Arriva
Pilot: OV-chipkaart voor reizigers met visuele beperking
Speciaal reisproduct voor reizigers met een visuele beperking
Bent u blind of slechtziend en reist u regelmatig met het openbaar
vervoer? En doet u dat nu of in de toekomst met een OV-chipkaart? Dan
is er speciaal voor u een OV-chipkaart reisproduct ontwikkeld, het
Viziris abonnement. Wanneer u in het bezit bent van een
OV-begeleiderskaart (B) en een persoonlijke OV-chipkaart dan kunt u het
Viziris abonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart laden. Met dit
abonnement kunt u in heel Nederland reizen in metro, bus, tram en in
het OV over water, maar het abonnement is niet geldig in de trein. Het
Viziris abonnement is een jaar geldig en kost EUR 120; hiervoor
machtigt u de vervoerder om maandelijks EUR 10 euro van uw rekening af
te schrijven. U kunt het abonnement indien gewenst iedere maand
opzeggen.
U betaalt met uw OV-chipkaart met het Viziris abonnement dus niet per
rit maar een vast bedrag per maand van EUR 10 gedurende een jaar. De
wet personenvervoer schrijft voor dat u met een
OV-chipkaart altijd moet inchecken in het openbaar vevoer omdat u
anders geen geldig vervoersbewijs heeft tijdens de reis. Met uw
OV-chipkaart checkt u in en uit, maar er wordt geen geld van uw
OV-chipkaart afgeschreven als dit niet lukt. U loopt dus geen
financieel risico.
Het reisproduct is bij RET, GVB en HTM reeds te koop en bij alle
vervoerders vanaf 15 april 2011. NS verkoopt het product niet. Zie
hieronder het landelijk overzicht van verkooppunten en verkoopdata bij
alle stads- en streekvervoerders.
Pilot
De invoering van het Viziris abonnement is ontstaan uit een afspraak
tussen de overheid en de stads- en streekvervoerders in Nederland en
het betreft een proef van een half jaar. Gedurende dit half jaar wordt
bekeken hoe dit reisproduct door u wordt gebruikt en hoe de distributie
door u wordt ervaren. Om die reden is het ook van belang dat u in- en
uitcheckt. Na de proef wordt ook bekeken onder welke voorwaarden dit
reisproduct kan blijven bestaan. Het Viziris abonnement is naast de
studentenkaart het eerste landelijke reisproduct dat ingevoerd wordt.
Omdat het een proef betreft en ondanks dat de vervoerders hun uiterste
best doen alles zo goed mogelijk te laten verlopen, bestaat er een kans
dat in de beginfase van de proef niet alles direct vlekkeloos verloopt.