Vijf genomineerden voor verkiezing 'Agrarisch Ondernemer 2011'
Persbericht van Reed Business
De vijf genomineerden voor de zestiende editie van de verkiezing
'Agrarisch Ondernemer 2011' zijn door de jury bekendgemaakt. De prijs
zal op maandag 18 april in Hotel Theater Figi te Zeist worden
uitgereikt. Deze verkiezing is een initiatief van agd. media.
De jury onder voorzitterschap van Aalt Dijkhuizen (voorzitter Raad van
Bestuur Wageningen UR) heeft de volgende vijf ondernemers genomineerd:
- Peter, Remco, Ronald en Ted Duijvestijn, tomatentelers in Pijnacker
- Jeroen en Twan Engelen, pluimveehouders in Someren
- Giel Hermans, suikermaisteler en zoogkoeienhouder in Kessel
- Henk van de Loos, Ab van Marrewijk, Aad van Mil, Jos van Mil, Jan
Zegwaard, René Zwinkels, tomatenteeltbedrijf Greenco in Honselersdijk
en Someren
- Marco en Heidy van Noort, plantenveredelaars in Warmond
De winnaar draagt vanaf maandag 18 april niet alleen de titel
'Agrarisch Ondernemer 2011', maar ontvangt daarnaast een geldbedrag van
12.500 euro Ook wordt op dezelfde dag de publieksprijs van 2.500 euro
uitgereikt. Niet-vakjuryleden kunnen hiervoor hun stem uitbrengen op de
internetsite: www.agrarischondernemer.nl
De verkiezing van de Agrarisch Ondernemer 2011 is een initiatief van
agd.media. Sponsors zijn ABN-AMRO, Gibo Groep en Vion Food Group.
Programma maandag 18 april 2011
Locatie: Hotel Theater Figi te Zeist
13.30 uur Ontvangst
14.00 uur Welkomstwoord door Roel Leferink, hoofdredacteur agd.media
14.05 uur Opening van het middagprogramma
14.15 uur Interview met René en Marco Hendriks, Agrarisch Ondernemers
2010
14.25 uur Levendige presentatie van de 5 genomineerden
15.30 uur Uitreiking publieksprijs door René en Marco Hendriks,
Agrarisch Ondernemers 2010
15.35 uur Entertainment
16.00 uur Bekendmaking Agrarisch Ondernemer 2011 en uitreiking van de
hoofdprijs van 12.500 euro
Juryrapporten AO 2011
Marco en Heidy van Noort, plantenveredelaars in Warmond
Oog voor trends in de markt
Marco en Heidy van Noort uit Warmond kweken zo'n 450 soorten vaste
planten. We spreken hier over plantenkwekers met een speciale
belangstelling voor veredeling. De nieuwe variëteiten die het bedrijf
verlaten, zijn mooi en vooral ook sterk.
Het echtpaar heeft niet alleen groene vingers maar ook groene hersenen.
Zij weten alles van patent en kwekersrecht en kunnen deze kennis
vermarkten.
Op dit bedrijf gaat teelttechnisch inzicht samen met een solide en
creatieve marktbenadering. Het echtpaar ziet trends in de afzetmarkt en
speelt daarop in, sterker nog, loopt erop vooruit.
De ondernemers weten dat promotie en pr bepalend zijn voor de verkoop.
Op het vlak van informatievoorziening aan potentiële afnemers - in
tekst en beeld - geeft het ondernemersechtpaar een uitstekend
visitekaartje af. Trouwens ook op het gebied van duurzame productie. De
ondernemers bewandelen creatieve wegen om het gebruik van
gewasbeschermingsmiddelen en energie te verlagen. En boeken daar succes
mee.
Jeroen en Twan Engelen, pluimveehouders in Someren
Constructief omgaan met kritische omstanders
Twee jonge ondernemers die enthousiast en gedreven doorwerken om hun
idealen te verwezenlijken. Dat zijn de broers Twan en Jeroen Engelen
uit het Brabantse Someren. Via uitbreiding en overnames heeft hun
pluimveebedrijf de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt.
En dat in een sector die maatschappelijk onder druk staat. Met een open
oog voor de omgeving zetten zij elk jaar weer nieuwe stappen. Een
prestatie van formaat.
De broers spelen in op de wens uit de samenleving om de productie te
verduurzamen. De investering in automatische voerstrooiers is hiervan
een voorbeeld. De kuikens leren zo scharrelen. En dat is goed voor het
welzijn van de dieren. Een perfecte ventilatie van de stallen leidt tot
een forse daling in het gebruik van antibiotica en minder uitstoot van
ammoniak.
