ProRail

Persbericht

06-04-2011

ProRail start bouw spoorsysteem voor stoomtrein

ProRail start binnenkort de bouw van een speciaal spoorsysteem voor de stoomtreinverbinding van FStM tussen Sneek en Stavoren. Nu aannemer VolkerRail het project is gegund kan het werk aan de wissels en beveiliging starten. Dit werk is nodig om de stoomtrein op de hoofdspoorbaan te kunnen laten rijden.

Met steun van onder andere de provincie Friesland en SNN wil de Friese Stoomtrein Maatschappij (FStM) in de zomermaanden van vrijdag tot zondag driemaal op en neer rijden tussen Sneek en Stavoren. Met de stoomtreinverbinding wordt een stuk treinhistorie gecombineerd met een modern spoorsysteem waar ProRail voor verantwoordelijk is. Op het baanvak Sneek-Stavoren voert Arriva nu al een treinverbinding uit met dieseltreinen.

Samenwerking

Het project heeft alleen tot stand kunnen komen door een intensieve samenwerking tussen de verschillende partijen. "Voor de provincie Friesland is de komst van de stoomtreinverbinding een belangrijke impuls voor het toerisme. Een dergelijk project is alleen mogelijk door de goede samenwerking met alle betrokkenen, waar ProRail er een van is", zegt gedeputeerde Jannewietske de Vries.

Techniek

Om de stoomtreinverbinding naast het bestaande spoorverkeer mogelijk te maken moeten de nieuwe stoomtreinperrons in Sneek en Stavoren en de bijbehorende spooremplacementen worden aangesloten op de hoofdspoorbaan. Hiervoor bouwen ProRail en aannemer VolkerRail vier wissels en wordt er extra treinbeveiliging aangelegd. Ook op station Workum vindt werk plaats aan de technische installatie.

Planning

De werkzaamheden aan de wissels en systemen begint in april en wordt in juni afgerond. Bedoeling is dat FStM op 2 juli de eerste stoomtrein laat rijden.