Gemeente Echt-Susteren
Inwoners oordelen
WSJG
Het gemeentebestuur wil graag weten hoe de inwoners oordelen over de
gemeente. Daarom is in het najaar van 2010 een uitgebreid onderzoek
uitgevoerd onder de naam Waarstaatjegemeente.nl. Via vragenlijsten is
inwoners gevraagd hun mening te geven over tal van onderwerpen.
Â
De vragen gingen onder andere over de dienstverlening van de gemeente,
over de woonomgeving van de inwoners en over gemeentelijke regels en de
naleving van die regels. De gemeente Echt-Susteren heeft enquêtes naar
zoân 1200 inwoners gestuurd en heeft ruim 100 inwoners âondervraagdâ
die het gemeentehuis bezochten.
Â
Het onderzoek is inmiddels afgerond en de resultaten zijn bekend.
Â
--
Â
Burgerrollen â vergelijking gemiddelde cijfers
Rapport najaar 2010
Â
Waarstaatjegemeente.nl gaat uit van zes burgerrollen: de burger als
kiezer, klant, partner, onderdaan, wijkbewoner en belastingbetaler.
Â
Â
Burgerrollen
Gemiddelde
Gemeente Echt-Susteren
Gemiddelde
Gemeenten 25.000 â 50.000
Â
Burger als
kiezer Â
Â
5,5
Â
5,9
Â
Burger als
klant Â
Â
7,9
Â
7,7
Â
Burger als onderdaan Â
Â
6,1
Â
6,3
Â
Burger als
partner Â
Â
5,5
Â
5,8
Â
Burger als wijkbewoner Â
Â
6,9
Â
6,9
Â
Burger als belastingbetaler Â
Â
5,5
Â
5,8
Â
--
Â
Â
Â
Echt-Susteren scoort hoogste klanttevredenheid van Limburg
Â
De gemeente Echt-Susteren is met een gemiddelde van een 7,9 voor
klanttevredenheid de beste van Limburg! Dat blijkt uit het
burgeronderzoek âWaarstaatjegemeente.nlâ. Met een rapportcijfer van een
7,7 in 2008 werd al een flinke verbetering waargenomen t.o.v. 2006
(7,1). In 2010 hebben we deze stijgende lijn dus voortgezet.
Â
Een bezoek aan het loket wordt zelfs met een 8,1 gewaardeerd en 80% van
de ondervraagden vindt dat de kwaliteit van dienstverlening overeen
komt met de verwachtingen. 5% vindt dit zelfs beter dan verwacht. In
een tijd waarin mensen het toch hebben over de toegenomen
ontevredenheid over de overheid beschouwen we deze uitslagen als een
compliment. Zeker als we zien dat we de nummer 1 zijn van Limburg en
participeren in de landelijke top.
Â
De vragen die gesteld zijn: Hoe wordt de burger behandeld als hij aan
het loket of op de gemeentelijke website verschijnt? Zijn de
openingstijden voldoende? Hoeft een klant niet te lang te wachten?
Wordt de burger vakkundig geholpen? Enzovoort.
Â
Burgemeester Akkermans:"Het is heel belangrijk dat onze inwoners
tevreden zijn. Vandaar dat we als gemeente regelmatig onderzoek
uitvoeren naar de tevredenheid onder onze inwoners. Door dit onderzoek
kunnen we goed inzicht krijgen in onze sterke punten en de
verbeterpunten. Met de uitkomsten kunnen we gericht maatregelen nemen
om de dienstverlening verder te verbeteren. Bij een volgend onderzoek
hopen we opnieuw te kunnen rekenen op de medewerking van onze inwoners,
want nu we de beste score hebben van Limburg, willen we er alles aan
doen om dat ook zo te houden!"
Â
Bedankt voor uw bijdrage!
De gemeente Echt-Susteren bedankt iedereen hartelijk die een bijdrage
heeft geleverd aan dit onderzoek. Mede omdat u de moeite heeft genomen
om al deze vragen te beantwoorden, hebben wij een goed beeld gekregen
over al die onderwerpen die van belang zijn voor onze toekomst.
Â
Meer informatie
Voor meer informatie over de resultaten verwijzen we nu naar onze
website www.echt-susteren.nl of kijk voor het volledige rapport op
www.waarstaatjegemeente.nl
Â
--
Â
Â
Â