisch adviesbureau kansen om dienstverlening in de vorm van
shared service centra verder uit te breiden. Opvallend genoeg zoekt de
verzekeringsbranche het niet in de lage lonen landen, zoals andere
branches doen.
De Europese verzekeringswereld heeft met de verwachte veranderingen in
de regelgeving, moeilijke marktomstandigheden en krimpende winsten als
gevolg van de crisis gereageerd met het strakker beheersen van de
kosten. Eén van de meest populaire manieren om de kosten te besparen is
het inzetten van shared service centra en competence centra. "Europese
verzekeringsmaatschappijen verwachten een besparing van de kosten van
meer dan 15% bij de inzet van shared service en competence centra,
afhankelijk van de taak en functie," aldus Mark de Jonge, Principal bij
Roland Berger in Nederland.
Geen lage lonen landen
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal verzekeraars die
productontwikkeling via shared competence centra laat lopen zal
toenemen met 40 tot 55 procent. In tegenstelling tot andere markten
bevinden de shared service en competence centra voor verzekeraars
grotendeels niet in de lage-lonen landen. "Voor de Europese
verzekeraars is het belangrijkste criterium voor het bepalen van de
locatie namelijk de aanwezigheid van functionele en taalkundige kennis
en de nabijheid van de hoofdkantoren. Deze zijn belangrijker dan de
lage kosten die aan het centraliseren van functies ten grondslag
liggen," aldus De Jonge.
Negatieve gevolgen
In de studie belicht Roland Berger dat er ook negatieve kanten aan de
shared service centra zitten. Vooral het verlies van lokale kennis en
de afstand van de markt zijn nadelen. Daarnaast bieden shared services
centra minder flexibiliteit en minder specifieke kennis. "Om de
besproken voordelen te bereiken en de nadelen van de centra te
beheersen, moet er speciale aandacht worden besteed aan zowel
interfaces en serviceniveau-overeenkomsten, als aan het kennisniveau
van de medewerkers in shared competence centra," benadrukt De Jonge.
Toekomst
Waar vooral de grote wereldwijde verzekeraars specifieke functies zoals
IT en herverzekering al hebben geconsolideerd in shared service en
competence centra, hebben kleinere meer regionaal opererende
verzekeraars deze functies slecht gedeeltelijk geïmplementeerd. "De
verwachting is dat shared service en competence centra de komende drie
jaar steeds belangrijker zullen worden voor Europese verzekeraars. Ze
zullen hiermee in de voetsporen treden van Amerikaanse en Britse
bedrijven die al op grotere schaal outsourcen," besluit De Jonge.
Over het onderzoek
Roland Berger Strategy Consultants voerde samen met de European
Financial Marketing Association (EFMA) een onderzoek uit onder meer dan
20 bestuursleden van verzekeringsmaatschappijen uit België,
Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Rusland,
Servië en Slovenië. De bestuursleden werden geïnterviewd over de
huidige trends ten aanzien van shared service en competence centra in
de Europese verzekeringsindustrie. Onder de titel "Shared service and
competence centers for insurers", identificeert de studie kansen en
valkuilen en geeft het suggesties om succesvol gebruik van shared
service centra te maken.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch
adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over
25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van
strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in
1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse
kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar
meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook
www.rolandberger.nl.
- Einde bericht -
Links:
http://www.rolandberger.nl
Organisatie info:
Roland Berger Strategy Consultants
Voor vragen en /
of meer informatie kunt u contact opnemen met Mark de Jonge, Principal bij Rola
nd Berger in Nederland via 020 - 79 60 600 of per e-mail via markde(underscore)j
onge@nl.rolandberger.com.
Voor meer persinformatie over Roland Berger Strategy Consultants, kijk op www.th
epressroom.nl/rolandberger.