TNS NIPO publicaties
6 april 2011
Mobile banking: techniek is zover, consument nog niet
Frankwatching - 6 april 2011
Door: Frans van der Horst (tel: 020 522 53 96)
Dat is de werkelijke vraag waar de aanbieders over na moeten gaan
denken! In Nederland, maar ook in veel andere westerse landen, worden
de huidige betaalmiddelen niet als problematisch ervaren en zijn deze
over het algemeen zeer veilig en snel. De ervaring met de
chipknip/chipper in Nederland heeft bewezen dat een push vanuit de
aanbieders met verschillende technieken en aanbieders niet werkt. De
consument wil met één systeem aan de slag waarmee bij alle retailers en
webshops betaald kan worden.
Huidige Nederlandse consument wil niet aan mobiel bankieren
TNS heeft met haar wereldwijde studie 'Mobile Life' in kaart gebracht
wat men doet - en wil doen - met de mobiele telefoon. Ruim 40 (43)
landen zijn in kaart gebracht via dit onderzoek, waaronder Nederland.
Als we kijken naar het huidige gebruik van mobiel bankieren, dan zien
we dat we het in vergelijking met Duitsland redelijk doen, maar de we
achter liggen bij de VS en de wereldwijde koploper op dit gebied:
Zuid-Korea.
TNS Mobile Life: gebruik van Mobiel Bankieren
In vergelijking met veel andere westerse landen gebruikt Nederland
mobiel bankieren even vaak. Maar ook niet-westerse landen als de
Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Tanzania en Kenia kennen
ditzelfde niveau van mobiel bankieren. We doen het dus niet slecht,
maar we lopen ook niet voorop.
Mobiel betalen: nergens in de wereld hoge cijfers
TNS Mobile Life: activiteiten op dit moment
Bovenstaande grafiek toont de mate waarin men de mobiel gebruikt voor
het doen van betalingen en andere bankzaken. Er zijn eigenlijk geen
landen in de wereld waar echt veel wordt gedaan aan de diverse
activiteiten. In Nederland heeft een kwart van de mensen de afgelopen
maanden wel iets gedaan. Met name het bekijken van het
rekeningoverzicht en het kopen van belminuten gebeurt veel, we zijn
daarmee iets actiever dan de Amerikanen: daar is het aandeel groter dat
de stand van zaken op de betaalrekening bekijkt. Alleen in Zuid-Korea
is een veel groter deel actief, al blijft het ook hier beperkt tot
enkele diensten. De techniek zou hier oplossingen kunnen bieden, alleen
blijkt de intrinsieke interesse op dit moment laag.
Zonder extra impulsen blijft mobiel betalen achter
Als we vragen wat men wil doen, dan neemt het aandeel 'geen' met
slechts 10 procent af. Alleen in Zuid-Korea zou men een vracht aan
mogelijkheden gaan gebruiken als dit eenvoudiger mogelijk zou zijn.
TNS Mobile Life: activiteiten in de toekomst
Mobiele devices nog niet echt aantrekkelijk voor Nederlanders
We kunnen ook kijken naar het device waarmee men mobiel wil bankieren.
We zien dat Nederland hier meer achterblijft bij de andere landen,
waarschijnlijk is de pc de meest geschikte manier voor Nederlanders.
Men ervaart dus geen problemen met het bankieren vanuit huis en het
betalen met de huidige middelen.
TNS Mobile Life: voorkeursdevice voor mobiel bankieren
Op zoek naar relevantie voor consument en retailer
Als de partijen die in deze markt actief zijn kunnen komen tot algemene
standaarden voor mobiel betalen en mobiel bankieren, dan is pas de
eerste hobbel genomen.
Echter daarna is het zaak de relevantie te vinden om de consument en de
retailer hiertoe aan te zetten. Mobiel betalen wordt pas relevant als
het (vrijwel) overal kan. De vraag is of de retail n¢g een extra
apparaat wil hebben op de toonbank om dit mogelijk te maken en of deze
hier wel voor wil betalen? En wat levert het de consument extra op
naast pinnen, chippen, cash en credit card? Iedereen moet toch een
portemonnee of portefeuille bij zich hebben om zijn of haar
identiteitsbewijs mee te nemen, dus het argument `geen portemonnee meer
mee' gaat niet op.
Mobiel betalen moet dus iets anders bieden, bijvoorbeeld informatie,
alerts, tickets etc. De branche moet hier gezamenlijk naar op zoek als
de randvoorwaarden van veiligheid en standaardisatie zijn ingewilligd.
Nieuwsgierig naar meer cijfers, informatie of de
onderzoeksverantwoording, bekijk dan onze presentatie over Mobile Life.
Dit blog is oorspronkelijk gepubliceerd op Frankwatching.com: Mobile
banking: techniek is zover, consument nog niet.
Mobile Life
Alle genoemde aantallen en percentages zijn afkomstig uit ons Mobile
Life onderzoek, meer informatie hierover vind je op
discovermobilelife.com. Dit is deel 2 uit de serie Mobile Life.
TNS NIPO