Gemeente Echt-Susteren


Inwoners oordelen
WSJG

Het gemeentebestuur wil graag weten hoe de inwoners oordelen over de gemeente. Daarom is in het najaar van 2010 een uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder de naam Waarstaatjegemeente.nl. Via vragenlijsten is inwoners gevraagd hun mening te geven over tal van onderwerpen.

Â

De vragen gingen onder andere over de dienstverlening van de gemeente, over de woonomgeving van de inwoners en over gemeentelijke regels en de naleving van die regels. De gemeente Echt-Susteren heeft enquêtes naar zoân 1200 inwoners gestuurd en heeft ruim 100 inwoners âondervraagdâ die het gemeentehuis bezochten.

Â

Het onderzoek is inmiddels afgerond en de resultaten zijn bekend.

Â


--

Â

Burgerrollen â vergelijking gemiddelde cijfers

Rapport najaar 2010

Â

Waarstaatjegemeente.nl gaat uit van zes burgerrollen: de burger als kiezer, klant, partner, onderdaan, wijkbewoner en belastingbetaler.

Â

Â

Burgerrollen

Gemiddelde

Gemeente Echt-Susteren

Gemiddelde
Gemeenten 25.000 â 50.000

Â

Burger als
kiezer Â

Â

5,5

Â

5,9

Â

Burger als
klant Â

Â

7,9

Â

7,7

Â

Burger als onderdaan Â

Â

6,1

Â

6,3

Â

Burger als
partner Â

Â

5,5

Â

5,8

Â

Burger als wijkbewoner Â

Â

6,9

Â

6,9

Â

Burger als belastingbetaler Â

Â

5,5

Â

5,8

Â


--

Â

Â

Â

Echt-Susteren scoort hoogste klanttevredenheid van Limburg

Â

De gemeente Echt-Susteren is met een gemiddelde van een 7,9 voor klanttevredenheid de beste van Limburg! Dat blijkt uit het burgeronderzoek âWaarstaatjegemeente.nlâ. Met een rapportcijfer van een 7,7 in 2008 werd al een flinke verbetering waargenomen t.o.v. 2006 (7,1). In 2010 hebben we deze stijgende lijn dus voortgezet.

Â

Een bezoek aan het loket wordt zelfs met een 8,1 gewaardeerd en 80% van de ondervraagden vindt dat de kwaliteit van dienstverlening overeen komt met de verwachtingen. 5% vindt dit zelfs beter dan verwacht. In een tijd waarin mensen het toch hebben over de toegenomen ontevredenheid over de overheid beschouwen we deze uitslagen als een compliment. Zeker als we zien dat we de nummer 1 zijn van Limburg en participeren in de landelijke top.

Â

De vragen die gesteld zijn: Hoe wordt de burger behandeld als hij aan het loket of op de gemeentelijke website verschijnt? Zijn de openingstijden voldoende? Hoeft een klant niet te lang te wachten? Wordt de burger vakkundig geholpen? Enzovoort.

Â

Burgemeester Akkermans:"Het is heel belangrijk dat onze inwoners tevreden zijn. Vandaar dat we als gemeente regelmatig onderzoek uitvoeren naar de tevredenheid onder onze inwoners. Door dit onderzoek kunnen we goed inzicht krijgen in onze sterke punten en de verbeterpunten. Met de uitkomsten kunnen we gericht maatregelen nemen om de dienstverlening verder te verbeteren. Bij een volgend onderzoek hopen we opnieuw te kunnen rekenen op de medewerking van onze inwoners, want nu we de beste score hebben van Limburg, willen we er alles aan doen om dat ook zo te houden!"

Â

Bedankt voor uw bijdrage!

De gemeente Echt-Susteren bedankt iedereen hartelijk die een bijdrage heeft geleverd aan dit onderzoek. Mede omdat u de moeite heeft genomen om al deze vragen te beantwoorden, hebben wij een goed beeld gekregen over al die onderwerpen die van belang zijn voor onze toekomst.

Â

Meer informatie

Voor meer informatie over de resultaten verwijzen we nu naar onze website www.echt-susteren.nl of kijk voor het volledige rapport op www.waarstaatjegemeente.nl

Â


--

Â

Â

Â