Online betalen moet en kan veiliger claimt nieuw keurmerk
Persbericht van Stichting Veilig Betalen Keurmerk
Recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek wijst uit
dat bijna een kwart van de Nederlandse bevolking nog nooit online
gewinkeld heeft. Deze groep noemt bezorgdheid over de veiligheid en
privacy van aankopen in webwinkels als voornaamste redenen, en niet
geheel ten onrechte. Het zojuist gelanceerde Veilig Betalen Keurmerk
zet zich in om deze drempel weg te nemen door webwinkels op het gebied
van veiligheid en privacy aan een strenge keuring te onderwerpen.
Het Veilig Betalen Keurmerk onderscheid zich van overige instanties
door zich te richten op de naleving van wetten en regels die voor zowel
de consument als ondernemers vaak onoverzichtelijk zijn. Door een
strenge screening van de webwinkels die zich aan willen sluiten kan de
consument er op vertrouwen dat online aankopen bij deze websites veilig
afgehandeld worden. Hiernaast hanteert het keurmerk als enige diverse
vooruitstrevende fraudepreventie maatregelen.
"Er bestaat in de online betaalwereld een gedoogcultuur waar het niet
al te nauw wordt genomen met de naleving van regels en wetten," stelt
het bestuur van Stichting Veilig Betalen Keurmerk. "Het is begrijpelijk
dat de webwinkels en de partijen die het betaalverkeer afhandelen
prioriteit geven aan korte termijn doelen, maar op de lange termijn is
veiligheid de enige weg naar een gezonde e-commerce markt."
"Het is onaanvaardbaar dat de meerderheid van de webwinkels in
Nederland niet voldoet aan de wetten en regels die opgesteld zijn om de
consument te beschermen," meent het bestuur van Stichting Veilig
Betalen Keurmerk. "Het gebrek aan naleving is de ondernemers niet
altijd aan te merken, het grootste probleem is de onwetendheid die
ontstaan is in de snel groeiende en dynamische webwinkel markt."
Het uiteindelijke doel van het Veilig Betalen Keurmerk is het
vertrouwen van de consument in online betalingen te verhogen. Hieruit
voortvloeiend zullen de aangesloten webwinkels in de komende tijd mee
profiteren door een verhoogde conversie en klandizie. Naast een unieke
en strenge controle van aangesloten webwinkels, wordt dit doel
ondermeer bereikt door de consument te informeren en de dialoog aan te
gaan met belanghebbende partijen in de betaalwereld.
*
Links:
http://www.veligbetalenkeurmerk.nl
Razende Robot Reporter