Gemeente Aalsmeer

stelt prioriteiten op het gebied van handhaving vast

College van Aalsmeer stelt prioriteiten op het gebied van handhaving vast

De gemeente Aalsmeer heeft in 2010 een inhaalslag gemaakt in de kwaliteit van de vergunningverlening en achterstanden op dat gebied verregaand weggewerkt.

Daarnaast is een start gemaakt met een programma om binnen de huidige collegeperiode alle Aalsmeerse bestemmingsplannen te actualiseren en digitaliseren. Sluitstuk is de actualisatie en aanpassing van het handhavingsbeleid, mede als gevolg van nieuwe (veranderde) wet- en regelgeving. Afgelopen dinsdag heeft het college van Burgemeester & Wethouders de Nota Handhaving 2011 - 2015 en het Uitvoeringsprogramma Handhaving 2011-2012 vastgesteld. In deze plannen staan de handhavingstaken en de prioriteiten voor het komende jaar beschreven. Het college stelt de gemeenteraad voor om in 2011 extra financiële middelen beschikbaar te stellen om het reguliere toezicht en handhaving verder op poten te kunnen zetten.

Naast regulier toezicht en handhaving heeft de gemeente Aalsmeer te maken met een aantal ingewikkelde zaken zoals huisvesting van arbeidsmigranten, woonarken en gebruik van objecten in strijd met bestemmingsplannen. Toezicht en handhaving die te maken hebben met deze onderwerpen zullen in de toekomst mogelijk extra handhavingscapaciteit vragen maar vormen geen onderdeel van de nu vastgestelde nota. Binnen de actualisatie van de bestemmingsplannen zal de exacte problematiek rondom deze onderwerpen in kaart worden gebracht. Pas op dat moment kunnen keuzes worden gemaakt over de aanpak van de handhaving en worden de financiële consequenties duidelijk. Het college gaat er dus vanuit dat in 2011 waarschijnlijk nog aanvullende middelen voor handhaving nodig zullen zijn.

Prioriteiten voor 2011

Het is niet mogelijk om continu alle regels en wetten te controleren en te handhaven en dat is ook niet nodig. Daarom stelt het college voor 2011 een aantal prioriteiten. Op het gebied van bouwen, brandveiligheid en ruimtelijke ordening heeft (brand)veiligheid specifiek bij horeca en logiesgebouwen in 2011 hoge prioriteit. Wat milieu betreft hebben asbestsloop, de branches jachthavens, autohandel, benzinepompen alsmede garage- en reparatiebedrijven een hoge prioriteit gekregen. Verder krijgen onder andere foutparkeren, zwerfvuil en objectvergunningen de aandacht. Ook wordt dit jaar het handhavingsproject "Parkeren op eigen terrein" verder uitgevoerd. In Nieuw-Oosteinde hebben de eerste bewoners die verplicht zijn om een parkeerplaats op eigen terrein in stand te houden al een brief ontvangen. De bewoners van de andere wijken waarvoor dit geldt worden in de loop van dit jaar aangeschreven.

Dit jaar zullen dus intensievere controles bij horecabedrijven en logiesgebouwen plaatsvinden. Ook de gezondheidszorg-gebouwen, winkels, clubhuizen, onderwijsinstellingen en sportinstellingen worden in 2011-2012 gecontroleerd in het kader van de brandveiligheid. Het is voor de veiligheid van de bezoekers belangrijk dat er voldaan wordt aan de afspraken die staan in de vergunning of melding. Door het niet naleven van deze regels kan de veiligheid in het gedrang komen. Daarom is het belangrijk dat er regelmatig controle plaatsvindt. Ook richten de milieutoezichthouders zich dit jaar op nieuwe regelgeving voor vloeistofdichte bodemvoorzieningen bij jachthavens en soortgelijke bedrijvigheid.

Waarom is handhaven en toezicht houden belangrijk?

Wethouder Gertjan van der Hoeven: `De overheid stelt regels omdat de maatschappij daarom vraagt. We ontvangen bijvoorbeeld ook steeds vaker verzoeken om handhaving. Dat heeft te maken met veiligheid, overlast of gewoon met afspraken die we met elkaar gemaakt hebben. Het is een utopie om te verwachten dat iedereen zich aan gemaakte afspraken houdt. Dat is dus ook niet zo. Het is daarom nodig om te controleren of de afspraken (vergunningen) wel nagekomen worden. Burgers verwachten dat van de gemeente. Door het opstellen van een prioriteitenlijst kunnen we gestructureerd aan de slag met controles en handhaving. Tijdens de werkbezoeken die ik de afgelopen maanden samen met de verschillende inspecteurs heb afgelegd, heb ik niet alleen ervaren hoeveel tijd een dergelijk bezoek kost maar ook hoe waardevol het is. Een inspecteur heeft natuurlijk voornamelijk een controlerende rol maar ook adviezen worden maar al te vaak op prijs gesteld'.