ProRail
Persbericht
06-04-2011
ProRail start bouw spoorsysteem voor stoomtrein
ProRail start binnenkort de bouw van een speciaal spoorsysteem voor de
stoomtreinverbinding van FStM tussen Sneek en Stavoren. Nu aannemer
VolkerRail het project is gegund kan het werk aan de wissels en
beveiliging starten. Dit werk is nodig om de stoomtrein op de
hoofdspoorbaan te kunnen laten rijden.
Met steun van onder andere de provincie Friesland en SNN wil de Friese
Stoomtrein Maatschappij (FStM) in de zomermaanden van vrijdag tot
zondag driemaal op en neer rijden tussen Sneek en Stavoren. Met de
stoomtreinverbinding wordt een stuk treinhistorie gecombineerd met een
modern spoorsysteem waar ProRail voor verantwoordelijk is. Op het
baanvak Sneek-Stavoren voert Arriva nu al een treinverbinding uit met
dieseltreinen.
Samenwerking
Het project heeft alleen tot stand kunnen komen door een intensieve
samenwerking tussen de verschillende partijen. "Voor de provincie
Friesland is de komst van de stoomtreinverbinding een belangrijke
impuls voor het toerisme. Een dergelijk project is alleen mogelijk door
de goede samenwerking met alle betrokkenen, waar ProRail er een van
is", zegt gedeputeerde Jannewietske de Vries.
Techniek
Om de stoomtreinverbinding naast het bestaande spoorverkeer mogelijk te
maken moeten de nieuwe stoomtreinperrons in Sneek en Stavoren en de
bijbehorende spooremplacementen worden aangesloten op de
hoofdspoorbaan. Hiervoor bouwen ProRail en aannemer VolkerRail vier
wissels en wordt er extra treinbeveiliging aangelegd. Ook op station
Workum vindt werk plaats aan de technische installatie.
Planning
De werkzaamheden aan de wissels en systemen begint in april en wordt in
juni afgerond. Bedoeling is dat FStM op 2 juli de eerste stoomtrein
laat rijden.