De broers staan aan de vooravond van een proces van sanering en
ontwikkeling. Een aantal locaties gaat dicht, andere stallen - verderaf
van het dorp - worden ontwikkeld. Met erfbeplanting, aan het landschap
aangepaste bouwmaterialen en grasdaken spelen de ondernemers in op de
groeiende kritiek van burgers op zogeheten megastallen. Een voorbeeld
voor de sector!
Giel Hermans, suikermaisteler en zoogkoeienhouder in Kessel
Perfecte visie op afzet
Telen, verwerken, verpakken en verhandelen. Giel Hermans uit Kessel
heeft alle onderdelen van het productieproces in handen. Zijn
suikermais ligt jaarrond op de juiste tijd op de goede plaats in de
schappen. De klant is hier echt koning.
De eigenzinnige ondernemer kwam min of meer toevallig in aanraking met
dit unieke product. Nu staat de voormalige pionier aan de leiding van
een bedrijf met dertig werknemers en kan hij rekenen op de warme
belangstelling van vele supermarktketens.
Hermans zoekt en vindt de juiste wegen om zijn product af te zetten.
Een mogelijk probleem heeft zich nog niet aangediend of hij heeft al
een oplossing bedacht. Met behulp van het groene afval van suikermais
weet hij topkwaliteit rundvlees te produceren. En ook met zijn vlees
heeft hij weer een lucratief segment van de afzetmarkt gevonden.
Hermans is een ondernemer met lef die zijn hele productieproces perfect
organiseert. In dit bedrijf zit dan ook volop groeiperspectief.
Henk van de Loos, Ab van Marrewijk, Aad van Mil, Jos van Mil, Jan
Zegwaard, René Zwinkels, tomatenteeltbedrijf Greenco in Honselersdijk
en Someren
Elkaars kwaliteiten versterken
Zes glastuinders die al hun persoonlijke belangen, ideeën en
bedrijfsstrategieën opzij zetten voor een gezamenlijk ideaal, de
onderneming Greenco. Deze krachtenbundeling is een unicum in de land-
en tuinbouw. En bovendien zeer succesvol uitgevoerd.
Ondernemers zijn vaak eigenzinnig, om niet te zeggen eigenwijs.
Samenwerking gaat dan ook vaak mis. De Greenco-tuinders kijken naar
elkaars sterke kwaliteiten en buiten die uit. Dat levert synergie op,
het geheel is veel meer dan de som der delen.
Het snoeptomaatje van Greenco is door de zes tuinders op een bijzondere
creatieve wijze op de markt gebracht en is nu verkrijgbaar in het hele
land verkrijgbaar. De Tommies zijn lekker en gezond en worden door veel
ouders gezien als een alternatief voor gangbaar snoepgoed. Een
bewonderenswaardige prestatie!
Greenco zet ook stappen op het gebied van energie en milieu. Daarnaast
hebben de zes ondernemers gevoel voor hun rol als werkgever. In deze
onderneming is ruimte voor eigen initiatief en persoonlijke groei. De
werknemers zijn trots op 'hun bedrijf'.
Met hun informatiecentrum Tomatoworld fungeert het zestal als
ambassadeur voor de hele glastuinbouw.
Peter, Remco, Ronald en Ted Duijvestijn, tomatentelers in Pijnacker
Voorlopers in duurzame teelt
De broers Peter, Remco, Ronald en Ted Duijvesteijn uit Pijnacker telen
tomaten van hoge kwaliteit, een prima smaak en goede houdbaarheid. Dat
in de eerste plaats. Maar ze doen meer. De vier telers voeren al
jarenlang een actieve, sterk marktgerichte afzetstrategie en boeken
daar succes mee. Zij 'ontzorgen' hun afnemers. Dat hun tomaten
verkrijgbaar zijn in de supermarkten van de Britse ketens Tesco en
Sainsbury's is veelzeggend. Want deze ketens stellen zeer hoge eisen
aan hun leveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van duurzame
productie.
De vier broers zijn voorlopers in de sector op het gebied van energie.
Met hun recente investering in aardwarmtetechniek stellen de
ondernemers een duurzaam voorbeeld aan collega-tuinders. De volgende
investeringen liggen alweer in het verschiet, bijvoorbeeld in het
gebruik van zonne-energie. Creatief wordt nagedacht over de
mogelijkheid om energielevering aan de omgeving. Met deze ondernemers
aan het roer is het zeer waarschijnlijk dat deze ideeën worden
uitgevoerd.
Grote waardering is op zijn plaats voor de wijze waarop de broers
Duijvesteijn samenwerken met afnemers, collega's in binnen- en
buitenland en onderzoekinstellingen, zoals de universiteiten in Delft
en Wageningen. Deze coöperatieve instelling leidt tot innovatie en daar
profiteert de hele sector van mee.
*
Razende Robot Reporter