Sanoma Uitgevers
het bewijs
Mediabrein-onderzoek levert het bewijs
---
07.04.11
Het is definitief bewezen: er kan in ons brein een sterke
lezer-bladbinding bestaan. En daardoor worden advertenties in dat
favoriete blad veel beter opgenomen dan in een willekeurig ander blad.
Dat blijkt uit het onderzoek 'Het Mediabrein' dat vandaag werd
gepresenteerd op de Sanoma Media Parade. De studie is inmiddels
genomineerd voor twee prijzen.
Sanoma Media veronderstelde al veel langer het bestaan van een
lezer-bladbinding. Maar de zo belangrijke geachte band tussen lezer en
tijdschrift is moeilijk te achterhalen met behulp van traditioneel
onderzoek, omdat die band met name door onbewuste processen ontstaat.
Dankzij een techniek, die functionele MRI wordt genoemd, is het nu
mogelijk letterlijk te 'lezen' wat zich in iemands brein afspeelt. Om
meer inzicht te krijgen in het fenomeen lezer-bladbinding heeft
Neurensics onder leiding van prof. dr. Victor Lamme gekeken wat er
precies gebeurt wanneer iemand een tijdschrift leest.
Meer begeerte
Voor dit onderzoek hebben 36 vrouwen - regelmatige lezers van Flow,
Grazia, Libelle of Viva - in een MRI-scanner gelegen. Voor het eerst
werd bewezen dat er een sterke lezer-bladbinding bestaat, die gebaseerd
is op vertrouwen. Dit vertrouwen straalt af op de inhoud van het blad
inclusief de advertenties, mits deze passen binnen de bladformule.
Advertenties in het 'eigen' blad roepen meer begeerte op voor het
getoonde product bij de lezeres. Ook worden die uitingen beter door het
brein verwerkt en opgeslagen. Voor adverteerders en mediaplanners is
het belangrijk om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de
belevingswereld van de trouwe lezeressen. Advertenties met een 'fit'
zullen effectiever zijn dan willekeurig geplande uitingen.
Twee nominaties
Het gebruik van hersenscans in marktonderzoek is een relatief nieuwe
toepassing. Volgens de Deense wetenschapspubliciste Lone Frank is
neuro-onderzoek de vijfde revolutie in de wetenschap. Met het
Mediabrein-onderzoek lopen Neurensics en Sanoma Media voorop in het
verkennen van de mogelijkheden. De studie is genomineerd voor een FIPP
Research Award en voor een AMMA (Hans du Chatinier-prijs voor
professionals).
Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek.
Zie het origineel
Copyright 2011 - Sanoma Media Netherlands B.V.
www.sanomamedia.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep