Persbericht Datum: 6 april 2011 Gemeente Heerde wil in overleg met inwoners over prestaties Op 22 maart zijn de resultaten bekend gemaakt van het onderzoek 'Waarstaatjegemeente.nl', dat in het najaar van 2010 is gehouden. De inwoners van Heerde blijken kritische burgers te zijn. Over vrijwel de gehele linie scoort Heerde iets onder het landelijke gemiddelde van gemeenten met minder dan 25.000 inwoners. Alleen bij het onderhoud van de openbare ruimte en het openbaar vervoer scoort Heerde naar verhouding goed. De gemeente wil achterhalen hoe dit komt en zint op maatregelen om te verbeteren. De cijfers zelf zijn te vinden op de website www.waarstaatjegemeente.nl Teleurgesteld 'Ik ben teleurgesteld over deze uitkomsten', zegt burgemeester Inez Pijnenburg hierover. 'We hadden zelf het idee op de goede weg te zijn, maar de burger denkt er kennelijk anders over. Daarom willen we graag in overleg met mensen die de enquête hebben ingevuld. Via het onderzoeksbureau wordt een aantal mensen gevraagd of ze dit gesprek met de gemeente willen aangaan'. Andere maatregelen Ondertussen gaat de gemeente toch al aan de slag om waar mogelijk te verbeteren. Op onderdelen waar duidelijk slechter wordt gescoord dan gemiddeld, gaat de gemeente in gesprek met gemeenten die daar juist goed scoren. Op die manier moeten er 'tips and tricks' naar boven komen waarmee de gemeente zich kan verbeteren. Daarnaast leek een groot deel van de kritiek van de burger te liggen op het gebied van burgerparticipatie. Vooral de terugkoppeling over wat er met de participatie gedaan is lijkt daarbij een kritiekpunt, want de mate waarin participatie mogelijk is, is de laatste jaren wel verbeterd. De gemeente zal dus meer oog moeten hebben voor een betere terugkoppeling. Tenslotte wil het college van B&W meer in gesprek gaan met de burger. Ze doen dit door minimaal eens per jaar op bezoek te gaan in elk van de vijf 'wijken' van de gemeente (Heerde-oost, Heerde-west, Heerde-centrum, Wapenveld, en Veessen/Vorchten). Ze wil zo horen wat er onder de burgers leeft en wat de burgers van de gemeente verwachten. Het onderzoek In het onderzoek 'Waarstaatjegemeente.nl' beoordelen de burgers de gemeente in zes 'burgerrollen': De burger als kiezer, als klant, als onderdaan, als partner, als wijkbewoner en als belastingbetaler. Voor het onderzoek zijn 1800 enquêteformulieren verstuurd. De geadresseerden konden ofwel op papier, ofwel via een website reageren. In totaal zijn er 353 enquêtes ingevuld. Voor het onderdeel 'De burger als klant' werd een enquêteformulier aan de balies van de gemeente uitgereikt. Helaas reageerden hier slechts 23 mensen op, te weinig om een betrouwbaar eindcijfer te kunnen berekenen voor dit onderdeel. Dit onderdeel is dan ook niet terug te vinden op de website www.waarstaatjegemeente.nl Einde persbericht