Gemeente Aalsmeer
stelt prioriteiten op het gebied van handhaving vast
College van Aalsmeer stelt prioriteiten op het gebied van handhaving vast
De gemeente Aalsmeer heeft in 2010 een inhaalslag gemaakt in de
kwaliteit van de vergunningverlening en achterstanden op dat gebied
verregaand weggewerkt.
Daarnaast is een start gemaakt met een programma om binnen de huidige
collegeperiode alle Aalsmeerse bestemmingsplannen te actualiseren en
digitaliseren. Sluitstuk is de actualisatie en aanpassing van het
handhavingsbeleid, mede als gevolg van nieuwe (veranderde) wet- en
regelgeving. Afgelopen dinsdag heeft het college van Burgemeester &
Wethouders de Nota Handhaving 2011 - 2015 en het Uitvoeringsprogramma
Handhaving 2011-2012 vastgesteld. In deze plannen staan de
handhavingstaken en de prioriteiten voor het komende jaar beschreven.
Het college stelt de gemeenteraad voor om in 2011 extra financiële
middelen beschikbaar te stellen om het reguliere toezicht en handhaving
verder op poten te kunnen zetten.
Naast regulier toezicht en handhaving heeft de gemeente Aalsmeer te
maken met een aantal ingewikkelde zaken zoals huisvesting van
arbeidsmigranten, woonarken en gebruik van objecten in strijd met
bestemmingsplannen. Toezicht en handhaving die te maken hebben met deze
onderwerpen zullen in de toekomst mogelijk extra handhavingscapaciteit
vragen maar vormen geen onderdeel van de nu vastgestelde nota. Binnen
de actualisatie van de bestemmingsplannen zal de exacte problematiek
rondom deze onderwerpen in kaart worden gebracht. Pas op dat moment
kunnen keuzes worden gemaakt over de aanpak van de handhaving en worden
de financiële consequenties duidelijk. Het college gaat er dus vanuit
dat in 2011 waarschijnlijk nog aanvullende middelen voor handhaving
nodig zullen zijn.
Prioriteiten voor 2011
Het is niet mogelijk om continu alle regels en wetten te controleren en
te handhaven en dat is ook niet nodig. Daarom stelt het college voor
2011 een aantal prioriteiten. Op het gebied van bouwen, brandveiligheid
en ruimtelijke ordening heeft (brand)veiligheid specifiek bij horeca en
logiesgebouwen in 2011 hoge prioriteit. Wat milieu betreft hebben
asbestsloop, de branches jachthavens, autohandel, benzinepompen alsmede
garage- en reparatiebedrijven een hoge prioriteit gekregen. Verder
krijgen onder andere foutparkeren, zwerfvuil en objectvergunningen de
aandacht. Ook wordt dit jaar het handhavingsproject "Parkeren op eigen
terrein" verder uitgevoerd. In Nieuw-Oosteinde hebben de eerste
bewoners die verplicht zijn om een parkeerplaats op eigen terrein in
stand te houden al een brief ontvangen. De bewoners van de andere
wijken waarvoor dit geldt worden in de loop van dit jaar aangeschreven.
Dit jaar zullen dus intensievere controles bij horecabedrijven en
logiesgebouwen plaatsvinden. Ook de gezondheidszorg-gebouwen, winkels,
clubhuizen, onderwijsinstellingen en sportinstellingen worden in
2011-2012 gecontroleerd in het kader van de brandveiligheid. Het is
voor de veiligheid van de bezoekers belangrijk dat er voldaan wordt aan
de afspraken die staan in de vergunning of melding. Door het niet
naleven van deze regels kan de veiligheid in het gedrang komen. Daarom
is het belangrijk dat er regelmatig controle plaatsvindt. Ook richten
de milieutoezichthouders zich dit jaar op nieuwe regelgeving voor
vloeistofdichte bodemvoorzieningen bij jachthavens en soortgelijke
bedrijvigheid.
Waarom is handhaven en toezicht houden belangrijk?
Wethouder Gertjan van der Hoeven: `De overheid stelt regels omdat de
maatschappij daarom vraagt. We ontvangen bijvoorbeeld ook steeds vaker
verzoeken om handhaving. Dat heeft te maken met veiligheid, overlast of
gewoon met afspraken die we met elkaar gemaakt hebben. Het is een
utopie om te verwachten dat iedereen zich aan gemaakte afspraken houdt.
Dat is dus ook niet zo. Het is daarom nodig om te controleren of de
afspraken (vergunningen) wel nagekomen worden. Burgers verwachten dat
van de gemeente. Door het opstellen van een prioriteitenlijst kunnen we
gestructureerd aan de slag met controles en handhaving. Tijdens de
werkbezoeken die ik de afgelopen maanden samen met de verschillende
inspecteurs heb afgelegd, heb ik niet alleen ervaren hoeveel tijd een
dergelijk bezoek kost maar ook hoe waardevol het is. Een inspecteur
heeft natuurlijk voornamelijk een controlerende rol maar ook adviezen
worden maar al te vaak op prijs gesteld'.