Gemeente Sittard-Geleen


PERSBERICHT

Sittard-Geleen gaat ruimtelijke kwaliteit rondom spoor verbeteren

Sittard-Geleen, 5 april 2011 - De gemeente Sittard-Geleenn gaat het gebied van de spoorzone verder ontwikkelen. In de plannen van deze herinrichting en herstructurering van het gebied gelegen langs de spoorlijn Sittard-Maastricht is, in het kader van het project 'Spoorzone', ook ruimte voor een nieuwe fiets- voetgangersbrug.

'Als ik een omschrijving van het project zou moeten geven zou ik dit het best kunnen typeren als een (her)ontwikkeling van een deel van het gebied naast het spoor Sittard-Maastricht', zegt wethouder Peter Geenen(stedelijke ontwikkeling en mobiliteit).

'Bij deze herontwikkeling wordt in hoge mate rekening gehouden met maatregelen externe veiligheid aan weerszijden van het spoor; aan de zijde van Fortuna en aan de zijde van TASs (Thienbunder, Achtbunder, Sanderbout en de noordelijke punt van de slachthuislocatie).

Het projectgebied loopt vanaf de ijzeren brug bij het station Sittard tot aan het Middengebied en is aan weerszijden 50 meter breed, gemeten vanaf de buitenste spoorrail . De herontwikkeling wordt voor een groot deel gefinancierd door een subsidie in het kader van BIRK (een subsidietoekenning van het Rijk),' aldus de wethouder.

Subsidie

Voor zowel de herinrichting van de spoorzone als de brug zijn subsidie-aanvragen opgesteld en ingediend bij het Rijk en de provincie Limburg.

De subsidietoewijzing op 8 juni 2009 'Spoorse Doorsnijdingen' van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft opening geboden voor realisatie van de fiets- en voetgangersbrug. Eerder was al door het Rijk op 5 maart 2007 de subsidie Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) toegekend voor de herinrichting van de spoorzone, maar door het ontbreken van voldoende cofinanciering en voldoende middelen voor de brug kon het project nog niet van start gaan en dreigde subsidieverlies.

De vereiste cofinanciering werd dit najaar gereserveerd via het Regiofonds Westelijke Mijnstreek en daardoor is ook de BIRK-subsidie veilig gesteld. De totale kosten van het project bedragen 11,82 miljoen. Dit bedrag wordt gedekt door: de Birk-subsidie ( 5 miljoen); en bijdrages uit: het Regiofonds van 3 miljoen, TASs (2 miljoen) en Subsidie Spoorse Doorsnijdingen / brug (1,82 miljoen). Het project kan nu definitief van start gaan en moet uiterlijk 1 juli 2015 zijn opgeleverd en afgerekend.

Brug

'De spoorzone wordt getransformeerd tot een parkachtige omgeving. Door de realisatie van een brug over het spoor wordt de barrière van het spoor opgeheven en krijgt de brug een specifieke verbindende functie. Hierdoor ontstaat er een samenkomst van twee sferen. Het enige fysieke nieuwe verbindende element is de fiets- en voetgangersbrug. De brug is de verbinder tussen sporten (Sportzone Limburg) en verblijven (binnenstad), tussen wonen (TASs) en werken (Bedrijvenstad Fortuna) en ook tussen studeren (Sportzone Limburg) en wonen (TASs). De brug is niet zomaar een onderdeel van de route maar juist de verbindende factor', licht wethouder Geenen toe.

Momenteel is het stedenbouwkundig programma van eisen gereed ten behoeve van de mogelijke ontwerpers van de brug over het spoor (de Spoorse Doorsnijding). Er vindt regelmatig overleg plaats met Prorail. Zodra het ontwerp bekend is en de instemming heeft van Prorail zorgt Prorail voor de realisatie. In de wet is verankerd dat zij de enige partij is die bouwwerken aan het spoor mogen verrichten. De gemeente hoeft dus niet aan te besteden.


---