Persbericht
7 april 2011, Amsterdam
Website voor Nederlandse films en tv-series online. Filmotech wordt Ximon.
Vandaag is Ximon.nl, de website om Nederlandse films, documentaires en televisiedrama's te kijken, gelanceerd. De nieuwe online videoservice biedt een omvangrijke catalogus film en tv in hoge kwaliteit aan via internet.
Ximon.nl gaat van start met ruim 500 uur aan video. De collectie omvat historische werken die terug gaan tot begin vorige eeuw, van Majoor Frans (1916) en Dorp aan de Rivier (1958) tot hedendaagse succesfilms als Zwartboek (2006) en Kan Door Huid Heen (2009). Met titels als Alleman (1963) en Carmen Meets Borat (2008) komen ook de liefhebbers van documentaires bij de video-website aan hun trekken.
De gehele catalogus is op ieder gewenst moment, tegen betaling, te bekijken via
Naast het bekende 'pay-per-view' model biedt Ximon als eerste de mogelijkheid om zogenoemde collecties te huren. Een collectie is een digitale filmbox waarmee je tegen een korting (die kan oplopen tot 50%) een verzameling films of een tv-serie kunt huren. Onder de ruim 40 collecties die bij Ximon al verkrijgbaar zijn, bevinden zich bijvoorbeeld de Jaren '70 Collectie en de Gouden Film Collectie.
De Nederlandse film- en televisiemakers spelen een prominente rol binnen het platform. Ximon creëert voor zo veel mogelijk makers en acteurs een eigen pagina. Op deze gepersonaliseerde pagina zijn alle producties waar deze persoon bij betrokken is geweest eenvoudig terug te vinden.
Ximon.nl is een initiatief van EYE Film Instituut Nederland, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten. Het initiatief komt voort uit het nationale digitaliseringproject Beelden voor de Toekomst. Het streven is om in de komende vijf jaar het overgrote deel van alle Nederlandse film-, televisiedrama- en documentaireproducties beschikbaar te maken via Ximon. Met de lancering van vandaag is hiervoor de eerste stap genomen.
Deze eerste versie van Ximon.nl is een open beta versie. Ximon verwacht komend jaar het platform verder te ontwikkelen en 1.000 tot 1.500 uur aan materiaal toe te voegen aan de catalogus. Het doel is bovendien om uit te breiden naar mobiele platformen en tv.
Tegelijkertijd met het openstellen van de beta-site maakt Filmotech Nederland de nieuwe naam bekend waarmee zij voortaan naar buiten zal treden: Ximon.
*Einde persbericht*
Ingezonden persbericht