Meer passagiers over de Flevolijn
07-04-2011
PAG 2 Flevolijn Almere Centrum RPic.jpg (3.8M) In de komende jaren gaat
Prorail aan de slag om in 2016 aanzienlijk meer passagiers te kunnen
vervoeren over de Flevolijn. Nu rijden er 10 treinen per uur per
richting over de Flevolijn. In 2016 zullen dat er 14 per uur per
richting zijn. Door de aanleg van twee keersporen bij station Almere
Centrum en één bij station Almere Oostvaarders en de aanleg meer seinen
en wissels wordt de Flevolijn geschikt gemaakt voor treinen om elkaar
kort te volgen. Hierdoor kunnen er meer treinen gaan rijden over de
Flevolijn.
De maatregelen zijn opgenomen in het Ontwerp Tracébesluit (OTB) van de
Flevolijn tussen Weesp en Lelystad. Minister Schultz van Haegen van
Infrastructuur en Milieu zette vorige week haar handtekening onder het
ontwerp Tracébesluit. Op dit traject zullen ook extra geluidmaatregelen
worden genomen. In 2012 begint Prorail met de werkzaamheden.
Structureel
De verbetering van de Flevolijn maakt deel uit van het project OV SAAL.
Dit project beoogt de openbaar vervoerverbinding tussen Schiphol,
Amsterdam, Almere en Lelystad (met aansluiting op de Hanzelijn)
structureel te verbeteren. Dat is hard nodig omdat het steeds drukker
wordt op het spoor. Eind 2013 neemt NS de Hanzelijn in gebruik die
Lelystad en Zwolle rechtstreeks met Schiphol en Amsterdam verbindt.
Hierdoor zal het aantal treinreizigers in het gebied
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors toenemen. Bovendien groeit
Almere. Tot 2030 komt er naar verwachting een groot aantal woningen
bij. Ook de ontwikkeling van de Amsterdamse regio, de Zuidas, Schiphol
en Lelystad zorgen voor groei. Daarom gaan er tussen Flevoland en
Amsterdam meer treinen rijden. Dat kan alleen als het spoor wordt
uitgebreid en aangepast.
Drie fases
Het project OV SAAL wordt in drie fases uitgevoerd: verbeteringen op
korte termijn (2010-2016), de middenlange termijn (2016-2020) en de
lange termijn (2020 en verder).
Naar verwachting zal de minister nog voor de zomer een besluit nemen
over de te nemen maatregelen tot 2020. De verbetering op lange termijn
zal bestaan uit de aanleg van een metroverbinding tussen Amsterdam en
Almere. Uitgewerkte plannen voor deze verbinding worden in september
gepresenteerd.
Na jaren van discussie komt er nu schot in de aanpak van de openbaar
vervoerverbinding tussen Schiphol en Lelystad. Alle betrokken partijen
zijn het erover eens dat de spoorcapaciteit tussen Schiphol en Lelystad
moet worden uitgebreid.
Wethouder Adri Duivesteijn noemt de verbeteringen op het spoor tussen
Schiphol en Lelystad opnieuw een belangrijke stap op weg naar een beter
bereikbaar Almere. "Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op. De
werkzaamheden die Prorail nu gaat uitvoeren zijn in 2016 klaar. Dat is
de eerste stap. Over wat er in de jaren daarna moet gebeuren om de
Flevolijn te verbeteren zal de minister op korte termijn een besluit
nemen. Ik heb daar alle vertrouwen in. Ook minister Schultz van Haegen
begrijpt hoe belangrijker het is dat een stad die groeit goed
bereikbaar moet zijn, over de weg en over het spoor".
Het OntwerpTracébesluit wordt in de komende tijd ter visie gelegd in de
gemeentehuizen van Almere, Weesp, Muiden, Lelystad, Naarden.
Prorail organiseert op dinsdag 19 april en op donderdag 21 april een
informatiebijeenkomst in Almere.
Gemeente Almere